اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت:

دختران بیش از پسران در خطر رو آوردن به اعتیاد هستند

رئیس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت گفت: در طبقات پایین جامعه دختران بیش از پسران در خطر رو آوردن به اعتیاد هستند.

دختران بیش از پسران در خطر رو آوردن به اعتیاد هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، فیروزه جعفری ظهر امروز در همایش زنان و پیشگیری از مصرف سوء مواد مخدر در محل فرهنگسرای غدیر مشهد اظهار کرد: مصرف مواد مخدر در زنان در سه بعد عوامل روانی اجتماعی، عوامل فرهنگی و عوامل ژنتیکی قابل بررسی است.

وی افزود: بر اساس نتایج آخرین تحقیقات، آمارها حاکی از این است که حدود یک‌میلیون و 350 هزار نفر در کشور از اعتیاد رنج می‌برند که 9 درصد از این تعداد را زنان تشکیل می‌دهند.

جعفری با بیان اینکه با کاهش سن اعتیاد و افزایش مصرف مواد محرک نظیر آمفتامین‌ها مواجه هستیم، گفت: تحقیقات نشان داده اعتیاد زنان بیشتر وابسته به اعتیاد یکی از اعضای خانواده نظیر همسر، برادر و پدر است و از همین حیث زنان در چرخه مصرف مواد مخدر جای می‌گیرند.

وی ادامه داد: در طبقات پایین جامعه دختران بیش از پسران در خطر رو آوردن به اعتیاد هستند چون عواملی مانند جراحت‌های ناشی از آسیب‌های فیزیکی در خانواده‌های طبقه پایین جامعه در دختران محرک تهدیدآمیزی برای گرایش به اعتیاد آنان است.

رئیس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت با اشاره به بروز و ظهور اختلالات روانپزشکی در زنان معتاد تصریح کرد: در سال 2020 افسردگی نخستین بیماری روانی و روحی در جهان می‌شود و این بیماری در زنان دو تا پنج برابر بیش از مردان است.

جعفری با تاکید بر اینکه برچسب زدن‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد در زنان سبب مراجعه کمرنگ و حداقلی آنان به مراکز ترک اعتیاد می‌شود،‌ یادآور شد: اعتیاد زنان نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان امری غیرمتعارف‌تر از مردان بوده و از زنان معتاد جامعه نیز از ترس واکنش‌ها و برچسب‌های گوناگون از مراجعه به مراکز ترک اعتیاد امتناع می‌ورزند.

وی خاطرنشان کرد: عوامل محیطی بیش از عوامل ژنتیکی بر اعتیاد تاثیرگذار است و این عوامل محیطی در زنان بیشتر از مردان تاثیر می‌گذارد از این رو کنترل زنان روند آسان‌تری دارد.

رئیس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت با بیان این مطلب که اعتیاد در زنان به واسطه روش‌های بی‌خطرتر و مواد سبک‌تر صورت می‌گیرد، اذعان کرد: اگرچه زنان در اعتیاد مواد مخدر سبک‌تر و شیوه‌های بی‌خطرتری را در قیاس با مردان انتخاب می‌کنند اما زنان به سرعت به عوارض ناشی از مصرف مواد مخدر دچار می‌شوند.

جعفری یادآور شد: مسئولان در حوزه پیشگیری از اعتیاد بیشتر نقش آموزش دارند و مشارکت عموم جامعه سبب پیشگیری و ثابت نگه داشتن سیر اعتیاد در کشور می‌شود.

وی تاکید کرد: اعتیاد در زنان رو به افزایش است و باید از زنان به عنوان مدیران خانواده به وسیله مهارت‌های زندگی، آنان را در برابر اعتیاد واکسینه کنیم، زنان به نسبت مردان موانع بیشتری برای دسترسی به درمان دارند و از همین حیث میزان ماندگاری درمان در زنان کمتر است.

به گفته رئیس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت حمایت روانی و اجتماعی از زنان معتاد سبب افزایش میزان ماندگاری درمان در آنان می‌شود.

انتهای پیام/70023‌/صا40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول