اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین‌بار در جنوب کشور

ارائه سه خدمت در مرکز جامع ژنتیک پزشکی آغاز شد

همزمان با نیمه شعبان، سه خدمت جدید برای نخستین‌بار به خدمات مرکز جامع ژنتیک جنوب کشور افزوده شد.

ارائه سه خدمت در مرکز جامع ژنتیک پزشکی آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، رئیس مرکز جامع ژنتیک پزشکی جنوب کشور و مدیر گروه ژنتیک پزشکی این دانشگاه اظهار داشت: این سه خدمت جدید برای نخستین‌بار به بیماران ارائه می‌شود و به مجموع خدمات در این مرکز، افزوده شده است.

دکتر سید محمد باقر تابعی افزود: یکی از این خدمات روش نوین در تشخیص موفقیت پیوند در افرادی که پیوند مغز استخوان دریافت کرده‌اند بوده و در این روش جدید برای این بیماران، آزمایش‌های سلولی و مولکولی با استفاده از تکنیک‌های MACS و ژنتیک مولکولی راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه افرادی که پیوند مغز استخوان انجام داده‌اند، می‌توانند با معرفی پزشک آنکولوژی از این روش نوین بهره‌مند شوند ابراز داشت: از این طریق می‌توان کمک موثری به این بیماران کرد تا مطمئن شوند که پیوند آنها موفقیت‌آمیز بوده و یا اینکه پیوند ناموفق است.

تابعی بیان کرد: تشخیص سریع ناموفق بودن پیوند، موجب می‌شود که اقدامات درمانی موثری بر روی بیمار انجام گیرد در حالی که در گذشته بیماران با این سرعت از وضعیت خود اطلاع پیدا نمی‌کردند و در این مدت به طور مجدد سرطان خون در آنان عود می‌کرد.

وی گفت: تشخیص PGD دیگر فعالیتی است که در مرکز جامع ژنتیک پزشکی برای نخستین‌بار در جنوب کشور راه‌اندازی شده است که به تشخیص ژنتیکی قبل از لانه‌گزینی می‌پردازد.

تابعی ادامه داد: این روش به منظور تشخیص سلامتی جنین قبل از لانه‌گزینی برای افرادی که IVF انجام می‌دهند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در این روش تست‌های ژنتیکی بر روی جنین قبل از لانه‌گزینی انجام می‌شود که با همکاری بخش IVF  بیمارستان مادر و کودک غدیر شیراز محقق شده است. این عمل کمک موثری برای تشخیص سلامت جنین افرادی است که از طریق IVF اقدام به حاملگی می‌کنند.

مدیر گروه ژنتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: سومین خدمتی که ارائه آن در مرکز جامع ژنتیکی جنوب کشور میسر شده  تکنیک QF-PCR است.با استفاده از این تکنیک، امکان تشخیص ابتلا به اختلال در کروموزوم‌های 13،18،21 و X  و Y برای خانم‌های باردار فراهم شده است.

وی بیان کرد: این روش می‌تواند مادران بارداری را که از طریق آزمایش‌های غربالگری و یا آنهایی که بالای سن 35 سال حاملگی دارند و جواب اولیه آنها نسبت به این کروموزوم‌ها اختلال داشته‌اند، در اسرع وقت بعد از گرفتن نمونه آمنیوسنتر به مدت یک روز از وضعیت سلامت جنین خود مطلع کند.

تابعی در ادامه تصریح کرد: این در حالی است که با روش‌های معمولی کاریوتیپ، مطلع شدن از وضعیت سلامت جنین دو تا سه هفته برای این افراد به طول می‌انجامید.

وی همچنین گفت: خانم‌های بارداری که جنین آنان از طریق غربالگری و یا معاینات سونوگرافی مشکوک به اختلالات مربوط به این کروموزوم‌ها است، در هفته 16 حاملگی می‌توانند نسبت به انجام این آزمایش اقدام کنند.

انتهای پیام/2448/خ/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول