اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت ورزش‌های سنتی ـ بومی استان اردبیل:

ثبت بازی‌های بومی ـ محلی استان اردبیل در حال تکمیل است / شناسایی 180 نوع بازی در اردبیل

رئیس هیئت ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی – محلی استان اردبیل از تدوین و گرد‌آوری بازی‌های بومی ـ محلی استان اردبیل همراه با تاریخچه و سوابق آنها خبر داد.

ثبت بازی‌های بومی ـ محلی استان اردبیل در حال تکمیل است / شناسایی 180 نوع بازی در اردبیل

علیرضا احدی در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت:‌ با توجه به گسترش و تنوع رشته‌های ورزشی جدید و علاقمندی نسل امروز به این بازی‌ها با هدف حفظ مواریث گذشتگان و تاریخ کهن این دیار اقدام به گردآوری و تدوین بازی‌ها و ورزش‌های بومی – محلی کردیم تا متناسب با شرایط مختلف استان اردبیل و حتی به صورت ملی این بازی‌ها را ترویج و توسعه داده و زمینه برگزاری آنها را فراهم کنیم.

وی با اعلام اینکه بیش از 180 نوع بازی بومی – محلی در استان اردبیل شناسایی شده است، تصریح کرد: این بازی‌ها به فدراسیون ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی – محلی معرفی شده است تا در آینده نزدیک بتوانیم به صورت کامل و در یک بانک اطلاعاتی جامع تمام بازی‌های بومی – محلی سنتی و گاه فراموش شده استان را تدوین و طراحی کنیم.

رئیس هیئت ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی – محلی استان اردبیل یادآور شد: با هدف احیای این بازی‌ها در مناطق روستایی و عشایری تلاش بر این است تا اهالی روستاها را به انجام این بازی‌ها ترغیب و تشویق کنیم تا بازی‌های اصیل دوباره احیا شود.

احدی با تاکید بر لزوم گسترش ورزش‌های سنتی گفت: این ورزش‌ها از نیاکان و فرهنگ کهن ایران زمین نشات گرفته و بهتر است با پاسداشت زحمات گذشتگان در رشته‌های سنتی و همچنین بومی – محلی برنامه‌ریزی دقیق و فعالیت منسجمی را انجام دهیم.

این مسئول با اشاره به دستاورد چنین ورزش اصیل و سنتی و ضرورت ترویج آن در مناطق مختلف عنوان کرد: دستاورد این حرکت جاری شدن روح صداقت، پاکی، یکدلی و صمیمیت در جامعه و ترغیب جوانان و نوجوانان نسل امروز به بهره‌گیری از این توانمندی‌هاست.

رئیس هیئت ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی – محلی استان اردبیل به خبرنگار فارس در اردبیل بیان داشت: جامعه کنونی به گسترش فرهنگ اجرای این بازی‌ها و ورزش‌های سنتی و بومی نیاز مبرم دارد که در این راستا باید همه رسانه‌های علاقمند به فرهنگ سنتی و بومی ما را در احیا و به ثبت رساندن این رشته‌ها یاری کنند.

احدی به کم هزینه بودن اجرای این ورزش و برگزاری مسابقات منطقه‌ای و ملی اشاره کرد و افزود: ما در سال‌های اخیر دو بار میزبان مسابقات ورزش‌های سنتی و بومی – محلی استان بودیم که در هر دو دوره تلاش شد تا با حضور تیم‌های شرکت‌کننده از استان‌های شمال غرب کشور این بازی‌ها به شکل منسجم و در حد قابل قبول اجرا شود.

وی در پایان سخنان خود اظهار‌امیدواری کرد با توسعه و گسترش رشته‌های ورزشی بومی – محلی و سنتی بتوان بیش از هر زمان دیگر بستر و زمینه یک حرکت تحولی را فراهم آورد.

انتهای پیام/62003/ی30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول