اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محقق شد

ثبت سه بازی بومی محلی به نام شهرستان میناب

در جریان برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی سه بازی «درا، رمازا و رحمانیا» به نام شهرستان میناب به ثبت رسید.

ثبت سه بازی بومی محلی به نام شهرستان میناب

به گزارش خبرگزاری فارس از میناب در شرق هرمزگان، مدیرکل ورزش و جوانان هرمزگان در حاشیه برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی در گورزانگ میناب در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اداره‌کل ورزش و جوانان به عنوان مجموعه‌ای حامی ورزش کار بسیار مشکل و سختی را به عهده دارد، هدف از برگزاری بازی‌های بومی و محلی را در راستای ارتقای فرهنگ بومی استان ذکر کرد.

غلامعلی دانشور با اشاره به قدمت میناب و آئین مختلف این شهرستان عنوان کرد: فرهنگ غنی موجود در میناب و آیین‌های سنتی این شهرستان را متمایز کرده است.

مدیرکل ورزش و جوانان هرمزگان ادامه داد: بازی‌های محلی «درا، رمٌازا و رحمانیا» از بازی‌های ویژه میناب است که با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی در کشور به نام شهرستان میناب به ثبت می‌رسد.

وی با بیان اینکه بازی دارتوپا یا چوگو قبلاً به نام هرمزگان به ثبت رسیده، افزود: اکنون چهار بازی بومی محلی به نام استان هرمزگان در کشور به ثبت رسیده است.

معاون فرمانداری ویژه میناب نیز در این مراسم با تبریک میلاد حضرت علی (ع) روز پدر و سالروز آزاد سازی خرمشهر گفت: فرزندان غیور این آب و خاک در سوم خرداد 61 با دلاورمردی و رشادت خونین شهر را به آغوش وطن بازگرداندند.

محمد ریاضی از خردادماه در تاریخ انقلاب و کشور به عنوان ماهی ماندگار یاد کرد و با اشاره به آزادسازی خرمشهر، قیام 15خرداد و عروج ملکوتی بنیانگذار انقلاب اظهار داشت: تمام این وقایع در خردادماه رخ داده و آن را در اذهان ملت ماندگار کرده است.

وی ادامه داد: سنت و آیین هر منطقه در گویش، بازی‌ها و صنایع دستی محلی همان منطقه نهفته است و میناب با برخورداری از فرهنگی غنی، در استان طلایه دار فرهنگ و هنر است.

ریاضی به اهمیت نقش اداره‌کل ورزش و جوانان در حرکات فرهنگی و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی با محوریت حفظ سنت‌ها پرداخت و گفت: اداره ورزش و جوانان با همکاری سایر دستگاه‌های فرهنگی باید مانع کمرنگ شدن فرهنگ و آیین‌های سنتی در منطقه شود.

این مسئول با بیان این نکته که در گذشته آیین‌ها، مراسم‌ها و بازی‌های بومی و محلی جزو جدا نشدنی زندگی مردم بود، افزود: امروزه میراث گذشتگان در حال فراموشی است.

نخستین جشنواره بازی‌های بومی محلی و پخت غذاهای سنتی به همت هیئت روستایی و بازی‌های بومی و محلی هرمزگان و با همکاری اداره ورزش و جوانان میناب و دهیاری‌های روستاهای گورزانگ، پشته مهنو، شهوار و بهمنی و به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر در شش رشته درا، رمازا، رحمانیا، کرمریا، سنگ چلکا و کشتی سنتی در روستای گورزانگ از توابع بخش بندزرک میناب برگزار شد.

حرکت نمادین مراسم «ساخت عروسی» و برپایی غرفه صنایع دستی، سفالگری، پروند بافی و جارو بافی از دیگر برنامه‌های این جشنواره بود.

در این جشنواره 60 ورزشکار از پنج روستا و از سنین مختلف شرکت کردند.

انتهای پیام/88004/ذ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول