اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مجمع امور صنفی همدان:

طرح شبنم ناقص است / وجود مشکل در حوزه بازرسی و نظارت طرح

رئیس مجمع امور صنفی همدان گفت: برای اجرای طرح شبنم باید از نظرات کارشناسی استفاده می‌شد که این طور نشده و این باعث ناقص بودن طرح شبنم شده است.

طرح شبنم ناقص است / وجود مشکل در حوزه بازرسی و نظارت طرح

حمیدرضا فرسایی وحید امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان، با بیان اینکه طرح شبنم و برچسب کالاهای سلامت‌محور چند ماه پیش انجام شده است اظهار داشت: مشکلات و مسائلی که در طرح برچسب سلامت‌محور از سوی علوم پزشکی مطرح می‌شود واقعی و درست است.

وی ادامه داد: علوم پزشکی کالاهای بهداشتی را براساس استانداردهای بهداشتی در نظر می‌گیرد اما طرح شبنم استانداردهای ظن قاچاق کالا را مد نظر دارد که این دو مقوله جدای از هم هستند.

 رئیس مجمع امور صنفی همدان افزود: طرح شبنم و خصوصاً طرح برچسب کالاهای سلامت‌محور در سیاستگذاری کلان کشور مشکل دارد و باید موضوع را در تهران حل کنند که در لایه‌های پایینی در استان‌ها دچار مشکل نشوند. 

وی اضافه کرد: دولت به ما می‌گوید که برچسب شبنم را بر روی کالای بهداشتی نصب کنیم و از دید آنها به این شکل مشکل حل می‌شود اما از نظر سلامت کالاها مسئله حل نشده باقی مانده و ظرف چند ماه گذشته راهکاری برای حل این مشکل پیدا نشده است.

فرسایی‌وحید در ادامه با بیان اینکه دولت روزهای پایانی خود را طی می‌کند تصریح کرد: امیدوارم دولت جدید به طرح شبنم بر روی کالاهای سلامت‌محور بیشتر توجه کند و موضوع را به صورت درست حل کند.

وی ادامه داد: فقط نصب برچسب بر روی کالاها به صرف اینکه قاچاق نیستند مشکلات را رفع نمی‌کند و باید راهکاری اساسی و درست برای حل این معضلات اندیشیده شود.

رئیس مجمع امور صنفی همدان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه طرح شبنم از تیرماه سال 91 آغاز به کار کرد و بیان داشت: طرح شبنم در کل کارنامه قابل قبولی دارد و مرحله اول و دوم با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام شد.

وی با بیان اینکه در حوزه بازرسی و نظارت طرح شبنم مشکل داریم، ابراز داشت: برچسب‌های شبنم باید از طریق سیستم مکانیزه مورد ارزیابی و نظارت قرار گیرد و برای کنترل طرح شبنم سه راه در نظر گرفته شده که یکی تلفن، پیامک و ارسال عکس برچسب است.

فرسایی وحید ابراز داشت: در سیستم ارسال عکس نیاز به سیستم‌های دارای توانمندی اندروید هستیم که تاکنون این سیستم‌ها در استان تهیه نشده است.

وی با بیان اینکه برچسب طرح شبنم فقط قانونی بودن و غیر قانونی بودن کالاها را مشخص می‌کند و اطلاعات بیشتری از کالا در اختیار مصرف کننده قرار نمی‌دهد خاطرنشان کرد: در ماه‌های اخیر نیز برچسب‌های قاچاق به صورت فله‌ای در بازار توزیع شده که این عوامل باعث زمین گیر شدن و در واقع شکست طرح می‌انجامد.

رئیس مجمع امور صنفی همدان افزود: ناقص بودن طرح شبنم باعث اتلاف انرژی و هزینه می‌شود و نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه طرح شبنم در کشورهای کره و هلند نیز اجرا شده است گفت: در این دو کشور در کنار اجرای طرح مشوق‌هایی نیز برای مصرف کننده و کسی که کالای قاچاق را مشاهده می‌کند در نظر گرفتند.

فرسایی‌وحید ادامه داد: مجمع امور صنفی با اجرای طرح شبنم اساسأ موافق بوده و با توجه به اینکه ایران کشوری در حال توسعه است نیازمند سرمایه‌گذاری در حوزه تولید و صنعت است.

وی اذعان داشت: هر کاری که در راستای کنترل ورود و خروج کالای قاچاق انجام شود به سود تولید داخلی خواهد بود.

رئیس مجمع امور صنفی همدان عنوان کرد: برای انجام هر کاری باید بر اساس نظرات کارشناسی باشد اما متأسفانه برنامه‌های ما کارشناسی نشده انجام می‌شود که در نیمه راه به مشکل برخورد می‌کند و در این مرحله به فکر استفاده از کارشناس می‌افتند.

انتهای پیام/89019/ی30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول