اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دادستان کرمان:

رسیدگی به 2 هزار پرونده توسط هر قاضی کرمانی/سرقت‌های تعزیری و صدمه بدنی در راس جرایم

دادستان عمومی و انقلاب کرمان گفت: هر یک از قضات کرمانی سالانه به حدود 2 هزار پرونده رسیدگی می‌کند.

رسیدگی به 2 هزار پرونده توسط هر قاضی کرمانی/سرقت‌های تعزیری و صدمه بدنی در راس جرایم

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، یدالله موحد صبح امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته قوه قضاییه با تبریک اعیاد شعبانیه و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر اظهار داشت:

رسانه‌های کرمان رسالت خود در انتخابات را ایفا کردند

وی افزود: ملت ایران و مردم نجیب استان کرمان با حضور حماسی در دو انتخابات 24 خرداد ماه مجد و عظمت برای کشور و نظام جمهوری اسلامی آفریدند.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان ابراز داشت: رسانه‌ها و خبرنگاران استان کرمان در تحقق حماسه سیاسی به خوبی به نقش خود عمل کردند و به نحو مطلوبی از عهده رسالت خود برآمدند.

وی با بیان اینکه امنیت و عدالت دو مؤلفه مهم هستند، اظهار کرد: قوه قضائیه پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی آحاد مردم است و رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات، تعدیات و شکایات، حل و فصل دعاوی و خصومات، اخذ تصمیم و اقدام لازم در مورد اموری که در قانونی تعریف شده از مهم‌ترین وظایف این قوه است.

دبیر شورای قضایی استان کرمان احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی‌های مشروع، نظارت بر حسن اجرای قوانین در تمام سطوح کشور، کشف جرم، تعقیب و مجازات و تعزیر مجرمان، اجرای حدود و مقررات مدون جزای اسلامی و اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح جرم را از دیگر وظایف قوه قضاییه برشمرد.

موحد تصریح کرد: چشم‌انداز قوه قضائیه بهره‌مندی از سرعت،‌ دقت و صحت در رسیدگی به پرونده‌ها، بهره‌مندی از منابع انسانی مسئولیت‌پذیر،‌ آگاه و کارآمد، بهره‌مندی از مشارکت مردم و نهادهای شبه‌قضایی برای رسیدگی به پرونده‌ها است.

وی عنوان کرد: تجهیز دستگاه قضا به فناوری‌های نوین به‌ویژه فناوری ارتباطات و اطلاعات نظام نظارتی کارآمد و اثربخش بر اساس وظایف و اختیارات قانونی در درون و برون دستگاه، دسترسی همگانی به اطلاعات مربوط به عملکرد دادگاه‌ها و آرای قضایی و بهره‌مندی از اعتماد جامعه به قوه قضاییه از دیگر چشم‌اندازهای قوه قضائیه به شمار می‌آید.

دادستان کرمان اذعان داشت: قوه قضائیه با برنامه‌ریزی و اتخاذ راهبردهای مناسب تلاش می‌کند که به این چشم‌اندازی برسد و گام‌های اساسی در این زمینه برداشته است.

هر قاضی کرمانی به 2 هزار پرونده رسیدگی می‌کند

موحد تصریح کرد: دستگاه قضائی استان کرمان در سال گذشته با برخورداری از 237 نفر قاضی به حدود 500 هزار پرونده در مراجع قضائی و شوراهای حل اختلاف رسیدگی کرده است.

وی ابراز داشت: حدود 2 هزار پرونده در هر سال به هر یک از قضات استان کرمان ارسال می‌شود و تشکیلات قضائی همواره از کمبود نیروی کادر قضایی در رنج بوده است و افزایش ورودی‌های دستگاه قضا به طور روزافزون این مسئله را پیچیده‌تر می‌کند.

این قاضی ابراز داشت: در سال گذشته نسبت به سال قبل آن 22 درصد افزایش پرونده‌ها با رقمی برابر با 60 هزار پرونده در استان کرمان داشته‌ایم و قضات ما دلسوزانه، مسئولانه، بی‌وقفه و به‌صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند.

25 درصد زندانیان کرمان غیربومی هستند

موحد با بیان اینکه جمعیت بالای کیفری زندان‌ها یکی از مشکلات جامعه ما است، افزود: یکی از سیاست‌های قوه قضائیه کاهش این جمعیت است.

وی با بیان اینکه 25 درصد زندانیان استان کرمان غیربومی هستند،‌ اذعان داشت: به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت در ایران 290 زندانی داریم که این رقم در استان کرمان به علت قرار گرفتن در مسیر ترانزیت موادمخدر به ازای هر 100 هزار نفر 422 زندان یاست.

دادستان کرمان ابراز داشت: تغییر قوانین یکی از راهکارهای کاهش آمار زندانیان است که در قانون مجازات اسلامی جدید که از 24 خرداد ماه سال جاری لازم‌الاجرا شده است در فصل‌های مختلف قانون‌گذار توجه به مجازات‌های جایگزین حبس کرده است.

موحد خدمات عمومی اجباری، جزای نقدی، محرومیت از حقوق اجتماعی و نظارت الکترونیکی را از مهمترین سرفصل‌های قانون مجازات اسلامی جدید در بخش مجازات‌های جایگزین حبس برشمرد.

وی با اشاره به گام‌های بزرگ قوه قضائیه در سال گذشته و سال جاری در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی بیان کرد: امیدواریم قوه قضائیه همراه با دولت جدید این مسیر را با شتاب ادامه دهد.

عضو کمیته حمایت قضائی از سرمایه‌گذاری استان کرمان اظهار کرد: حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری در ایجاد فضای امن در حوزه فعالیت‌های اقتصادی یکی دیگر از فعالیت‌های مهم دستگاه قضا در استان کرمان است.

تشریح جزئیات پرونده‌های مهم فساد مالی در کرمان

موحد با اشاره به دو پرونده فساد اداری در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: رسیدگی به این دو پرونده که مربوط به مدیران سابق و اسبق بوده، انجام شده است.

وی در مورد پرونده شهرداری کرمان بیان داشت: یکی از کارکنان بانک رسالت برای انجام کارهای تفکیکی یک قطعه زمین واقع در بلوار نصر کرمان و به منظور تسهیل انجام امور سکه‌هایی را به عنوان رشوه به یکی از کارکنان شهرداری پرداخت می‌کند.

این مقام قضایی تصریح کرد: در این پرونده در مجموع سه متهم دستگیر شدند که دو نفر آنها با تودیع وثیقه آزاد و در مورد متهم دیگر پرونده قرار بازداشت موقت صادر و تحقیقات تکمیلی در حال انجام است.

موحد در مورد پرونده مشهور به قتل‌های محفلی کرمان عنوان کرد: حکم این پرونده که قصاص بوده در کرمان صادر شده است و پرونده مذکور در دیوان عالی کشور مطرح است.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان ابراز داشت: سه نفر از کارمندان دانشگاه علوم پزشکی کرمان که رقمی افزون بر یک میلیارد تومان را از طریق خرید کالا و لوازم پزشکی با تبانی با فروشنده تحصیل کرده بودند، تحت تعقیب قرار گرفته و دستگیر شدند.

موحد گفت: بخشی از وجوه سوءاستفاده شده توسط کارکنان دانشگاه علوم پزشکی برگردانده شده است و بقیه آن هم مسترد می‌شود.

سرقت‌های تعزیری و صدمه بدنی در رأس جرایم

وی با اشاره به اینکه بیشترین پرونده‌های ورودی به 19 استان کشور از جمله استان کرمان در زمینه سرقت‌های تعزیری است، بیان داشت: بیشترین پرونده‌های ورودی در دیگر استان‌ها ایراد صدمه بدنی است.

موحد تصریح کرد: دعاوی خانوادگی هم در بخش حقوقی بیشترین تعداد پرونده‌های ورودی به دادگاه‌های استان کرمان را تشکیل می‌دهد.

با حضور بی‌حساب و کتاب افاغنه در کشور مخالفیم

وی اذعان داشت: حضور افاغنه در ایران ناامنی‌های متعددی برای مردم ما دارد و همواره تاکید می‌شود که حضور اتباع بیگانه به‌ویژه افاغنه در کشور ما باید تحت شرایط و مقررات ویژه‌ای باشد.

موحد عنوان کرد: با حضور بی‌حساب و کتاب افاغنه در کشور مخالفیم و تجربه نشان داده که این نوع حضور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و حتی ترکیب جمعیتی زیان‌بار است.

68 میلیارد تومان زمین تصرفی برگردانده شد

دبیر شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان کرمان اذعان داشت: بحث اصلی این شورا مقابله با پدیده زمین‌خواری است که طی سال گذشته 64 میلیون و 631 هزار و 470 متر مربع از اراضی تصرف شده به دولت برگردانده شد که برابر با 68 میلیارد تومان است و 13 نفر از زمین‌خواران در زندان هستند.

موحد درباره پرونده‌های مربوط به مسکن مهر در استان کرمان بیان کرد: پرونده مسکن مهر پارساگستر یکی از این پرونده‌ها است که مدیرعامل این شرکت بازداشت است و هیئت مدیره جدید انتخاب شده تا با همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی مشکلات موجود را برطرف کنند.

وی پرونده شرکت گواشیرسازه را هم یکی دیگر از پرونده‌های مطرح شده در بحث مسکن مهر ذکر کرد و گفت: این پرونده در شعبه هفتم دادسرای عمومی و انقلاب کرمان در جریان است.

عفو رهبری برای محکومان کرمانی

دادستان عمومی و انقلاب کرمان با بیان اینکه 2 هزار و 737 نفر از زندانیان استان کرمان در سال گذشته مشمول عفو شدند، ابراز داشت: 30 نفر از محکومان استان کرمان مشمول عفو نیمه شعبان مقام معظم رهبری در سال جاری شده‌اند.

----------------------------

گزارش از مهسا حقانیت

----------------------------

انتهای پیام/80019/خ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول