اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل دادگستری کرمان عنوان کرد

فعالیت 240 قاضی در کرمان / رسانه‌ها دنبال مچ‌گیری نباشد

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: 240 قاضی در 190 شعبه قضایی استان کرمان فعالیت می‌کنند.

فعالیت 240 قاضی در کرمان / رسانه‌ها دنبال مچ‌گیری نباشد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، حجت‌الاسلام علی توکلی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته قوه قضاییه اظهار داشت: اصحاب رسانه رابطه خوبی را با دادگستری استان کرمان دارند.

وی جشن پیروزی ملت ایران در انتخابات را تبریک گفت و افزود: این حضور و مشارکت مردم ستودنی است و باید برای این حضور شکرگزار خداوند بود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه بعضی از خدمات دستگاه قضایی عمومی نیست، ابراز داشت: حضور یک قاضی و یا وجود یک شعبه دادگاه در یک محل یا بخش عامل امنیت است و می‌تواند قوت قلب برای مدیران اجرایی آن شهر باشد و آنها را در انجام وظیفه تشویق کند.

افزایش 22 درصدی ورودی پرونده‌ها به دادگستری استان کرمان

توکلی تصریح کرد: بعضی از وظایف دادگستری آشکار است و رسیدگی به شکایتی که از سوی مردم به دادگستری می‌آید، ساز و کار ویژه خودش را دارد.

وی توصیه افراد به سازش را یکی از وظایف دادگستری برشمرد و ابراز کرد: تعداد پرونده‌های ورودی به دادگستری آن قدر زیاد است که کمتر فرصت توصیه مردم به سازش پیش می‌آید.

این مسئول قضایی از افزایش 22 درصدی ورودی پرونده‌ها به دادگستری استان کرمان طی سال گذشته نسبت به سال قبل آن خبر داد و اذعان داشت: رشد جمعیت، عدم آشنایی مردم با قانون و مقررات، نبود مشاور حقوقی در زندگی خانوادگی و توسعه و رشد شهرنشینی از جمله عوامل افزایش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضا است.

مشاوره خانواده از ضروریات اجتماعی امروز است

توکلی افزود: برنامه اطلاع‌رسانی و آموزش حقوقی از طریق رسانه‌ها، حضور قضات در مساجد و مجامع شهری و آموزش مردم برای کاهش اختلافات از جمله برنامه‌های دستگاه قضا برای کاهش پرونده‌های قضایی است.

وی با بیان اینکه معاونت پیشگیری از وقوع جرم قدم‌های خوبی برای کاهش پرونده‌ها برداشته است، گفت: مشاوره خانواده از ضروریات اجتماعی امروز است.

این مسئول بیان کرد: در سال گذشته 30 درصد پرونده‌های اختلاف خانوادگی در استان کرمان توسط مراکز مشاوره به صلح و سازش رسید که عدد بسیار خوبی است.

توکلی از اقدامات مطلوب دستگاه قضایی استان کرمان برای حمایت قضایی از سرمایه‌گذاران خبر داد و ابراز داشت: توانسته‌ایم تا حدود اعتماد سرمایه‌گذاران را در استان کرمان جلب کنیم و این اطمینان را به آنها بدهیم که در چارچوب قانون و مقررات از آنها حمایت می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: امنیت اقتصادی پیش ‌زمینه هر نوع سرمایه‌گذاری است که تلاش‌های لازم در این زمینه در استان کرمان انجام شده است.

رسانه‌ها به‌دنبال مچ‌گیری و باج‌گیری نباشند

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان از رسانه‌ها خواست تا برای ارتقای آگاهی عمومی نسبت به مسائل حقوقی تلاش کنند، گفت: رسانه‌ها باید اخبار حوادث ناگوار اجتماعی و اخلاقی را همراه با تحلیل‌های علمی و کارشناسانه منعکس کنند تا بر غنای رسانه‌ها افزوده شود.

توکلی خطاب به اهالی رسانه استان کرمان بیان داشت: شما باید به دنبال اعتمادسازی متقابل بین مردم و مسئولان باشید، زیرا اعتماد بزرگترین سرمایه اجتماعی است و به‌دنبال مچ‌گیری و باج‌گیری نباشید.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر برنامه دستگاه قضا در زمینه کلاهبرداری‌های پیامکی تصریح کرد: سیستم‌های الکترونیکی موجب بر هم خوردن آرامش و اخلاق اجتماعی شده است که نیاز به هوشیاری و دقت مردم در این زمینه داریم.

رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: انتقاداتی را به اصل تایید صلاحیت کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر و روستا دارم و ضعیف‌ترین نظارت در انتخابات این شوراها است.

توکلی افزود: در حالی که در انتخابات ریاست جمهوری بهترین تبلیغات و رفتارها را داشتیم، چند مورد تخلف در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را شاهد بودیم که در این زمینه یک مورد خرید و فروش رأی در کرمان وجود داشت که این فرد بازداشت شد و محاکمه می‌شود.

پرونده شهرداری کرمان سیاسی نیست

وی در مورد پرونده‌های مربوط به شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی کرمان ابراز داشت: متهم اصلی پرونده شهرداری بازداشت است و بقیه متهمان با وثیقه آزاد شده‌اند و متهمان پرونده دانشگاه علوم پزشکی هم با وثیقه آزاد هستند.

این مسئول قضایی تصریح کرد: پرونده مربوط به شهرداری کرمان به هیچ وجه سیاسی نیست.

توکلی با بیان اینکه قوه قضاییه سالانه 800 قاضی را جذب می‌کند، عنوان کرد: در سال گذشته 45 قاضی در استان کرمان جذب کردیم.

وی ابراز داشت: هر خبری را که احساس کنیم، اطلاع‌رسانی آن برای آرامش جامعه مفید است از طریق روابط عمومی دادگستری منعکس می‌کنیم و گاهی افرادی از طریق پیامک مطالبی را منتشر می‌کنند که با آنها برخورد کرده‌ایم و تذکر داده‌ایم.

رئیس کل دادگستری استان کرمان در پاسخ به خبرنگاری که از وی خواست تا آمار تخلفات مدیران در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد و خاتمی را اعلام کند، بیان کرد: دادگستری کار سیاسی انجام نمی‌دهد و دنبال این نبوده‌ایم که کدام یک از مدیران کار خلاف بیشتر و یا کمتری را انجام داده‌اند.

توکلی اذعان داشت: انجام تحقیق و پژوهش در مورد اینکه در کدام یک از دولت‌ها کار کمتر یا بیشتر صورت گرفته است، کار دادگستری نیست.

وی تصریح کرد: تخلف مدیران چندان مرتبط با دولت‌ها نیست و مدیر اگر احساس نظارت بر خود داشته باشد، کمتر تخلف می‌کند و تخلف مدیران ناشی از ضعف نظارت آن مجموعه و یا مراجع نظارتی است.

240 قاضی در کرمان فعال هستند

رئیس کل دادگستری استان کرمان از فعالیت 240 قاضی در 190 شعبه قضایی استان کرمان خبر داد و افزود: شهر کرمان به علت جمعیت و وسعت زیاد بیشترین تعداد پرونده قضایی را دارد.

توکلی با اشاره به اینکه تعداد پرونده‌های قضایی در رفسنجان، سیرجان و جیرفت نسبت به دیگر شهرستان‌های تابعه استان کرمان بالاتر است، گفت: با افزودن قضات جدید سعی می‌کنیم که زمان رسیدگی به پرونده‌ها را کاهش دهیم.

وی خاطر نشان کرد: زمان رسیدگی به پرونده‌ها در دادگستری استان کرمان نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است.

این مسئول قضایی ابراز داشت: طی سال گذشته 147 هزار پرونده وارد شوراهای حل اختلاف استان کرمان شده است که از این تعداد 145 هزار پرونده مختومه شد و از این تعداد 30 درصد با صلح و سازش به پایان رسید.

توکلی از ورود 352 هزار و 400 پرونده طی سال گذشته به دادگستری استان کرمان خبر داد و گفت: از این تعداد 345 هزار پرونده مختومه شده است.

انتهای پیام/80019/ب40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول