اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

مناظره تاریخی شهید بهشتی با چریک های فدایی خلق

شهید بهشتی در این مناظره به ادعای چریک‌های فدایی مبنی بر همراهی با جمهوری اسلامی در مبارزه با امپریالیسم آمریکا و هم جهتی مطالبات قومیت‌ها در این جهت پاسخ داد.

مناظره تاریخی شهید بهشتی با چریک های فدایی خلق

رخدادهای 1 تیر 1359

چکیده

  • آیت الله بهشتی در مناظره با سران چریک های فدایی خلق: کردستان بخشی از ایران است بر طبق آن، همان اندازه که به مردم استان یزد یا کرمان اختیارات داده می‌شود به مردم استان کردستان هم باید داد.سیاست جمهوری اسلامی کاهش مرکزیت و افزایش نقش مردم است.
  • دو مرد مسلح بامداد امروز وارد خانه مسکونی اشرف خواهر شاه شده و با محافظین اشرف درگیر شدند .
  • اتحاد جماهیرشوروی امروز اعلام کرد سرگرم خروج تعدادی از واحدهای نظامی خود از افغانستان است زیرا اقامت آنها دیگر ضروری به نظر نمی رسد .
  • اینترنشنال هرالد تریبیون اعلام کرد شاپور بختیار و دو نفر از ژنرال های سابق ایران با رژیم عراق به توافق رسیده اند که پایگاه های نظامی در عراق تاسیس کنند .
  • هشتمین اطلاعیه هیئت منتخب امام برای بررسی عملکرد بنیاد مستضعفان منتشر و طی آن اعلام شد افرادی که مجرمیت آنها ثابت شود در دادگاه انقلاب محاکمه خواهند شد .
  • طباطبایی فرماندار سمیرم طی تلگرامی خطاب به نمایندگان مجلس اعلام کرد تاکنون 6 پاسدار به دست ایادی ناصر قشقایی به شهادت رسیده اند .
  • سخنگوی سپاه پاسداران ارومیه: عسکر رحیمی فرمانده سپاه خوی و کوچری فرماندار این شهرستان که چندی پیش توسط ضد انقلاب به گروگان گرفته شده بودند به شهادت رسیدند .

مناظره اعضای کادر مرکزی سازمان چریک های فدایی خلق با آیت الله بهشتی

روزنامه اطلاعات در شماره امروز خود فشرده ای از گفت و گو ی میان فرخ نگهدار و مصطفی مدنی سران چریک های فدایی خلق با آیت الله بهشتی را منتشر کرد .

دشمن اصلی آمریکا است

فرخ نگهدار  در این مناظره گفت : سازمان به‌دنبال حساس شدن اوضاع مملکت و شرایط بغرنج و پیچیده ای که پیش آمده، به‌خصوص بعد از توطئه‌های امپریالیسم امریکا و رژیم عراق که استقلال میهن را به خطر انداخته، تصمیم گرفت که از هر طریق و از هر طرف استفاده کند برای اینکه یک سری از مسائل و مشکلاتی که برای مملکت وجود دارد و ما هم شاید بتوانیم سهمی در رفع و حل آن مشکل داشته باشیم، اقدام کند. از جمله این مسائل، مسئله کردستان است.

وی ادامه داد : سازمان ما از ابتدای این مشکل، که تحت عنوان مسئله ملی از آن نام برده می‌شود، اوج گرفت. بعد از انقلاب 57 خودش را مقید می‌دانست که در زمینه تخفیف تضادهای ملی و حفظ وحدت بین خلق‌ها تا آنجایی که می‌تواند اقدام کند. چون که نظر سازمان ما بر این است که اکنون دشمن اصلی امپریالیسم امریکاست، تمام نیروهای سیاسی و مردم معتقد به مبارزه ضد امپریالیسم هستند و استقلال و آزادی ایران باید در جهت مبارزه با امپریالیسم جهت داده شود. ما باید در جلوگیری از این جدایی ملی که در ایران دامن زده می‌شود و سرمنشأ اصلی آن را تحریک عوامل امپریالیسمی و برخی تنگ‌نظری‌ها می‌دانیم، اقدام کنیم.

ما از نفوذمان استفاده می کنیم !

فرخ نگهدار در باره بحران کردستان نیز گفت : از نوروز به بعد ما با توجه به وخامت اوضاع در آنجا تمام تلاش خودمان را به‌کار گرفتیم که نوعی مصالحه و سازش بین نیروها برای جلوگیری از جنگ که بحران را تشدید می‌کند و این نظام را که اکنون درگیر با امپریالیسم امریکاست تضعیف می‌کند، ایجاد شود؛ چه از طریق تبلیغات در سراسر ایران – چون ما یک سازمان سراسری هستیم- و چه از طریق نفوذی که در کردستان داریم و می‌توانیم جلوی نیروهایی را که برای مسئله ملی مبارزه می‌کنند از راه‌حل‌های معقول و منطقی برای مهار کردن اوضاع بگیریم.

جمهوری اسلامی پس از استقرار در چندین جبهه با آمریکا و مزدورانش درگیر شد ، جنگ با اشرار و ضد انقلاب که دنبال جدایی طلبی در کردستان بودند و نیز درگیری با رژیم بعث عراق که در شهریور ماه 59 به جنگی هشت ساله منتهی شد تنها دو نمونه از مصائبی است که در سال های نخست بر این انقلاب تحمیل شد و حال آیا می توان ادعای دشمنی چریک های فدایی خلق را با آمریکا باور کرد ؟!

مدنی : خواهان برخورد مساوی با تمام مردم هستیم

مصطفی مدنی نیز در این زمینه گفت : ما هم خواستار این هـستیم که با تمام مردم زحمتکش مساوی برخورد شود، یعنی خواسته‌های معینی دارند و اینکه خواسته‌های آن‌ها به طور مساوی مورد توجه قرار بگیرد هیچ شکی نیست. اینکه خلق کُرد یا ترکمن یا بلوچ هر کدامشان در رژیم گذشته آن فشارهایی که رویشان بوده همه این را می‌دانیم و الان باید از حق مساوی برخوردار باشند.

آیت الله بهشتی : کردستان بخشی از ایران است

آیت الله بهشتی به فرخ نگهدار این گونه پاسخ داد : در خصوص خواهران و برادران کُرد این نکته را مطرح می‌بینم و آن اینکه ما یک فـرمولی داریم. می‌گوییم وقتی کردستان بخشی از ایران است هر نوع خودگردانی و اختیارات به مردم مناطق دیگر برای بهتر اداره شدن جامعه لازم دارند و به آن‌ها داده می‌شود، طبیعی است و اگر در همان حدی که برای همه لازم و مفید است، چیزهایی اضافه دارند چون زبان خاص دارند، لباس خاص دارند، آداب و سنن خاص دارند، طبیعی است که باز این هم به صورت یک اصل کلی تصویب می‌شود. هـر جا مردمش زبان مادری دارند این زبان را هـم در مدارسشان تدریس کنند و نشریات آن زبان را به طور کلی آزاد بگذارند...بر طبق آن، همان اندازه که به مردم استان یزد یا کرمان اختیارات داده می‌شود به مردم استان کردستان هم باید داد.

سیاست جمهوری اسلامی کاهش مرکزیت و افزایش نقش مردم است

آیت الله بهشتی ادامه داد : برحسب دلیل شخصی من موضع مسئولان جمهوری اسلامی ایران در قوه اجرایی یا قوه مقـننه این است که سیاست داخلی جمهوری اسلامی ایران به سوی کاهش مرکزیت و افزایش نقش مردم حتی هر محله در اداره امور خودش پیش خواهد رفت و میزان عـملی آن را ضمن یک عـمل خلاق به تدریج می‌توان معین کرد.(1)

حمله یک سازمان مخفی ایرانی به اقامتگاه اشرف

دو مرد مسلح بامداد امروز وارد خانه مسکونی اشرف خواهر شاه شده و پس از درگیری مسلحانه با محافظین اشرف یکی از آنها را مجروح و محل را ترک کردند . در بیروت اعضای یک سازمان مخفی ایرانی به نام ژوئن سرخ اعلام کرد که اعضای این سازمان به خانه اشرف خواهر شاه مخلوع در نیویورک حمله کرده است . (2)

اتحاد شوروی امروز اعلام کرد سرگرم خروج تعدادی از واحدهای نظامی خود از افغانستان است زیرا اقامت آنها دیگر ضروری به نظر نمی رسد . بعد از تجاوز شوروی به افغانستان مسلمانان این کشور به شدت در برابر متجاوزین مقاومت کرده و این مقاومت نیروهای شوروی را به ستوه در آورده است .

ارتش سرخ از افغانستان عقب نشست

اتحاد شوروی امروز اعلام کرد سرگرم خروج تعدادی از واحدهای نظامی خود از افغانستان است زیرا اقامت آنها دیگر ضروری به نظر نمی رسد . بعد از تجاوز شوروی به افغانستان مسلمانان این کشور به شدت در برابر متجاوزین مقاومت کرده و این مقاومت نیروهای شوروی را به ستوه در آورده است . (3)

عراق به بختیار اجازه تاسیس پایگاه نظامی داد

اینترنشنال هرالد تریبیون اعلام کرد شاپور بختیار و دو نفر از ژنرال های سابق ایران با رژیم عراق به توافق رسیده اند که پایگاه های نظامی در عراق تاسیس کنند . بر اساس این گزارش  این موافقتنامه به دنبال نشستی بین بختیار و صدام در بغداد انجام شد . (4)

برقراری روابط سیاسی میان ایران و صحرا

بر اساس اطلاعیه ای که امروز از دفتر وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران انتشار یافت بین ایران و جمهوری عربی دموکراتیک صحرا از امروز روابط سیاسی در سطح سفارت برقرار شد . (5)

آغاز رسیدگی به تخلفات و شکایات بنیاد مستضعفان

هشتمین اطلاعیه هیئت منتخب امام برای بررسی عملکرد بنیاد مستضعفان منتشر و طی آن اعلام شد افرادی که مجرمیت آنها ثابت شود در دادگاه انقلاب محاکمه خواهند شد . در بخشی از این اطلاعیه آمده است : با تحقیقاتی که به عمل آمده است مقداری از اموال مصادره شده مستکبران وابسته به رژیم سیاه پهلوی هنوز در اختیار عده ای قرار دارد که تاکنون به عللی از تحویل آن به بنیاد مستضعفان خودداری کرده اند .

اینترنشنال هرالد تریبیون اعلام کرد شاپور بختیار و دو نفر از ژنرال های سابق ایران با رژیم عراق به توافق رسیده اند که پایگاه های نظامی در عراق تاسیس کنند . بر اساس این گزارش این موافقتنامه به دنبال نشستی بین بختیار و صدام در بغداد انجام شد .

حجت الاسلام عمید زنجانی نیز گفت : تاکنون تعداد زیادی پرونده اعم از گزارش و شکایت به هیئت رسیده است که مقداری از شکایات واهی هستند ، چون عده ای از مستکبران که به حکم دادگاه انقلاب اموالشان مصادره شده است وقتی متوجه شدند هیئتی از طرف امام انتخاب شده تا حساب های بنیاد مستضعفان را بررسی کنند بلافاصله با تنظیم شکایتی به ما مراجعه کرده اند تا بدین وسیله اموالشان را پس بگیرند . وی همچنین گفت : رسیدگی به پرونده ها اعم از گزارشات و شکایات از این هفته آغاز شده است که امیدواریم به زودی نتیجه کار این هیئت به امام و ملت عزیز اعلام شود . (6)

شهادت 6 پاسدار به دست ایادی ناصر قشقایی

طباطبایی فرماندار سمیرم طی تلگرامی خطاب به نمایندگان مجلس اعلام کرد تاکنون 6 پاسدار به دست ایادی ناصر قشقایی به شهادت رسیده اند . (7)

شهادت فرمانده سپاه خوی به دست ضد انقلاب

سخنگوی سپاه پاسداران ارومیه بعد از ظهر امروز اعلام کرد : عسگر رحیمی فرمانده سپاه خوی و کوچری فرماندار این شهرستان که چندی پیش توسط ضد انقلاب به گروگان گرفته شده بودند به شهادت رسیدند .(8)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 1 تیر 1359 ، صفحه 2 ، چریک های به اصطلاح فدایی خلق در حالی که می دانستند  ایران در چندین جبهه با دشمن اصلی یعنی آمریکا در حال مبارزه است ، خود جبهه دیگری برای مبارزه با این نظام مظلوم گشوده بودند . جمهوری اسلامی پس از استقرار در چندین جبهه با آمریکا و مزدورانش درگیر شد ، جنگ با اشرار و ضد انقلاب که دنبال جدایی طلبی در کردستان بودند و نیز درگیری با رژیم بعث عراق که در شهریور ماه 59 به جنگی هشت ساله منتهی شد تنها دو نمونه از مصائبی است که در سال های نخست بر این انقلاب تحمیل شد و حال آیا می توان ادعای دشمنی چریک های فدایی خلق را با آمریکا باور کرد ؟! 

2- اطلاعات ، 1 تیر 1359 ، صفحه 12

3-  اطلاعات ، 1 تیر 1359 ، صفحه 1

4-  اطلاعات ، 1 تیر 1359 ، صفحه12

5-  اطلاعات ، 1 تیر 1359 ، صفحه 10

6- اطلاعات ، 1 تیر 1359 ، صفحه 1 و 2

7-  اطلاعات ، 1 تیر 1359 ، صفحه 3

8-  اطلاعات ، 2 تیر 1359 ، صفحه 3

پژوهشگر : سیدروح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول