اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان مطرح کرد

پیش‌بینی بهره‌برداری از 6 معدن طلا در کردستان/ساخت مجتمع فولادی‌

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به کمبودهای موجود در بخش معدن استان کردستان، ساخت مجتمع فولادی را نیاز ضروری استان دانست.

پیش‌بینی بهره‌برداری از 6 معدن طلا در کردستان/ساخت مجتمع فولادی‌

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، پیمان اسراری بعد از ظهر امروز در جمع نمایندگان رسانه‌های گروهی استان کردستان معدن را بهترین ابزار توسعه اقتصاد عنوان کرد و افزود: این منبع موتور محرک اقتصاد کردستان خواهد بود.

وی با بیان اهمیت ارزش افزوده معادن اظهار کرد: زمانی می‌توان این ارزش افزوده را در استان نگه داشت که اجازه خروج این منبع از استان داده نشود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه در گذشته سایه نظارتی نامطلوبی بر روی معدن استان صورت می‌گرفت خاطر نشان کرد: نتیجه این عمل حساسیت فراوان در دستگاه‌های نظارتی و تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز بود.

اسراری با تأکید بر اینکه در گذشته سند راهبردی معدن در استان کردستان وجود نداشت تصریح کرد: در دو حوزه صنعت و تجارت هم با این فقدان مواجه بودیم.

وی در پاسخ به سؤالاتی پیرامون آخریم وضعیت طلای ساریگونی قروه، واگذاری معادن کردستان به افراد غیربومی و نامشخص بودن برندگان مناقصه‌های معدن اظهار کرد: لزوم سرمای‌گذاری زیاد و وجود معدود شرکت‌هایی که توان فعالیت در این زمینه رادارند علت طولانی شدن زمان اعلام برنده مناقصه معدن طلا بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان برنامه‌ریزی برای دو اقدام مهم را سرلوحه فعالیت‌های خود عنوان کرد و گفت: طرح ساماندهی محدوده‌های معدنی و پهنه‌بندی ساختارهای زمین‌شناسی معدن استان اولویت‌های کاری ما است.

اسراری اهلیت داشتن متقاضی را یک شرط مهم در این راستا عنوان کرد و افزود: اینکه معادن به افراد بویم واگذار شود عالی است اما گاهی نیروهای بومی توان سرمایه‌گذاری مناسب در این راستا را ندارند.

وی تصریح کرد: در معدن طلای سقز شرط بومی بودن تمام نیروها را قرار داده‌ایم ضمن آنکه معادنی که ظرفیت فرآوری دارد باید این کار انجام شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بان اینکه در این زمینه حتی مورد تهدید قرار گرفته‌ام اظهار کرد: استاندار هم می‌گوید تا این حد در بحث فرآوری سختگیری نکن!

اسراری با اشاره به کمبود صنایع جانبی مربوط به معدن در استان ضرورت این استان را مجتمع فولادی عنوان کرد و گفت: در این خصوص فولاد زاگرس را به یکی از سرمایه‌گذاری‌های متقاضی معدن واگذار کرده‌ایم.

وی پیرامون وضعیت طلای ساریگونی با بیان اینکه تعدد شرکت‌ها موجب طولانی شدن پروژه شده بود خاطر نشان کرد: در حال حاضر با نظارت  مطلوب پیش‌بینی 2 هزار شغل در معدن طلای قروه می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شرکت صنایع خاک چینی ایران را برنده مزایده طلای سقز نام بر د تصریح کرد: 2 هزار شغل و 14 تن طلای خالص پیش بینی ما از این پروژه خواهد بود.

اسراری خاطرنشان کرد: در صورت تأمین اعتبار تا پایان سال 92، 6 معدن طلای دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی رتبه کردستان را از نظر ذخایر معدنی بین 5 استان نخست کشور اعلام کرد و افزود: در خصوص مطالبه حقوق دولت از معدنکاران، در سال 90 حدود 700 میلیون تومان و در سال 91 ، 5 میلیارد تومان از معدنکراان دریافت کرده‌ایم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ذخیره معادن استان را 5 میلیون و 600 هزار تن عناون کرد و گفت: در حال حاضر 30 تن طلا از معادن استان استحصال می‌شود که امیدوار به رساندن این رقم به 56 تن در سال هستیم.

اسراری با بیان وجود 317 معدن ثبت شده در استان خاطر نشان کرد: در این تعداد معدن، 4 هزار و 200 مورد اشتغالزایی ایجاد شده است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با اتخاذ تدابیر مناسب زمینه بهره‌برداری مناسب‌تر از معادن استان فراهم شود.

انتهای پیام/79012‌/ش40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول