اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی مطرح کرد

وجود 768 هزار تن ذخایر معدنی در خراسان شمالی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی ذخایر معدنی این استان را 768 هزار و 464 تن عنوان کرد.

وجود 768 هزار تن ذخایر معدنی در خراسان شمالی

سیدابراهیم حسینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد این ذخایر معدنی را سنگ آهن، گچ، گچ خاکی، آهک، مارن، مرمریت، کلسیت، مرمر،‌ باریت و بوکسیت برشمرد.

وی افزود: سنگ آهن، ماسه سیلیسی، بنتونیت، نمک، خاک سرخ، ذغال سنگ، خاک صنعتی، پوکه صنعتی، تراورتن، مخلوط کوهی و مس از دیگر ذخایر معدنی خراسان شمالی به شمار می‌رود.

حسینی شمار معادن دارای پروانه بهره‌برداری در خراسان شمالی را 141 معدن عنوان کرد و گفت: بیش از 55 درصد از معادن استان را سنگ آهک، سنگ لاشه، سنگ مالون و گچ تشکیل می‌دهد.

به گفته وی،‌ اغلب این معادن در شهرستان اسفراین واقع شده که در صورت تجهیز به ماشین‌آلات معدنی مناسب ضمن افزایش تولید باعث اشتغالزایی و همچنین افزایش بهره‌وری خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با اشاره به گستردگی و تنوع معادن در سطح استان افزود: عمده معادن مرمر پرتقالی در شهرستان بجنورد قرار دارد که به لحاظ میزان ذخایر، کیفیت، رنگ و شرایط مناسب استخراجی در کشور بی‌نظیر است.

وی عمده تولیدات این معادن را در نمای داخلی ساختمان‌ها، مساجد و اماکن زیارتی دانست و گفت: با این وجود به دلیل عدم وجود سنگ بری‌های پیشرفته و مدرن در استان و همچنین تعرفه بالای صادرات مواد خام معدنی اکنون در صادرات با مشکل مواجه هستیم.

حسینی به وجود معادن مرمریت در شهرستان گرمه اشاره کرد و افزود: با فراهم شدن زیرساخت‌های مناسب، زمینه فعالیت مجدد و بارگیری از این معدن فراهم شده و امید می‌رود گرمه در آینده به یکی از قطب‌های تولید مرمریت در کشور تبدیل شود.

وی با اشاره به صرف 12 میلیارد ریال اعتبار از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن کشور برای اجرای پروژه برق‌رسانی تصریح کرد: تأمین این زیرساخت‌ها برای تبدیل این شهرستان به قطب معدنی استان حائز اهمیت است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی آغاز به کار کارخانه سنگ‌بری در این منطقه را نوید‌بخش استخراج و تولید سنگ‌های تزئینی در غرب استان خواند.

وی با بیان اینکه معادن کلسیت و باریت عمدتاً در مانه و سملقان و راز و جرگلان واقع شده‌اند، گفت: با راه‌اندازی صنایع معدنی مثل تولید پودر میکرنیزه در این شهرستان‌ها ضمن اشتغالزایی، افزایش ارزش افزوده مواد خام معدنی را به دنبال دارد.

حسینی به فعالیت بزرگ‌ترین معدن بوکسیت ایران در شهرستان جاجرم اشاره کرد و ادامه داد: امید می‌رود با تکمیل کارخانه شمش آلومینا در جوار این واحد، شاهد رشد و شکوفایی هر چه بیشتر این واحد صنعتی استان باشیم.

وی معادن مس خراسان شمالی را عمدتاً در بخش صفی‌آباد شهرستان اسفراین دانست و گفت: با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بهمن‌ماه سال گذشته نخستین معدن مس بهره‌برداری شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی عملیات اکتشافی این معدن را با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و 700 میلیون ریال از چهار سال گذشته عنوان کرد و افزود: این طرح مطالعاتی سال گذشته به اتمام رسیده است و ذخیره این معادن 900 هزار تن با عیار متوسط نیم درصد و استخراج سالانه 30 هزار تن مس ظرفیت دارد.

وی با اشاره به ظرفیت و توانمندی معادن استان در بخش صادرات تصریح کرد: با استخراج و تولید مواد معدنی ضمن تأمین نیازهای داخلی بخش عمده‌ای از آن قابلیت استخراج و ارز‌آوری را برای کشور به دنبال دارد که باید از این ظرفیت برای رشد کشور استفاده بهینه شود.

حسینی با بیان اینکه برای توسعه بخش معدن استان نشست‌های مختلف در قالب مدیر یاری کسب و کار به منظور رفع مشکلات واحدهای معدنی و صنعتی برگزار شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با ورود بیشتر سرمایه‌گذاران به بخش معدن شاهد شکوفایی و استخراج مواد معدنی از معادن استان باشیم.

انتهای پیام/63002/ز40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول