اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرهماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

30 درصد محصولات کشاورزی در فاصله برداشت تا مصرف دچار ضایعات می‌شوند

مدیرهماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: 30 درصد محصولات کشاورزی در فاصله برداشت تا فرآوری و مصرف دچار ضایعات شده و ارزش اقتصادی آن کاهش می‌یابد.

30 درصد محصولات کشاورزی در فاصله برداشت تا مصرف دچار ضایعات می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، علی رخ‌افروز صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: گسترش صنایع تبدیلی کشاورزی توسط زنان روستایی یک حرکت تولیدی وسیع، همه جانبه و مکمل فعالیت‌های کشاورزی است و تأثیر بسزایی در افزایش درآمد و ارتقای جایگاه و نقش زنان روستایی دارد.

وی با بیان اینکه نزدیک به 30 درصد از محصولات کشاورزی در فاصله برداشت تا فرآوری و مصرف دچار ضایعات شده ارزش اقتصادی آن کاهش می‌یابد گفت: می‌توان با این مقدار ضایعات، غذای 15 میلیون نفر را تأمین کرد. فعالیت‌های زنان روستایی در صنایع تبدیلی می‌تواند موجب کاهش این ضایعات و افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی شود.

رخ‌افروز با اظهار اینکه صنایع تبدیلی در تکمیل فرآیند تولید محصولات کشاورزی و آماده‌سازی این محصولات تا عرضه به بازار فروش و مصرف نقش مهمی ایفا می‌کند، افزود: این صنایع به تکنولوژی ساده و ماشین آلات سبکی نیاز دارد که به آسانی می‌توان آنها را در مناطق روستایی ایجاد کرد، مواد اولیه این صنعت در روستاها به سهولت آماده می‌شود، بخش سنتی کشاورزی زمانی به رشد و توسعه واقعی می‌رسد که همزمان با رشد تکنولوژی در دیگر بخش‌های اقتصادی، از تکنولوژی نو بهره بگیرد و ارتباط تنگاتنگی با سایر بخش‌ها داشته باشد.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی، ایجاد اشتغال در مناطق روستایی را عمده‌ترین مزیت ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در مناطق آذربایجان‌شرقی ذکر و گفت: از آنجا که اکثر زنان روستایی تامین امنیت غذایی را در خانواده بر عهده داشته و صنایع تبدیلی محصولات خام را به موادغذایی فرآوری شده و قابل مصرف تبدیل می‌کنند، بنابراین ایجاد کارگاه‌های صنایع تبدیلی سبب ایجاد اشتغال برای زنان روستایی و همچنین کاهش ضایعات محصولات کشاورزی شده، همچنین در توسعه اشتغال و درآمد در اقتصاد روستا اثر مثبتی گذاشته و امکانات رفاهی بیشتری را برای روستاییان فراهم می‌کند. 

رخ‌افروز تاکید نمود: با احداث و توسعه صنایع تبدیلی، محصولات و فرآورده‌های مختلف کشاورزی که در مناطق روستایی تولید می‌شود برای تکمیل زنجیره تولید به این صنایع منتقل و با حفظ خواص محصولات غذایی کشاورزی، کیفیت محصول و ارزش آن افزایش و کالاهایی متنوع از بخش کشاورزی به دست می‌آید که ارزش افزوده بالاتری را دارند.

انتهای پیام/60002/ع30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول