اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

زریوار از مرگ نجات می‌یابد / ایجاد حریم 800 متری + تصاویر

حرکت خزنده شهر مریوان به سمت دریاچه زریوار، نابودی آن را نزدیک‌تر می‌کند اما اجرای حریم در طول 800 متر از 26 کیلومتر آن، زریوار را از مرگ حتمی نجات خواهد داد.

زریوار از مرگ نجات می‌یابد / ایجاد حریم 800 متری + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، برای دیدن دوباره دریاچه زیبای زریوار بار دیگر راهی مسیر پر پیچ و خم جاده‌ مریوان شدیم که براستی آنقدر محو زیبایی کوه‌های سرسبز و مناظر دلنشین این مسیر شده بودیم که به کلی رنج خم‌های جاده و گرمای هوا و تابش شدید اشعه‌های خورشید را احساس نمی‌کردیم.

به نزدیکی‌های شهر مریوان که رسیدیم تابلوها و بنرهای تبلیغاتی مربوط به رستوران‌ها و اقامتگاه‌های موجود در شهر بیشتر به چشم می‌خورد و این تنها نمودی از یک شهر توریستی بود که مشاهده کردیم.

به ورودی دریاچه زریوار که رسیدیم وجود نیزارهای بلند و پرتراکم بیشتر از آب دریاچه جلب توجه می‌کرد که کارشناسان محیط زیست وجود این نیزارها را مفید و آن را قسمتی از اکوسیستم می‌دانند.

معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست کردستان که در این سفر مجموعه خبرنگاران را همراهی می‌کرد، نیزارها را نوعی حافظ اکوسیستم دریاچه خواند و اظهار داشت: در قسمت‌هایی که فاضلاب وارد آب دریاچه شده، نیزارها نیز رشد بیشتری کرده‌اند.

طیب محمودی ادامه داد: وجود نیترات و فسفات موجود در فاضلاب‌ منجر به افزایش حجم و رشد نیزارها شده است.

وی عنوان کرد: با شرکتی قرارداد بسته‌ایم که در قسمت‌هایی که نیزارها جلوی آب را گرفته‌اند به وسیله دستگاه اقدام به بریدن آنها کنند.

یکی از افرادی که سال‌هاست در دریاچه زریوار به گردشگران خدمات قایقرانی ارائه می‌کند در این باره به خبرنگار فارس گفت: تعدادی کارشناس که از دریاچه دیدن کردند، این نیزارها را یکی از بهترین و مؤثرترین کودها به ویژه برای تولید قارچ‌های خوراکی عنوان کردند.

وی افزود: اداره محیط زیست اجازه استفاده از این نیزارها به عنوان کود را نمی‌دهد و تنها دلیل که آورده این بوده که در صورت دادن آن به عده‌ای تعداد افراد زیادی متقاضی خواهند شد و این امر مشکلاتی را فراهم خواهد آورد.

این فرد که خواست نامی از وی برده نشود، از استفاده بی‌رویه شهرداری مریوان از آب دریاچه گلایه کرد و بیان داشت: شهرداری از آب دریاچه برای فضای سبز سطح شهر استفاده می‌کند که این امر اصولی نیست و امیدواریم مسئولان مانع این امر شوند.

وی از اعطای آب دریاچه به کشاورزانی که خود چاه هم دارند نیز اظهار ناراحتی کرد و اظهار داشت: هفته‌ای یک‌بار به کشاورزان اطراف زریوار، آب این دریاچه داده می‌شود.

وی اظهار داشت: کشاورزان این منطقه آب دریاچه را بسیار سودمند برای درختان و زمین‌هایشان می‌دانند و خواهان استفاده از آب زریوار هستند و  همواره درصدد خرید آب این دریاچه هستند.

زریوار از سال 88 براساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان پناهگاه حیات وحش معرفی و در سفر دوم ریاست جمهوری به استان هم ثبت تالاب زریوار در کنوانسیون رامسر به عنوان یکی از مصوبات این سفر مطرح شده است.

نسخه نهایی زریوار پیچیده می‌شود

به گفته معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست کردستان، سطح پناهگاه 3 هزار و 292 هکتار است که از این میزان 2 هزار و 400 هکتار آن را به عنوان تالاب مشخص و جداسازی شده است.

محمودی عنوان کرد: تعیین محدوده ذکر شده برای تالاب به این منظور بوده که کمترین تعارض داشته باشد تا بتوان در کنوانسیون رامسر ثبت شود.

وی با بیان اینکه زریوار عوامل متعدد تهدیدکننده دارد، اذعان داشت: خشکسالی عامل اصلی تهدیدکننده زریوار  است که منجر به کاهش حجم آب می‌شود.

وی ادامه داد: سرازیرشدن فاضلاب‌های روستاهای اطراف به این دریاچه از دیگر تهدیدات دریاچه زریوار به شمار می‌آید که خوشبختانه رفع این معضل در حال پیگیری است.

به گفته این مقام مسئول، اقدامات مربوط به فاضلاب 100 درصد روستاهای غربی دریاچه انجام شده و امیدواریم در سال جاری فاضلاب این روستاها به تصفیه‌خانه شهر مریوان متصل شود.

محمودی با اشاره به اینکه اعتبارات مربوط به فاضلاب روستاهای شرقی دریاچه پیش‌بینی شده است، اضافه کرد: هرچند که وجود فاصله بیشتر این روستاها با منابع آبی موجب شده، فاضلاب این روستاها زیاد تهدیدکننده نباشد، اما به هر حال باید فاضلاب این روستاها ساماندهی شود.

وی یادآور شد: 4 لاگون که به عنوان تصفیه‌خانه‌ای کوچک عمل می‌کنند، برای کنترل فاضلاب روستاهایی که وارد زریوار می‌شوند در این دریاچه ساخته شده است.

معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست کردستان افزود: دو لاگون اکنون نیاز به بازسازی مجدد دارند که تاپایان تیرماه امسال این اقدام صورت می‌گیرد.

محمودی، حرکت خزنده شهر از طرف جنوب و جنوب شرقی به سمت زریوار را از دیگر عوامل تهدیدکننده این دریاچه خواند و تصریح کرد: متأسفانه به دلیل کاهش حجم آب زمین‌هایی که در حاشیه دریاچه هست را به کشاورزی تبدیل می‌کنند که برای جلوگیری از تصرف زمین‌های اطراف دریاچه پروژه‌‌ای با عنوان حریم تالاب پیش‌بینی شده است.

وی، میزان حریم تعیین‌شده برای تالاب را  26 کیلومتر در 716 نقطه ذکر کرد و بیان داشت: با مشخص شدن مرز حریم و تالاب میزان تعارضات به این مناطق کم خواهد شد.

معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست کردستان اعلام کرد: از 26 کیلومتر حریم مشخص شده برای تالاب در حدود 800 متر آن دیوارکشی به منظور جلوگیری و کنترل حرکت خزنده شهر به سمت زریوار انجام می‌شود.

محمودی با اشاره به اینکه برای شروع هر کار و اقدامی نیاز به طرح و برنامه‌ای هست، اظهار داشت: تدوین برنامه زیست بومی تالاب زریوار یکی از اقدامات پیش‌بینی شده است که پروپوزال و مشاور آن مشخص شده است.

وی تصریح کرد: با تدوین برنامه ذکر شده نسخه نهایی زریوار پیچیده می‌شود و تمامی اقدامات مربوط به این تالاب از طریق این برنامه صورت خواهد گرفت.

اداره‌کل محیط زیست کردستان هر ساله با گذاشتن تورهای خبری اقدامات و طرح‌های پیش‌بینی شده و در حال اجرا را به اطلاع عموم مردم می‌رساند و این نشان از اهمیت قائل‌شدن مسئولان این اداره‌کل برای آگاهی مردم از حفظ و حراست بیشتر آنها از نگین غرب ایران است.

این سفر حاشیه‌هایی را هم به همراه داشت که از مهم‌ترین آنها وجود تعداد زیادی از کامیون‌‌های تانکردار عراقی بود که واقعاً بازگشت ما و تمامی خودروهای موجود در جاده را با مشکل مواجه کرده بود.

پشت سر این کامیون‌ها در جاده باریک و پرپیچ و خم مریوان که بوی سوخت آنها واقعاً آزاردهنده بود و اینکه امکان سبقت گرفتن از آنها هم نبود بر کلافگی همگان افزوده بود.

رانندگان زیادی بودند که دیگر طاقت و حوصله حرکت در پشت سر کامیون‌ها را نداشتند و اقدام به سبقت می‌گرفتند؛ هرچند خوشبختانه شاهد هیچ حادثه‌ای نبودیم، اما هر لحظه ممکن بود اتفاق ناگواری بیفتد.

در طول چند مسیر که سبقت آزاد بود مثل پرندگانی که از قفس آزاد شده باشند، تمامی خودروهای موجود اقدام به سبقت از کامیون‌ها به عبارتی شاید می‌توان گفت غول‌های جاده مریوان، می‌کردند، اما متأسفانه کمی که دور می‌شدیم به گروه دیگری از این کامیون‌ها که با فاصله کمی از همدیگر و باسرعت پایینی هم درحال حرکت بودند، مواجه می‌شدیم.

هرچند مدت زمان بازگشت از این سفر به دلیل وجود کامیون‌ها بسیار طولانی‌تر از آغاز آن شد، اما با این وجود امیدوارانه منتظر اجرای برنامه‌ها و طرح‌های پیشنهادی و پیش‌بینی شده مسئولان در زریوار هستیم.

============

گزارش از: چنور صادقی

============

انتهای پیام/79003/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول