اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان:

طرح مطالعاتی پایش اکولوژیک تالاب انزلی انجام شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از انجام طرح مطالعاتی پایش اکولوژیک تالاب انزلی خبر داد و گفت: در این طرح تمام پارامترهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی و سموم در تالاب انزلی به مدت 18 ماه نمونه‌برداری و آزمایش شد.

طرح مطالعاتی پایش اکولوژیک تالاب انزلی انجام شد

امیر عبدوس امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت درباره آخرین وضعیت پروژه احیای تالاب انزلی اظهار کرد: پنج پروژه مطالعاتی و شش پروژه عملیاتی برای احیای تالاب انزلی تعریف شد.

وی افزود: پنج پروژه مطالعاتی توسط محیط زیست استان صورت گرفت و پروژه‌های عملیاتی به جهاد کشاورزی برای اجرا سپرده شد.

*انجام طرح مطالعاتی پایش اکولوژیک تالاب انزلی/تجهیز 5 پاسگاه محیط‌بانی تالاب انزلی به دوربین‌های مداربسته

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به پروژه‌های مطالعاتی تالاب انزلی اذعان کرد: پایش اکولوژیک تالاب انزلی از جمله طرح مطالعاتی تالاب است که تمام پارامترهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی و سموم در تالاب انزلی به مدت 18 ماه نمونه‌برداری و آزمایش شد.

وی ادامه داد: از محل این پروژه یک ایستگاه پایش آنلاین در تالاب انزلی نصب شد که 9 پارامتر فیزیکی و شیمیایی تالاب انزلی را به صورت آنلاین روی اینترنت هر نیم ساعت اندازه‌گیری می‌کند و نمایش می‌دهد.

عبدوس از تجهیز تمام پنج پاسگاه محیط‌بانی تالاب انزلی به دوربین‌های مداربسته و دوربین‌های پایش فیزیکی خبر داد.

وی افزود: دومین پروژه مطالعاتی تالاب انزلی را بررسی امکان پرورش کپور ماهیان در «پن‌کالچر» تالاب انزلی عنوان کرد و افزود: فاز نخست احداث سازه پن «پرورش ماهی در محیط باز» به اتمام رسیده و ماهی‌ریزی شده است.

*احداث 1600 متر مربع پن در تالاب غرب انزلی

این مسئول افزود: اکنون پن در تالاب غرب انزلی در مرحله مطالعه برای چگونگی جایگزینی روش پرورش ماهی در پن قرار دارد، اذعان کرد: پن به مساحت یک‌هزار و 600 متر مربع احداث شده و پارامترهای فیزیکی و شیمیایی آب تالاب در محدوده اطراف به همراه گونه‌های پرورشی آن در حال انجام است.

وی سومین پروژه مطالعاتی تالاب انزلی را مولدسازی ماهیان بومی تالاب عنوان کرد و یادآور شد: این پروژه با مشارکت پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی کشور در بندر انزلی انجام شده و چند گونه ماهیان بومی تالاب انزلی مولد سازی شدند و همچنان ادامه دارد.

*انجام به‌روز رسانی طرح تالاب انزلی با مشارکت ژاپن

عبدوس، انجام به‌روز رسانی طرح جامع تالاب انزلی را با مشارکت آژانس همکاری‌های ژاپن بیان کرد و متذکر شد: در راستای این طرح، چهار دستورالعمل برای مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی شامل پایش، طبیعت‌گردی، توریسم و زون‌بندی انجام شده است.

وی پنجمین پروژه مطالعاتی را پرورش کپورماهیان و امکان‌سنجی پرورش ماهیان اقتصادی در اراضی حاشیه تالاب انزلی ذکر کرد که در قراردادی با پژوهشکده آبزیان‌پروری انجام شد.

*نصب 6 تله رسوب‌گیری در تالاب انزلی

مدیرکل محیط زیست گیلان درباره شش پروژه عملیاتی احیای تالاب انزلی تصریح کرد: این شش پروژه شامل چهار تله‌رسوب‌گیری در دهانه رودخانه‌های پیربازار، پسیخان، سیاه‌درویشان و شیله‌سر بود که غیر از پیربازار سه تله دیگر بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی با بیان اینکه عملیات تله رسوب‌گیری پیربازار آغاز نشده است، خاطرنشان کرد: از آنجا که رودخانه‌های پیربازار و پسیخان در یک نقطه به هم می‌رسند تله رسوب‌گیری پسیخان در تله پیربازار گرفتار می‌شود.

عبدوس اذعان کرد: دو پروژه دیگر شامل لایروبی تالاب است که حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و احداث و احیای آبراهه‌ها نیز بالغ بر 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

انتهای پیام/2300/خ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول