اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تالاب هشیلان کرمانشاه، تفرجگاهی در آستانه بین‌المللی شدن + تصاویر

تالاب هشیلان که در فاصله 30 کیلومتری شمال غرب کرمانشاه واقع شده علاوه بر اینکه زیستگاهی بسیار مناسب برای انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی بومی است، هر ساله در فصل مهاجرت پرندگان میزبان هزاران پرنده مهاجر از گونه‌های مختلف می‌باشد.

تالاب هشیلان کرمانشاه، تفرجگاهی در آستانه بین‌المللی شدن + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، تالاب هشیلان یکی از جاذبه‌های طبیعی استان کرمانشاه است.

این تالاب در فاصله 30 کیلومتری شمال غرب شهرستان کرمانشاه واقع شده است و دارای عرصه‌ای بالغ بر 450 هکتار بوده و در داخل منطقه شکار و تیراندازی ممنوعه هشیلان به مساحت 2032 هکتار قرار گرفته است.

ارتفاع متوسط تالاب هشیلان از سطح دریا یک‌هزار و 307 متر است که از شمال به ارتفاعات خورین و کوه ویس منتهی می‌شود و سراب سبزعلی منبع اصلی تامین آب آن است.

این مکان علاوه بر اینکه زیستگاهی بسیار مناسب برای انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی بومی است، هر ساله در فصل مهاجرت پرندگان میزبان هزاران پرنده مهاجر از گونه‌های مختلف می‌باشد.

متاسفانه این تالاب چندسال پیش با خشکسالی روبرو شد به‌طوری که ماهی‌ها و پرنده‌ها و دیگر آبزیان و جانوران برای مدتی بی‌خانمان شدند، اما خوشبختانه اکنون مجددا احیا شده است و تا حدودی به حالت اصلی خود بازگشته است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، گفت: تالاب هشیلان از منحصر به‌فردترین جاذبه‌های طبیعی استان است که در آن بیش از 100 جزیره کوچک و بزرگ گنجانده شده است.

کاظم علی‌زاده با بیان اینکه در سال 91 بیشترین مهاجرت پرندگان به این تالاب دیده شده است، افزود: 13 گونه ماهی در این تالاب وجود دارد که از این تعداد، گونه‌های نادر و کمیاب نیز همچون سگ ماهی کیایی، اندمیک (بومی) به چشم می‌خورد و پرندگان شکاری و برخی از خزندگان دیگری در آن زندگی می‌کنند.

این مقام مسئول گفت: یکی از اقدامات انجام شده برای توسعه این تالاب، احداث سایت پرنده‌نگری با اعتباری بالغ بر یک‌ونیم میلیارد تومان که از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان است در حال حاضر از 50 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

وی ادامه داد: احداث و بهره‌برداری سایت مذکور زمینه‌ای مناسب برای اشتغال جوانان استان و همچنین تبدیل این تالاب به قطب مهم گردشگری در کشور خواهد شد و با چنین اقداماتی در راستای گنجاندن آن در تالاب‌های بین‌المللی و ثبت آن جزو کنوانسیون رامسر خواهیم کوشید.

علی‌زاده با بیان اینکه در سال 87 خشکسالی شدیدی این تالاب را فرا گرفت و آن را در معرض خشک‌ شدن قرار داد، خاطر نشان کرد: خوشبختانه در چند سال گذشته تالاب هشیلان از وضعیت خوب آبگیری برخوردار بوده و در خصوص بحث احیا آب مطالبات خوبی با سازمان آب و فاضلاب استان انجام شده است.

وی در پایان گفت: از گونه مختلف این منطقه می‌توان به آبزیانی چون مارماهی و قورباغه و به پستانداری مانند شنگ و و از پرندگان مختلف نیز می‌توان به انواع حواصیل، بوتیمار، انواع اردک و کشیم، غاز خاکستری، لک لک، اگرت و دیگر پرندگان شکاری اشاره نمود که انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک با ساماندهی و توسعه محیطی این منطقه به یکی از قطب‌ها و جاذبه‌های بسیار مهم گردشگری در کشور و جهان تبدیل شود.

--------------------------

گزارش از طاهر نوروزی

------------------------

انتهای پیام/2700/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول