اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در کمتر از 24 ساعت تا سکوت تبلیغاتی

کسب آراء به چه قیمتی؟

در کمتر از 24 ساعت تا سکوت تبلیغاتی، برخی از کاندیداهای شورای شهر به هر قیمتی حاضر به رأی‌آوری هستند که این جای تأمل دارد.

کسب آراء به چه قیمتی؟

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، قطار تبلیغات کاندیداهای شورای اسلامی تا 24 ساعت دیگر به ایستگاه آخر می‌رسد و در این مدتی که کاندیداها فرصت قانونی برای تبلیغات داشتند از هر روشی برای شتاب بخشیدن به سرعت قطار انتخابات بهره گرفتند.

انتخابات شوراهای اسلامی دوره چهارم با کاندیداتوری بیش از 6 هزار نفر در کل استان و بیش از 200 نفر در شهر همدان از هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراها مهر تأیید گرفتند و این در حالی بود که نامزدها از ماه‌ها قبل تبلیغات غیر رسمی را شروع کرده بودند.

قانون انتخابات شوراها شرایطی را به عنوان ملاک‌های تبلیغات به کاندیداها اعلام می‌کند و نامزدها موظف به اجرای این قوانین و حرکت در چارچوب قانون انتخابات هستند.

کاندیداها علاوه بر اجرای نوع تبلیغاتی اعلام شده از سوی ستاد برگزاری انتخابات در هر شهرستان توسط فرمانداری‌ها یک‌سری بسته‌های تبیلغی خاصی را برای بالای شهر و پایین شهر مشخص و اختصاص می‌دهند.  

از سال‌های گذشته یکی از بهترین روش‌های تبلیغی کاندیداها سخنرانی در اماکن عمومی و انتقال نظرات، دیدگاه‌ها، برنامه‌ها و اهداف خود از کاندیداتوری به صورت مستقیم و چهره به چهره بوده که در این دوره نیز شاهد حضور پرشور و گسترده نامزدها در مناطق مختلف شهر خصوصأ پایین شهر هستیم. 

چاپ عکس، بروشور و پوستر طبق استانداردی که ستاد انتخابات اعلام کرده یکی دیگر از روش‌های تبلغیات معرفی چهره افراد به جامعه است که در یک دهه گذشته ستاد مرکزی انتخابات برای ساماندهی به وضعیت چسباندن عکس و پوستر کاندیداها محلی را در سطح شهر مشخص و با اعلام یک کد مخصوص برای هر کاندیدا او را موظف به چسباندن عکس در محل مشخص شده می‌کنند.

در این دوره از انتخابات با توجه به اینکه تبلیغات شوراها از 16 خرداد آغاز شد و دو روز قبل از آن تعطیل رسمی بود بنابراین کد کاندیداها دیر اعلام شد و محل چسباندن عکس نامزدها زودتر از این تاریخ تعیین و آماده شده بود کد کاندیداها بر روی گونی‌ها مشخص نشد و همین امر باعث نابسامانی و به هم‌ریختگی در تبلیغات شده است.

کاندیداها بدون رعایت قانون، هر کس هر جایی که توانست و به فکرش خطور کرد که امکان چسباندن عکس وجود دارد پوستر چسباند و شهر در زیر عکس‌هایی که نشان از وضعیت مالی و تمکن کاندیداها بود گم شد.

درخت، سطل زباله، تیر چراغ برق، صندوق صدقات، جدول کنار خیابان‌ها، دیوار مدارس، اتوبوس برخی تانکرهای آب‌پاشی شهرداری، ایستگاه‌های اتوبوس، ساختمان‌های نیمه کاره که با بنرهایی بسیار بزرگ و رنگی تزئین شدند. 

همواره با شروع تبلیغات کاندیداها رفتگران شهرداری تا ساعاتی از نیمه شب باید در خیابان‌ها و معابر اقدام به پاک‌سازی شهر و به دور ریختن میلیون‌ها تومان کاغذ نابود شده باشند.

در این دوره از انتخابات شگردهای انتخابات تفاوت آشکاری با دوره‌های گذشته دارد و ما شاهدیم که کاندیداها تمام همت خود را به کار گرفته و با ماشین‌های لوکس در پایین شهر با سرعت و شتاب تردد می‌کنند.

گویی انتخابات فقط در حاشیه شهر و برای قشر خاصی از جامعه است و کاندیداها با اقناع خبری، رأی اهالی این مناطق را به طریقی که شده کسب کنند و شنیده شده که برخی کاندیداها در بعضی از نقاط شهر در بین مردم برنج، روغن و گوشت پخش می‌کنند.

برخی از کاندیداها که نمی‌دانم در مورد مردم چه فکری می‌کنند اعمالی ناشایست انجام می‌دهند که نمونه آن در چند روز گذشته با هماهنگی که با برخی از نانوایی‌ها انجام دادند نان رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهند. 

سئوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که کاندیداها به دنبال چه چیزی در شورای شهر هستند که این گونه برای کسب رأی خود را در تقلا انداخته و با توزیع نان رایگان یک وعده‌ای در بین مردم می‌خواهند به شورایی بروند که کمتر با موضوع نان مردم ارتباط دارد و باید به مسائل اجتماعی، فرهنگی و شهرسازی پرداخته شود.

کاندیداها فراموش کردند که رأی را مردم به برنامه‌محوری، داشتن توان مدیریت، تخصص و تعهد به نظام و قانون اساسی می‌دهند و در واقع با دل خود کاندیدای اصلح را انتخاب می‌کنند و نه با چشم.

کاندیدایی که هزینه‌های چندصد میلیونی در شورای شهر دارند آیا نمی‌دانند که به اعضای شورای شهر حقوق ثابت ماهانه تعلق نمی‌گیرد حق جلسات می‌دهند و در صورت انتخاب شدن از کدام محل می‌خواهند جبران هزینه‌های سنگین را کنند. 

کاندیداها فراموش کردند که به هر بهایی نمی‌توان رأی به دست آورد و باید در دل مردم بنشینی و نامزدها باید مصداق این شعر باشند که: 

چو مهمان خراباتی به عزت باش با رندان 

که دردسر کشی جانا گرت مستی خمار آرد

انتهای پیام/89019/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول