اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی همدان عنوان کرد

نبود اتحادیه و برند مناسب، معضل کنونی صنایع‌دستی همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه نگاه دولتی باید از صنایع‌دستی برداشته شود، گفت: صنایع‌دستی همدان از نبود اتحادیه و برند مناسب در حوزه صنایع‌دستی رنج می‌برد.

نبود اتحادیه و برند مناسب، معضل کنونی صنایع‌دستی همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، آئین روز جهانی صنایع‌دستی در مجتمع تله‌کابین گنجنامه با حضور جمعی از هنرمندان و صنعتگران این حوزه برگزار شد.   

علیرضا ایزدی در حاشیه این مراسم ضمن گرامیداشت این روز اظهار کرد: یکی از مشکلات و معضلاتی که امروز حوزه صنایع‌ دستی چه در همدان و چه در کشور با آن مواجه است، مشکل برندسازی است که هنوز نتوانسته‌ایم در حوزه داخلی و خارجی به قدرت وارد شویم تا این مشکل را حل کنیم.

وی تصریح کرد: آنچه در خصوص برندسازی در اذهان عمومی اتفاق افتاده است، انتقال سینه به سینه است اما در حوزه صنایع ‌دستی به اینگونه برندسازی ایراد وارد شده چرا که سفال امروز با این شکل برند شده است.

*نبود برند مناسب معضل اصلی صنایع‌دستی همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با اشاره به اینکه سفال نیازمند برند مناسبی در سطح ایران و جهان است، افزود: سفال برای طی مسیر مناسب رشد و توسعه نیازمند برندسازی است و امروز عدم وجود یک برند برای سفال یک معضل بزرگ در این حوزه است.

وی با بیان اینکه ما در صنعت بسته‌بندی مشکل داریم، افزود: یک بخش از آنچه به برندسازی صنایع‌دستی کمک می‌کند، بسته‌بندی است که هنوز برای سفال تعریف نشده و امیدواریم با کمک هنرمندان به زودی محقق شود.

ایزدی با اشاره به خام‌فروشی بسیاری از آثار فاخر صنایع‌دستی یادآور شد: برخی از کالاها بدون بسته‌بندی از کشور خارج و با بسته‌بندی و مارکی که خارجی‌ها برای این آثار تعریف می‌کنند مجدد با قیمت بالاتر به کشور بازگشته و مردم خرید می‌کنند که این برای ما یک معضل است.

وی با تأکید بر اینکه صنایع‌دستی همدان نیازمند برداشتن گام بزرگی در برندسازی و بسته‌بندی صنایع‌دستی است، ابراز داشت: بسیاری از هنرمندان با تولیدات زیبای خود به علت عدم بسته‌بندی مناسب بازاریابی خوبی ندارند که این امر در چرم تا حدودی رفع شده اما در سفال همچنان باقی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان تعریف برند مناسب برای صنایع‌ دستی را موجب رفع دغدغه بازاریابی عنوان کرد و افزود: امروز لاله‌جین با برخورداری از بازار پررونق، فاقد بسته‌بندی مناسب است که به نحوی مانع از توسعه این بازار می‌شود.

*نبود اتحادیه در رشته‌های صنایع‌دستی مشکل دیگر این حوزه است

وی در بخش دیگری از سخنانش نبود اتحادیه‌ها را مشکلی بر سر توسعه صنایع‌دستی همدان دانست و گفت: ما در استان همدان یا اتحادیه نداریم و یا اتحادیه‌ به معنای واقعی نیستند که اگر بخش خصوصی بتواند در قالب اتحادیه‌ها به این بخش وارد شود، مشکل این بخش تا حدودی رفع می‌شود.

ایزدی با تأکید بر اینکه نگاه دولتی باید از صنایع‌دستی و هنرهای سنتی برداشته شود، بیان داشت: اگر بخش دولتی به این حوزه وارد شود هنرهای سنتی و صنایع‌دستی ما نیز با مشکل روبرو خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه فرش در دوره‌ای با نگاه دولتی دچار معضل شد، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی با توجه به تعاملات پویا و زنده‌ای که با سایر بخش‌ها دارد، می‌تواند آینده بهتری که مهمترین آن صادرات است، برای صنایع‌دستی رقم بزند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری همدان  یکی از معضلات همدان را نداشتن اتحادیه‌های پویا دانست و گفت: اشخاص به لحاظ فرد بودن نمی‌توانند تعامل بیشتری را برقرار کنند و به گونه‌ای که یک دست صدا ندارد اما اتحادیه‌ها می‌توانند تعاملات بهتری را با ما داشته و حق خود را ما طلب کنند.

وی نبود اتحادیه‌ها را مانع حضور جدی و همیشگی در نمایشگاه‌ها عنوان کرد و اظهارداشت: با وجود اتحادیه می‌توانیم هم در بازارهای داخلی و خارجی و هم در توسعه اقتصادی گام‌های مؤثری برداریم.

ایزدی بیان داشت: با تشکیل اتحادیه صنایع‌ دستی تنوع، حضور و کیفیت بهتری را از صنایع‌دستی شاهد خواهیم بود چرا که حضور بخش خصوصی در قالب اتحادیه تأثیرگذار خواهد بود.

وی اذعان کرد: اداره میراث فرهنگی آمادگی دارد در کنار سازمان صنعت، معدن و تجارت و هنرمندان، اتحادیه‌ای تحت عنوان صنایع‌ دستی را ساماندهی کند تا از عملیات انفرادی در این زمینه جلوگیری شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با اشاره به اینکه حق همدان در ارتقاء جایگاه صنایع‌ دستی بیش از اینهاست، افزود: امیدواریم با ارتقاء کمی و کیفی در حوزه صنایع‌ دستی شاهد افزایش تولیدات صنایع‌ دستی باشیم.

انتهای پیام/89003/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول