اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

طرح هادی شتاب‌بخش توسعه روستایی

طرح هادی یکی از فراگیرترین و مؤثرترین طرح‌های توسعه و عمران در سطح روستاها به شمار می‌رود و می‌تواند شتاب‌بخش توسعه روستایی باشد.

طرح هادی شتاب‌بخش توسعه روستایی

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، با توجه به سرعت پیشرفت‌ها در فناوری‌ و صنعت در دنیا روستاییان همچنان جزو کم‌بهره‌ترین افراد در این زمینه تلقی می‌شوند.

با در نظر گرفتن این موضوع که جامعه روستایی از دیرباز با کمبود خدمات و منبع درآمد روبه رو بوده‌ در نتیجه هر روز شاهد مهاجرت روز افزون روستاییان به شهرها هستیم.

طی سال‌های اخیر این موضوع مورد توجه خاص مسئولان قرار گرفته تا با در نظر گرفتن تدابیری در راستای توسعه روستاها از مهاجرت روستاییان به شهرها و گسترش حاشیه‌نشینی جلوگیری کنند.

طرح هادی روستایی از جمله برنامه‌ها و تمهیدات دولت برای جامعه روستایی است تا علاوه بر ارتقای سطح و کیفیت زندگی روستاییان و ایجاد اشتغال، زمینه گردشگری در روستاها را رونق دهد.

این طرح به عنوان یکی از فراگیرترین و مؤثرترین طرح‌های توسعه و عمران در سطح روستاها به شمار می‌رود که توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تهیه و اجرا می‌شود.

طرح هادی روستایی برای نخستین بار در کشور با عنوان طرح‌های روان‌بخشی در چند روستای استان همدان در سال 62 اجرا شد که بازتاب اثرات آن منجر به تصویب این طرح با عنوان طرح هادی در سال 67 در مجلس شورای اسلامی شد.

جمعیت روستایی استان همدان برابر با 721 هزار نفر 42.5 درصد از جمعیت کل استان را تشکیل می‌دهد که در یک هزار و 75 روستا زندگی می‌کنند.

در همین راستا معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: طرح‌های هادی روستایی در برنامه‏های پنج ساله توسعه به ویژه از برنامه دوم و سوم به بعد همواره به عنوان یکی از برنامه‌های اجرایی مؤثر در راستای رسیدن به عدالت و توسعه مورد تأکید بوده است.

محمود امیری با اشاره به اهمیت طرح‌های هادی روستایی افزود:‌ در تعریف طرح‌ هادی روستایی ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تجاری، فضای سبز و... بر اساس مصوبات طرح‌های فرادست مشخص می‌شود.

وی تصریح کرد: 100 درصد روستاهای استان دارای طرح هادی هستند، یعنی در تمام روستاها مشخص و تعیین شده که هر کاربری در چه محلی باید احداث شود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان بیان داشت:‌ طرح هادی روستاها به عنوان یک برنامه و سند توسعه به شمار می‌رود که تا افق‌های دورتر می‌تواند توسعه روستاها را در ابعاد مختلف کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هدایت کند.

وی ادامه داد: استان همدان از این حیث استان برتر و شاخص کشوری است چرا که درصد پوشش تهیه طرح‌ها در کشور 73 درصد است.

امیری یادآور شد: طرح هادی روستایی در زمینه اجرایی شامل عملیات تخریب، آواربرداری، اجرای جوی و جدول، آسفالت، پیاده‏رو، پارک و مبلمان روستایی می‌شود که تا پایان سال 91 در 415 روستا اجرای طرح شروع شده است.

وی در ادامه سخنانش ابراز داشت: در 217 روستای استان نیز طرح هادی روستایی به اتمام رسیده و در 185 روستا نیمه‌تمام و 13 روستا نیز به شهر تبدیل شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان گفت:‌ رویکرد اخیر در اجرای طرح‌های هادی توجه به معماری به ویژه در بافت‌های با ارزش و ارگانیک است.

وی اضافه کرد: در اجرای طرح هادی بر حفظ ساختار کلی بافت روستا، استفاده از مصالح بوم‏آورد منطقه، ساماندهی مرکز محلات تأکید شده تا علاوه بر احیای اصالت‌های معماری موجود بافت، زمینه‌های ورود گردشگران نیز فراهم شود تا در عرصه اقتصادی نیز تأثیرات مثبتی در روستا داشته باشد.

امیری با بیان اینکه درصد پوشش اجرای طرح‌های هادی در استان 42 درصد است، خاطرنشان کرد: این رقم در کشور به 32 درصد می‌رسد.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به بافت‌های واجد ارزش و حفظ و احیای معماری روستاهایی که نحوه شکل‌گیری آنها کاملاً در تطابق با عوامل محیطی، اقلیمی، اقتصادی و... بوده است، گفت: تاکنون تا حدی همان ساختار حفظ شده‏ که این مهم از اهمیت ویژه‏ای در استان برخوردار است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان افزود: طرح بهسازی بافت با ارزش چهار روستای ورکانه، گشانی، سیمین ابرو و حبشی تهیه و اجرا شده و طرح روستای حیدره دارالامام نیز در دست مطالعات است.

وی با اشاره به صدور اسناد مالکیت روستایی بیان داشت:‌ صدور این اسناد نقش بسزایی در کاهش اختلافات اجتماعی روستاییان و پایداری روستاها دارد.

امیری یادآور شد: از دیگر مزایای اسناد مالکیت روستایی می‌توان به تقویت امیدواری در روستاها به عنوان داشتن سرمایه‏های غیر منقول و پایدار اشاره کرد.

وی با اشاره به همکاری بسیار خوب اداره کل ثبت اسناد و املاک استان افزود: بنیاد مسکن همدان از مجموع 144 هزار واحد مسکونی تاکنون برای 127 هزار از اماکن روستایی سند مالکیت صادر کرده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان ابراز داشت: 90 درصد واحدهای روستایی همدان دارای سند هستند.

به گفته وی در سطح استان همدان تاکنون برای بیش از 80 درصد روستاهای بالای 20 خانوار نقشه ثبتی تهیه شده است.

 

امیری با بیان اینکه استان همدان در منطقه‌ با ریسک متوسط زلزله قرار گرفته است، تصریح کرد: استان همدان 144 هزار و 894 واحد مسکونی روستایی دارد که 3.4 درصد از اماکن روستایی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: 93 هزار و 150 واحد معادل 64 درصد از واحدهای مسکونی روستایی همدان کم دوام و بی‏دوام تشخیص داده شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان بیان داشت:‌ بیش از 61 هزار واحد مسکونی روستایی معادل 65 درصد واحدهای کم‏دوام استان با بهره‏گیری از تسهیلات بهسازی، نوسازی و مقاوم‏سازی روستایی به بهره‏برداری رسیده‌‏اند که این شاخص در کشور 53 درصد است.

وی با اشاره به دیگر فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در روستاها تأکید کرد: ساماندهی گلزار منور شهدا در روستاهای استان از دیگر اقدامات ما به شمار می‌رود.

امیری یادآور شد: از ابتدای اجرای این طرح از سال 86 تا پایان سال گذشته 2 هزار و 688 مزار منور شهدا در 236 روستا ساماندهی شده است.

وی اضافه کرد: نکته اساسی در بحث توسعه و عمران نقاط روستایی به عنوان یک سیاست و استراتژی این است که تمام فعالیت‌ها با رویکردهای جدید سعی در شناخت و تحلیل ابعاد مختلف کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و ارائه راهکار متناسب با شرایط موجود و بومی در راستای ارتقای کیفیت زندگی روستاییان است برای نیل به توسعه پایدار پروژه‏ها و برنامه‏های مختلف ارائه می‌شود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان خاطرنشان کرد:‌ تمام تلاش‌ها سعی در کاهش نابرابری‏های شهری و روستایی داشته تا پایداری و تثبیت در نقاط روستایی و به دنبال آن رونق اقتصاد ملی در بستر روستاها که از اهداف برنامه‌های کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی است، تحقق یابد.

 

=========

مریم صابری یگانه

=========

انتهای پیام/89006/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول