اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

قرنطینه سه کیلومتری برای مبارزه با طاعون نشخوارکننده کوچک

با آغاز فصول گرم سال بیماری‌های گوناگونی به سراغ دام‌ها می‌آیند که با انجام واکسیناسیون به موقع می‌توان از شیوع این بیماری‌ها جلوگیری کرد.

قرنطینه سه کیلومتری برای مبارزه با طاعون نشخوارکننده کوچک

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، با توجه به اینکه دام و فرآورده‌های آن برای انسان لازم و ضروری است، از گذشته‌های دور تاکنون دامداری رواج داشته است. با اهلی کردن حیوانات، انسان موفق شد، دامداری را رواج دهد که در ایران سابقه آن به 7 هزار سال می‌رسد.

در آغاز دامداران برای تأمین علوفه مورد نیاز دام‌ها به کوچ‌نشینی می‌پرداختند و به تدریج به ده‌نشینی روی آوردند.

در چند دهه اخیر که جمعیت رو به افزایش گذاشته، دامپروری با هدف پرورش دام‌های بزرگ و در محدوده شهرهای میلیونی به وجود آمده است.

فشار بر دامداران با تبدیل مراتع به زمین کشاورزی

هر چند که در سال‌های گذشته تعداد دامداران در مقایسه با گروه‌های شغلی دیگر در ایران بالاتر بوده است، اما به لحاظ کمی تعداد دام‌های موجود به مراتب کمتر از تعداد آن در حال حاضر بوده است.

به سبب افزایش جمعیت و فراهم شدن امکانات وسیع کاری در امر کشاورزی، سطح وسیعی از مراتع تبدیل به زمین‌های کشاورزی شده و سبب تشدید فشار چرای دام به مراتع باقی‌مانده شده است.

پرورش گاو و گوسفند و شغل‌های مربوط به آن در بیشتر کشورهای جهان نقش قابل توجهی را از طریق تأمین نیاز غذایی انسان و همچنین نیاز اولیه صنایع جانبی در اقتصاد کشاورزی به خود اختصاص داده است.

بخش دامداری یکی از اقتصادی‌ترین زیربخش‌های وابسته به کشاورزی بوده و جایگاه ویژه‌ای در بیشتر روستاهای کشور ما دارد.

تب مالت بیماری مشترک بین انسان و دام

دام‌های سبک و سنگین در فصل‌های گوناگون به بیماری‌های مختلفی مبتلا می‌شوند که بعضی از اینگونه بیماری‌ها بین انسان و دام مشترک بوده و نیاز به واکسیناسیون آنها در دوره‌های مختلف وجود دارد؛ یکی از این بیماری‌ها تب مالت یا بروسلوز است که از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود.

این بیماری به سبب ایجاد عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا، کاهش تولید شیر، سقط جنین در دام و همچنین ابتلای انسان به این بیماری همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه بوده است.

تب برفکی یکی دیگر از بیماری‌های بسیار عفونی و به شدت واگیر دام است که به سبب خسارت‌های اقتصادی زیاد خود از موانع اصلی در تأمین بهداشت و تولید دام و فرآورده‌های دامی به شمار می‌رود.

عامل انتقال بیماری زردی کنه‌ها هستند

تمامی دام‌ها از جمله نشخوارکننده‌های اهلی مانند گاو، گوسفند و بز به این بیماری مبتلا می‌شوند، اما بیشتر دام‌های جوان به این بیماری مبتلا می‌شوند. تیلریوز یا زردی در گاوها از جمله بیماری‌هایی است که دام‌ها توسط کنه‌ها به آن مبتلا می‌شوند.

مسئول مبارزه با بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان جنوبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به بیماری‌ دام‌ها در فصل بهار و تابستان، اظهار کرد: دامپزشکی در فصل بهار واکسیناسیون دام‌ها را بر علیه دو بیماری شاربن و آبله انجام می‌دهد.

قاسم عجم بروسلوز(تب مالت) را یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام دانست و ادامه داد: منشأ بسیاری از تب مالت‌های مشاهده شده در گوسفند و بز بوده است.

انجام 80 درصد واکسیناسیون علیه تب برفکی در 20 روز

وی با بیان اینکه در این فصل از سال بره و بزغاله‌ها در سن مناسبی برای مبتلا شدن به این بیماری قرار دارند، اذعان داشت: این حیوانات باید در سن قبل از بلوغ علیه این بیماری واکسینه شوند.

مسئول مبارزه با بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان جنوبی تصریح کرد: از سه ماهگی تا قبل از جفت‌گیری یعنی از آغاز فصل بهار تا تیرماه واکسیناسیون بروسلوز گوسفند و بز انجام می‌شود.

عجم با اشاره به اینکه واکسیناسیون گاو و گوساله بر علیه بیماری تب برفکی در فصل تابستان انجام می‌شود، ادامه داد: این واکسیناسیون به صورت فشرده در مدت 20 روز کاری بالای 80 درصد جمعیت گاو و گوساله در استان را در بر می‌گیرد.

سم‌پاشی علیه انگل‌های خارجی در تابستان

وی گفت: واکسیناسیون‌ها به صورت سراسری و مستمر در طول سال انجام می‌شود.

مسئول مبارزه با بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه شایع‌ترین بیماری در فصل تابستان بیماری زردی در گاوها (تیلریوز) است، یادآور شد: دام‌ها در این فصل به سبب افزایش فعالیت‌ کنه‌ها به این بیماری مبتلا می‌شوند.

عجم ادامه داد: در این فصل از سال سموم دامی در اختیار دامداران بر اساس تعداد دام آنها قرار گرفته تا سم‌پاشی علیه انگل‌های خارجی انجام شود.

قرنطینه سه کیلومتری برای مبارزه با طاعون نشخوارکننده کوچک

وی، طاعون نشخوارکننده کوچک را یکی دیگر از بیماری‌هایی دانست که دام‌ها در فصل تابستان به آن مبتلا می‌شوند.

مسئول مبارزه با بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه برای واکسیناسیون این بیماری مناطق را با حوزه قرنطینه سه کیلومتر در اطراف آن واکسینه می‌کنند، تصریح کرد: این بیماری واکسیناسیون عمومی ندارد.

عجم از انجام طرح بررسی آلودگی کرمی جمعیت گوسفند و بز در فصل بهار و پاییز خبر داد و اذعان داشت: این طرح برای ارزیابی وضعیت انگل‌های داخلی در دو نوبت از سال انجام می‌شود.

وجود 2 هزار دام سبک در خراسان جنوبی

وی با بیان اینکه برای مبارزه با این بیماری در هر فصل از سال 40 روستا به صورت اتفاقی انتخاب می‌شوند، متذکر شد: در این انتخاب‌ها حدود یک‌هزار و 600 نمونه‌گیری انجام شده و آزمایش می‌شوند.

مسئول مبارزه با بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه در خراسان جنوبی یک‌میلیون و 800 هزار  دام سبک وجود دارد، اضافه کرد: تعداد دام‌های سنگین در استان 32 هزار رأس است.

عجم از وجود 9 هزار و 600 تک‌سمی در استان خبر داد و خاطر نشان کرد: همچنین 31 هزار نفر شتر در استان وجود دارد.

واکسیناسیون یک میلیون دام علیه آبله

معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی خراسان جنوبی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به بیماری‌های دام در فصول گرما، عنوان کرد: در سال گذشته یک‌ دام در خراسان جنوبی به بیماری شاربن مبتلا شد.

محمود قربان‌زاده با بیان اینکه در سال گذشته یک‌میلیون و 264 هزار و 779 مورد نوبت سر دام گوسفند و بز بر علیه آبله واکسینه شدند، ادامه داد: همچنین تعداد یک‌میلیون و 274 هزار و 702 نوبت سر دام در سال گذشته علیه بیماری شاربن گوسفند و بز در خراسان جنوبی واکسینه شدند.

واکسیناسیون 16 هزار رأس دام سنگین علیه شاربن

وی از انجام عملیات واکسیناسیون در مقابل بیماری شاربن در سال گذشته خبر داد و یادآور شد: برای مبارزه با این بیماری تعداد 16 هزار و 150 رأس گاو و گوساله واکسینه شدند.

معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه برای مبارزه با بیماری شاربن 2 هزار و 813 رأس تک سمی در سال گذشته‌ واکسینه شدند، افزود: همچنین تعداد 6 هزار و 715 نفر شتر نیز علیه این بیماری در استان واکسینه شدند.

قربان‌زاده از واکسیناسیون 701 هزار و 494 نوبت سر گوسفند بر علیه بروسلوز در سال گذشته خبر داد و اذعان داشت: همچنین تعداد 14 هزار و 245 رأس دام سنگین نیز بر علیه این بیماری واکسینه شدند.

سم‌پاشی 50 میلیون متر مربع از اماکن دامی خراسان جنوبی

وی، خون‌گیری از گاو و گوساله را به عنوان یکی از عملیات‌های تشخیص و مبارزه با بیماری بروسلوز دانست و تصریح کرد: در این راستا در سال گذشته 8 هزار و 94 رأس دام مورد خون‌گیری و آزمایش برای بررسی بیماری تب‌مالت قرار گرفته‌اند.

معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی خراسان جنوبی، یکی از عوامل انتقال‌دهنده بیماری زردی در گاوها را انگل‌های خارجی مانند کنه‌ها دانست و متذکر شد: در این راستا در سال گذشته تعداد 6 هزار و 449 رأس گاو بر علیه بیماری تیلریوز واکسینه شدند.

قربان‌زاده اضافه کرد: همچنین برای از بین بردن کنه ناقل بیماری زردی تعداد یک‌میلیون و 188 هزار و 172 نوبت سر گوسفند و بز مورد سم‌پاشی بدن قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه تعداد 30 هزار و 580 نوبت سر گاو نیز علیه بیماری تیلریوز سم‌پاشی شده‌اند، خاطر نشان کرد: همچنین 40 میلیون و 950 هزار و 95 متر مربع از اماکن دامی خراسان جنوبی در سال گذشته سم‌پاشی شده است.

=============

گزارش از زهرا محمدی

=============

انتهای پیام/69010/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول