اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حماسه‌آفرینی گلستانی‌ها در خرداد 92

کشاورزان گلستانی: رئیس جمهور جدید مشکلات کشاورزان را جدی بگیرد

یکی از موضوعاتی که نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه‌های تبلیغاتی خود بر سر و سامان دادن به آن تأکید می‌ورزند، مشکلات بخش کشاورزی است.

کشاورزان گلستانی: رئیس جمهور جدید مشکلات کشاورزان را جدی بگیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، یکی از کشاورزان گرگانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات فراروی کشاورزان، فروش محصولات کشاورزی و کمبود نقدینگی ناشی از آن است.

سعید مقصودلو اظهار داشت: واردات بی‌رویه برنج‌های خارجی در ایران و توزیع آن به ویژه در استان‌های شمالی به عنوان قطب کشاورزی کشور و نبود نظارت دقیق و کافی بر واردات و تنظیم بازار برنج از جمله مشکلات اساسی و تنگناهایی هستند که کشاورزی و کشاورزان کشور را تهدید می‌کنند.

وی افزود: تعرفه پایین واردات برنج و برخی تخلفات دولت در اجرا نکردن مصوبات مجلس شورای اسلامی در این زمینه و نیز برخی وعده‌های عمل نشده دولت در خرید برنج توافقی دیگر مشکلات بخش کشاورزی هستند.

این کشاورز گرگانی با اشاره به انتخابات یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: حضور در انتخابات از نظر شرعی و قانونی امر ضروری است و همه افراد واجد شرایط باید در این رخداد ملی شرکت کنند.

مقصودلو ادامه داد: کشاورزان در کنار انجام وظیفه مطالباتی دارند که رئیس جمهور آینده باید به آن مطالبات پایبند باشد.

وی تصریح کرد: کشاورزان در شرایطی قرار دارند که به نان شب خود هم محتاج هستند و انتظار دارند رئیس جمهور منتخب به وعده‌های انتخاباتی خود بی‌تفاوت نباشد. 

دولت در بخش کشاورزی بی‌برنامه و فاقد نظارت کافی است

کشاورز دیگری از آق‌قلا نیز گفت: هرچند نقش و حضور دولت برای اقدام به خرید تضمینی محصولات کشاورزی و تعیین نرخ پایه در ماهیت خود سیاست و اقدامی ارزنده به شمار می‌آید، اما برخی بی‌برنامگی ها و عدم نظارت دقیق و کافی در این زمینه، مشکلات اساسی فراروی کشاورزی ایران به ویژه در استان‌های شمالی است.

امان‌قلیچ پقه خاطرنشان کرد: در حالی که در سیاست و اقدامات خرید تضمینی، وجود خرید محصولات باید به صورت نقدی و به موقع پرداخت شود، اما بسیاری از کشاورزان، پس از فروش محصولات خود به تعاونی‌های روستایی، با تأخیر و بی‌نظمی در دریافت مطالبات روبرو می‌شوند.

وی ادامه داد: متأسفانه با وجود مراحل دشوار کاشت، داشت و برداشت محصول، بخش عمدهﺍی از حاصل دسترنج آنان به وسیله واسطه‌ها و دلالان به تاراج می‌رود.

این کشاورز آق‌قلایی با اشاره به شعار «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» که توسط مقام معظم رهبری برای سال 1392 انتخاب شده است، شرکت در انتخابات را نماد و تجلی‌گاه حماسه سیاسی دانست.

پقه تأکید کرد: کشاورزان با تأسی از فرمایشات مقام معظم رهبری در این انتخابات شرکت کرده و با لبیک به وی حماسه سیاسی خلق می‌کنند. 

در سایر کشورها با ارائه تسهیلات ، هزینه‌های تمام شده کشاورزی کاهش می‌یابد

یک کارشناس کشاورزی نیز در این رابطه گفت: در بسیاری از کشورهای خارجی، با ارائه تسهیلات مختلف و گسترده به کشاورزان، زمینه‌هایی را فراهم آوردهﺍند که به کاهش هزینه‌های تمام شده برای آنان انجامیده است.

حسن رضوانی اظهار داشت: قیمت‌های تضمینی اعلام شده از سوی دولت برای خرید برنج و برخی از محصولات باغی، با توجه به میزان هزینه کاشت و داشت و برداشت محصولات، هزینه‌های کارگری و جعبه و بسته‌بندی و حمل و نقل آن ناعادلانه است.

به گفته وی، عدم دسترسی به بازار مناسب برای فروش محصولات، عدم نظارت دقیق و کافی بر واردات و برخی ضعف‌های حاکم بر نظام توزیع، برخی از مشکلات اساسی کشاورزان هستند.

این کارشناس کشاورزی، انتخابات ریاست جمهوری را فرصت مناسبی برای ایجاد انگیزه و امید در کشاورزان دانست و عنوان کرد: نامزدهای انتخابات با وعده‌های عقلانی و منطقی و سابقه درخشان در عمل به وعده‌ها کشاورزان را نسبت به آینده امیدوار کنند.

رضوانی اذعان داشت: بدون تردید حضور گسترده مردم در انتخابات نتایج مثبتی برای کشور دارد و همه دلسوزان باید در پای صندوق‌های اخذ رأی حضور یابند. 

کشاورزان نیاز به انگیزه و امید دارند

کشاورزان به عنوان نیروهای تأثیرگذار بخش تولید در طول سال‌های گذشته با بی‌مهری‌هایی در بخش برنامه‌ریزی و اجرایی مواجه شدند که انگیزه ادامه کار را از دست دادند. آنها برای ادامه فعالیت‌های کشاورزی نیاز به انگیزه و امید دارند و از شنیدن وعده‌های توخالی و شعار خسته شده‌اند، بنابراین با توجه به اهمیت نقش کشاورزان در سرنوشت سیاسی و اقتصادی کشور نامزدهای ریاست جمهوری باید با واقع‌بینی و درایت مشکلات این بخش را رصد کرده و با دادن وعده‌های درست و قابل قبول انگیزه‌های آنها را برای حضور در پای صندوق‌های اخذ رأی افزایش دهند.

انتهای پیام/83003/ذ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول