اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

حزب «تحریک انصاف پاکستان» هشدار داد

احتمال بسته شدن مسیر تدارکاتی ناتو در پاکستان

حزب تحریک انصاف پاکستان از احتمال بسته شدن مسیر تدارکاتی ناتو در ایالت خیبرپختونخواه با هدف متوقف کردن روند حملات پهپادهای آمریکایی به خاک این کشور خبر داد.

احتمال بسته شدن مسیر تدارکاتی ناتو در پاکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، حزب تحریک انصاف پاکستان که پس از انتخابات عمومی در این کشور اداره ایالت خیبرپختونخواه را در دست گرفته است از احتمال بسته شدن مسیر تدارکاتی ناتو در این منطقه خبر داد.

دکتر «شیرین مزاری» دبیر اطلاع‌رسانی حزب تحریک انصاف در این باره گفت: حزب تحریک انصاف که در ایالت خیبرپختونخواه تشکیل دولت داده ممکن است مسیر تدارکاتی ناتو را در این منطقه مسدود کند.

مزاری همچنین اعلام کرد که این حزب در تلاش برای تصویب یک لایحه علیه حملات هواپیماهای بدون سرنشین در مجلس ملی این کشور است.

وی که از منتقدان سرسخت سیاست‌های آمریکا است، افزود: ما پیش از این برای سایر گروه‌های سیاسی کشور روشن کردیم که حملات پهپادهای آمریکایی در داخل خاک پاکستان غیر قابل قبول است و باید این روند را متوقف کنیم.

این عضو حزب تحریک انصاف ابراز داشت: از زمانی که برخی گروه‌ها به ما اعلام کردند که مقابله با پهپادها در حوزه وظایف دولت ایالتی خیبرپختونخواه نیست، این حزب شروع به بررسی گزینه‌های ممکن برای مسدود کردن مسیر تدارکاتی ناتو در منطقه خیبر کرد.

پاکستان در نوامبر سال 2011 میلادی، در اعتراض به حمله بالگردهای ناتو به مرز این کشور، مسیرهای تدارکاتی ناتو را در خاک خود مسدود و بازگشایی آن را منوط به عذرخواهی رسمی دولت آمریکا به خاطر این حادثه کرد.

این اقدام اسلام‌آباد خسارت‌های مالی و تجهیزاتی زیادی به نیروهای آمریکایی و ناتو مستقر در افغانستان وارد و درنهایت این کشور را وادار به عذرخواهی از پاکستان کرد.

افراد نزدیک به حزب «عمران خان» اعلام کردند که درصورت عدم توقف حملات پهپادهای آمریکایی به مناطق قبایلی پاکستان، دولت ایالتی خیبرپختونخواه موضوع مسدود کردن مسیر تدارکاتی ناتو را به‌طور جدی دنبال می‌کند.

به گفته این منابع، حزب تحریک انصاف در حال تهیه دادخواستی برای ارجاع این موضوع به سازمان‌های بین‌المللی دیده‌بان حقوق بشر است.

ادامه حملات پهپادهای آمریکایی به خاک پاکستان تاکنون بارها مورد انتقاد مقامات پاکستانی قرار گرفته که این موضوع پس از کشته شدن «ولی‌الرحمن» مرد شماره 2 طالبان پاکستان در حمله هفته گذشته پهپادهای آمریکایی ابعاد تازه‌ای پیدا کره است.

پس از پیروزی «نواز شریف» در انتخابات پاکستان، دولت و شبه‌نظامیان این کشور سیگنال‌های مثبتی برای ورود به مذاکرات صلح از خود نشان دادند اما پس از این اعلام آمادگی‌ها، پهپاد آمریکایی با کشتن ولی‌الرحمن اختلال جدی در روند صلح ایجاد کرد.

این در حالی است که بیش از 70 درصد گروه‌های طالبان به ولی‌الرحمان اعتماد داشتند و قرار بود وی یکی از مذاکره‌کنندگان اصلی در روند صلح با دولت باشد.

کارشناسان و احزاب پاکستانی بر این باورند که این اقدام تلاشی برای ناکام گذاشتن روند صلح در پاکستان بوده است.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول