اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

ادامه حملات پهپادهای آمریکایی، معضل دولت جدید پاکستان

مقامات آمریکایی در حالی بر ادامه حملات پهپادهای خود به پاکستان اصرار دارند که این موضوع می‌تواند به معضلی برای دولت جدید پاکستان تبدیل شود.

ادامه حملات پهپادهای آمریکایی، معضل دولت جدید پاکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا در حالی در سخنرانی‌های اخیرشان، از برنامه حملات پهپادهای خود به خاک پاکستان و دیگر نقاط جهان حمایت کردند که این موضوع می‌تواند مشکلاتی را پیش‌روی دولت آتی پاکستان قرار دهد.

سایت بی بی سی اردو در این رابطه آورده است، اگرچه اوباما چندی پیش با حمایت از حملات پهپادهای خود در نقاط مختلف دنیا، تصریح کرد که قوانین سختگیرانه‌ای برای این عملیات‌ها تدوین شده است اما توقف حمله پهپادهای آمریکایی به مناطق قبایلی پاکستان مقطعی است و بعد از مدتی این حملات دوباره از سر گرفته می‌شود.

وزارت امور خارجه پاکستان در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی، در بیانیه‌ای تصریح کرد که سیاست خارجی دولت درباره توقف حمله پهپادهای آمریکایی تغییر نکرده است و این حملات علاوه بر اینکه تمامیت ارضی و استقلال پاکستان را زیر سوأل می‌برد برخلاف قوانین بین‌المللی است و باعث کشته شدن تعداد زیادی از مردم بی‌گناه می‌شود که این امر نارضایتی مردم قبایلی و شورش آنان علیه دولت را به دنبال دارد.

به اعتقاد کارشناسان، هر دولتی که در پاکستان روی کار بیاید باید برنامه‌ای برای مبارزه با تروریسم داشته باشد اما تاکنون هیچ دولتی نتوانسته یا نخواسته حمله پهپادهای آمریکایی را توجیه کند.

بنابراین، کارشناسان تأکید دارند که دولت جدید پاکستان نیز باید راهکار مناسبی را برای حل این مشکل در نظر بگیرد، در غیر این صورت بر اثر فشارهای داخلی و خارجی با یک معضل جدی مواجه خواهد شد.

ارتش پاکستان اگرچه برای مبارزه با تروریسم هزینه‌ها و خسارات زیادی متحمل شده است اما با این وجود عملکرد ارتش از عملیات پهپادهای آمریکایی موثرتر بوده است.

حال آنکه آمریکا که خسارت و هزینه کمتری متحمل شده است، ادعا می‌کند عملیات پهپادهای آمریکایی برای ریشه‌‌کن شدن تروریسم بسیار موثر است.

با اینکه «نواز شریف» پیروز انتخابات پاکستان بر مذاکره با آمریکا جهت توقف حمله پهپادها تأکید داشت اما پاسخ مبهم اوباما مبنی بر اینکه حمله پهپادهای آمریکایی با مشورت دولت پاکستان انجام می‌شود، حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف را از توقف این حملات ناامید کرده است.

اعضای ارشد حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف معتقدند که آمریکا باید به نظر پارلمان پاکستان و استقلال این کشور احترام بگذارد نه اینکه بر ادامه حمله پهپادها اصرار بورزد.

اعضای حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف بر این باورند که متوقف نشدن حمله پهپادها می‌تواند به بزرگترین مشکل دولت جدید تبدیل شود.

طبق آمار یک سازمان تحقیقاتی پاکستان، 74 درصد مردم پاکستان با سیاست‌های کاخ سفید مخالف هستند و تصور می‌کنند ارتش و دولت برای ادامه حمله پهپادها با آمریکا کنار آمده‌اند یا اینکه موضوع به این مهمی را نادیده می‌گیرند اما این موضوع برای مردم غیر قابل پذیرش است.

به گفته کارشناسان، یکی از علت‌های مخالفت مردم با دولت‌های قبلی نیز عدم توانایی در توقف حمله پهپادهای آمریکایی و ائتلاف با این کشور برای مبارزه با تروریسم بوده است.

در دوران زمامداری اوباما پهپادهای آمریکایی بیش از 100 بار مناطق قبایلی پاکستان را هدف حملات خود قرار دادند و نکته قابل توجه اینکه گاهی پنج یا شش پهپاد به طور همزمان حریم هوایی پاکستان را نقض می‌کردند.

اگر چه در سال جدید میلادی حمله پهپادهای آمریکایی به پاکستان کاهش یافته اما هرگز متوقف نشده است.

مردم و مقامات پاکستان بارها مراتب اعتراض خود را به روند ادامه حملات پهپادهای آمریکایی به مناطق قبایلی این کشور اعلام کرده‌اند اما این موضوع با بی‌توجهی مقامات واشنگتن مواجه شده و انتظار می‌رود که این موضوع به چالش برای دولت جدید پاکستان نیز بدل شود.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول