اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

خشم پاکستانی‌ها از حمله اخیر پهپاد آمریکایی/طالبان پیشنهاد صلح خود را پس گرفت

انتشار خبر کشته شدن مرد شماره 2 طالبان در حمله چند روز پیش پهپاد آمریکایی به منطقه قبایلی وزیرستان پاکستان، واکنش‌های تند احزاب و شبه‌نظامیان این کشور را در پی داشت.

خشم پاکستانی‌ها از حمله اخیر پهپاد آمریکایی/طالبان پیشنهاد صلح خود را پس گرفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، حمله چند روز پیش پهپادهای آمریکایی به منطقه قبایلی وزیرستان پاکستان واکنش تند مقامات و احزاب این کشور را در پی داشته است.

«نواز شریف» رهبر حزب «مسلم لیگ نواز» و نخست‌وزیر آینده پاکستان با ابراز ناامیدی از این اقدام واشنگتن، این حمله را ناقض حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان و مغایر با منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی دانست.

وی در بیانیه‌ای که در لاهور منتشر کرد، با اعلام این مطلب افزود: این حمله مغایر با سیاست اعلام شده از سوی باراک اوباما مبنی بر استفاده دقیق و محتاطانه از این فناوری است.

شریف در دیدار با «ریچارد هوگلند» کاردار سفارت آمریکا در پاکستان ضمن ابراز نگرانی از این حادثه، خواهان اجتناب واشنگتن از انجام چنین اقدامات یکجانبه‌ای شد.

واشنگتن به‌دنبال کارشکنی در روند صلح است

در همین حال «نثار علی خان» از رهبران حزب مسلم لیگ نواز نیز این اقدام واشنگتن را تلاش این کشور برای اختلال در روند صلح از طریق هدف قرار دادن عناصر فعال در مذاکرات صلح دانست.

وی که در جمع خبرنگاران در اسلام‌آباد صحبت می‌کرد، گفت: آمریکا 12 سال پیش برای پیشبرد اهداف خود، پاکستان را به‌زور وارد یک جنگ بی‌ثمر کرد و حالا نیز با انجام حملات هواپیماهای بدون سرنشین خود درصدد برهم زدن روند صلح و پیشبرد منافع خود است.

این رهبر پاکستانی با ابراز نگرانی از کنار کشیدن طالبان پاکستان از روند صلح، خاطر نشان کرد که پس از تشکیل دولت جدید، سیاست جدیدی برای آغاز دوره تازه‌ای از مذاکرات تدوین خواهد شد.

وی حملات پهپادهای آمریکایی را موجب گروه‌بندی مجدد شبه‌نظامیان و ناکام ماندن تلاش‌ها برای دستیابی به صلح دانست و تصریح کرد که حزب مسلم لیگ نواز با مشورت همه احزاب و سهامداران، سیاست ملی را درباره این حملات تنظیم خواهد کرد.

در همین حال، «پرویز ختاک» سروزیر جدید ایالت «خیبرپختونخواه» و از رهبران حزب «تحریک انصاف پاکستان» نیز تصریح کرد دولت مرکزی باید سیاست مشخصی برای موضوع حملات پهپادها و تروریسم تدوین کند.

وی افزود: اگر حزب تحریک انصاف قدرت دولت مرکزی را در دست داشت، آمریکا نمی‌توانست حملات پهپادهای خود را در داخل خاک پاکستان اجرایی کند.

«مولانا فضل‌الرحمان» رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان نیز در این باره گفت: ادامه حمله پهپادهای آمریکایی به خاک پاکستان چالشی بزرگ برای دولت جدید پاکستان است که باید سیاست و استراتژی قاطعی را در این زمینه اتخاذ کنیم.

وی افزود: ما باید بدانیم در آینده چطور باید با دخالت بیگانگان برخورد کنیم تا آنان نتوانند بر مذاکره ما با گروه‌های مسلح داخلی تأثیر‌گذار باشند.

واشنگتن: حملات پهپادی حافظ شهروندان اروپا و آمریکا است

با این حال و به‌رغم انتقاد شدید پاکستانی‌ها از سیاست حملات پهپادی آمریکا، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا ضمن حمایت از این حملات، عملیات‌های هواپیماهای بدون سرنشین را «موثر و قانونی» دانست و تصریح کرد که این حملات نه تنها باعث حذف شبه‌نظامیان می‌شود بلکه نقشه‌ تروریست‌ها بر ضد شهرهای اروپا و نیز سربازان آمریکایی مستقر در افغانستان را خنثی می‌کند.

طالبان پاکستان: انتقام قتل رهبر خود را از آمریکا می‌گیریم

چهارشنبه هفته گذشته، یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی به حمله به منطقه قبایلی «وزیرستان شمالی» پاکستان، «ولی‌الرحمان» مرد شماره 2 طالبان پاکستان را به قتل رساند.

پس از تأیید این خبر از سوی تحریک طالبان پاکستان، این گروه شبه‌نظامی اعلام کرد که پیشنهاد خود به دولت جدید پاکستان برای ورود به مذاکرات صلح را پس خواهد گرفت.

«احسان‌الله احسان» سخنگوی طالبان پاکستان در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور، دولت پاکستان را مسئول قتل ولی‌الرحمان دانست و تصریح کرد که این حملات با رضایت و هماهنگی دولت و نهادهای اطلاعاتی پاکستان انجام می‌شود.

احسان با اعلام اینکه این حملات پیشنهاد مذاکره را بی‌فایده می‌کند، افزود: به همین علت، شورای مرکزی طالبان تصمیم گرفته تا این پیشنهاد را به‌طور کامل لغو می‌کند.

وی همچنین هشدار داد که انتقام رهبر خود را از پاکستان و آمریکا خواهد گرفت.

جانشین ولی‌الرحمان معرفی شد

گزارشات حاکی از آن است که طالبان پاکستان پس از کشته شدن معاون این گروه، «خان سید» را به عنوان جانشین وی معرفی کرده است.

حمله هفته گذشته پهپاد آمریکایی به پاکستان که منجر به کشته شدن ولی‌الرحمان شد، پس از آن صورت می‌گیرد که دولت جدید پاکستان پس از پیروزی در انتخابات از تمایل خود برای پذیرش پیشنهاد مذاکره طالبان خبر داد که این موضوع با استقبال شبه‌نظامیان مواجه شد.

به گفته کارشناسان، ولی‌الرحمان از حامیان جدی مذاکره برای پایان دادن به روند خشونت‌ها در پاکستان بود که مرگ وی می‌تواند مشکلات جدی در روند صلح ایجاد کند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول