اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در شورای برنامه‌ریزی استان همدان مطرح شد

فروچاله‌ها و تأمین آب مشکل اصلی منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد

فروچاله و عدم دسترسی به آب‌های آزاد مشکل اصلی منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد است که امروز در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان همدان بررسی شد.

فروچاله‌ها و تأمین آب مشکل اصلی منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، پیش از ظهر امروز طرح منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان همدان برای اخذ مصوبات لازم با حضور مشاور طرح بررسی شد.

معاون برنامه‌ریزی استاندار همدان در ابتدای جلسه با اشاره به منطقه ویژه جهان‌آباد اظهار کرد: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد فامنین در دور دوم سفر ریاست جمهوری در همدان مورد تأکید شد.

حسن خیریانپور با بیان اینکه طرح ویژه منطقه اقتصادی جهان‌آباد در فروردین ماه سال 88 با یک هزار و 50 هکتار در مجلس به تصویب رسید، افزود: مکان‌یابی این طرح در سال 88 بین مسکن و شهرسازی و شرکت مهندسین مشاور منعقد شد.

وی ادامه داد: طرح جامع این طرح پس از هشت جلسه کمیته کارشناسی و سه جلسه کارگروه تخصصی شهرسازی در سال 91 به تصویب نهایی در کارگروه رسید.

*فروچاله و عدم دسترسی به آب‌های آزاد مشکل اصلی منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد

در ادامه جلسه مدیر پروژه طرح منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد به تشریح این طرح پرداخت و افزود: این طرح با چالش‌هایی چون وجود پدیده فروچاله، عدم دسترسی به آب‌های آزاد و پائین بودن دانش کشاورزی و صنعتی مواجه است.

حاجیه فلاح با اشاره به اینکه منطقه ویژه اقتصادی در غرب کشور از حساسیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: طرح‌های دسترسی چون راه‌آهن و طرح‌های مصوب امتیاز بزرگی برای این منطقه محاسبه می‌شود.

مدیر پروژه طرح منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد با بیان اینکه این منطقه ویژه اقتصادی از نظر شرایط بیرونی مکان استقرار ویژه جهان‌آباد بسیار استاندارد است، ابراز داشت: مهمترین فرصت‌ برای تمرکززدایی صنعت از همدان، فرصت برقراری ارتباطی ترانزیت فرا ملی به ویژه با عراق، ارتقاء نقش استان همدان در جایگاه اقتصادی همدان از جمله مزایای این طرح است.

وی با تأکید بر اینکه مسئله محیط زیستی کمترین آثار منفی را می‌تواند نسبت به سایر اراضی داشته باشد، اظهار کرد: در راستای بهتر ارزیابی و بررسی، طرح مدتی متوقف شد که در این راستا 22 مورد گمانه‌زنی در برخی نقاط زمین زده شد که در نهایت احتمال خطر در چهار نقطه تشخیص داده شد.

فلاح با اشاره به مشکل آب این منطقه ویژه اقتصادی یادآور شد: با توجه به اینکه این منطقه به لحاظ تأمین آب با مشکل مواجه است، قرار است که آب مورد نیاز از سد تالوار و پساب تصفیه‌خانه همدان تأمین شود.

مدیر پروژه طرح منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد خاطرنشان کرد: مناطق ویژه با توجه به نوع کاربری و صنعت می‌تواند تغییر کند و وسعت کم به عنوان عامل منفی نیست بلکه می‌تواند زمین مناسبی باشد.

وی خاطرنشان کرد: روستای امام‌زاده پیرنهان، زرقان، ابراهیم‌آباد و همه‌کسی نزدیک به این منطقه ویژه اقتصادی هستند که در این روستاها 6 هزار و 930 نفر جمعیت دارند که بزرگترین آن روستای جهان‌آباد با یک هزار و 300 نفر است.

فلاح با بیان اینکه زمین این منطقه دارای فروچاله است، افزود: صنایع سنگینی که برای این منطقه در نظر گرفته شده، حداقل ریسک‌پذیری را دارد و با تعریف فضای مورد نیاز برای صنعت سبک، سایر نقاط را می‌توان با فضای سبز پوشاند.

وی با اشاره به آب مورد نیاز منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد اضافه کرد: در مرحله نخست 13 هزار و 205 هزار متر مکعب در ساعت و در مرحله نهایی 17 هزار متر مکعب در ساعت است.

*بررسی جزئیات طرح منطقه ویژه اقتصادی در کمیته ویژه

استاندار همدان نیز در ادامه با اشاره به فضای تعیین شده برای این طرح خاطرنشان کرد: 750 هکتار زمین تعیین شده برای این منطقه اقتصادی برای صنعت باشد و برای اراضی مابقی نیز باید فضای سبز را جایگزین کرد.

علی‌محمد آزاد با بیان اینکه مشکل فروچاله اراضی منطقه ویژه اقتصادی برای ما مهم است، افزود: اگر بخواهیم صنعت سنگین را در این منطقه جانمایی کنیم فروچاله‌ها مهم است و این امر بحثی تخصصی است که باید تا ورود سرمایه‌گذاران آن را حل کنیم.

وی بیان داشت: تأمین آب مصرفی این منطقه ویژه اقتصادی باید مشخص شود تا این منطقه در این خصوص مشکلی نداشته باشد.

استاندار همدان یادآور شد: میزان آبی که می‌توانید حداکثر به این منطقه از سد تالوار یا پساب تصفیه‌خانه فاضلاب آب داده شود، این مسئله را حل کنید.

وی اضافه کرد: کلیات این طرح تصویب شده اما جزئیات و معضلات آن را مسئولان مرتبط با مشاور طرح در کمیته‌ای بررسی و تصویب کنید.

مدیرکل محیط زیست استان همدان نیز در ادامه بیان داشت: یک هزار و 50 هکتار کل زمین منطقه ویژه اقتصادی است که با بررسی‌های انجام شده، 750 هکتار طبق قانون برای اراضی سنگین تأئید شد.

قربانعلی محمدپور یادآور شد: در اطراف این منطقه ویژه اقتصادی هفت روستا وجود دارد که کشاورزی اشتغال اصلی این روستاهاست و چاه‌های زیادی نیز دارند که برداشت آب دارند که باید در این طرح، مشخص شود که چاه‌ها تهدید نشوند.

مسعود اقلامی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان نیز در خصوص کمبود نیروی متخصص که در صحبت‌های مشاور طرح ارائه شد، بیان داشت: با توجه به اینکه در حال حاضر وضعیت صنعت استان مشخص نیست، می‌توانیم در زمینه نیرو به این منطقه کمک کنیم.

*اختصاص 400 لیتر از آب سدتالوار برای شهرک‌های صنعتی

صفرعلی کمندانی، مدیرعامل آب‌منطقه‌ای استان همدان نیز در خصوص تأمین آب از سد تالوار برای این طرح، اظهار کرد: از سد تالوار 400 لیتر برای شهرک‌های صنعتی در نظر گرفته شده است و ما به لحاظ قوانین نمی‌توانیم تک تک به صنایع آبرسانی کنیم که در این راستا 30 درصد این آب برای کشاورزی، 30 درصد برای صنعت، 25 درصد برای نیروگاه و مابقی برای سایر نقاط مدنظر است.

معاون عمرانی استاندار همدان نیز در ادامه یادآور شد: در زمان تصویب کلیات طرح منطقه ویژه اقتصادی، قرار شده بود، صنایع کم‌آب‌بر استفاده شود.

خسرو سامری افزود: با توجه به میزان آبی که از پساب‌ها قرار است، گرفته شود شرکت شهرک‌ها به این منطقه نیز آب را تخصیص می‌دهد.

در نهایت منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد که از مصوبات سال 88 همدان است تاکنون در مرحله تصویب طرح باقی مانده است که امیدواریم با همت مسئولان در تصویب و اجرایی کردن طرح منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد گامی در توسعه اقتصادی و صنعتی همدان برداشته شود.

انتهای پیام/89003/ش40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول