اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دومین بازی پلی‌آف لیگ آزادگان؛ پاس به دنبال پاسداری از فوتبال همدان

از بزنگاه تبانی در فوتبال تا صعود ناپلئونی پاس به دیدار پلی‌آف

در دومین گام از ماراتن چهارگانه برای کسب نیم‌سهمیه صعود لیگ برتر پاس برای حفظ آبروی فوتبال همدان برابر مس سرچشمه کرمان صف‌آرایی می‌کنند.

از بزنگاه تبانی در فوتبال تا صعود ناپلئونی پاس به دیدار پلی‌آف

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، بعد از مشخص شدن آرا یکی از جنجالی‌ترین پرونده سال‌های اخیر در فوتبال کشور در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال و تأیید آن در کمیته استیناف مبنی بر تبابی در لیگ دسته اول که منجر شد تیم فوتبال پاس همدان که در رتبه سوم گروه ب رقابت‌های فوتبال لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور قرار داشت به دیدار پلی‌آف برسد و در دو مسابقه رفت و برگشت برابر تیم دوم گروه الف برای کسب نیم سهمیه صعود به لیگ برتر تلاش می‌کند.

تیم فوتبال پاس همدان یکی از معدود تیم‌های فوتبال کشورمان محسوب می‌شود که با تک‌ستاره‌ای که بر پیراهن این تیم نقش بسته، یکی از قهرمانان جام باشگاه‌های آسیا بوده و با افتخارات دستخوش تغییرات و ناملایمات‌های فوتبالی شده است، بنابراین نتوانسته در دو سال اخیر در حد نام و آوازه پاس بزرگ خودنمایی کند.

در اوایل سال 86 بهروز مرادی، استاندار وقت همدان با اعلام خبری موجب دلگرمی و شعف مردم همدان شد و آن هم انتقال تیم پاس از تهران به همدان بود که با کارنامه درخشان، یکی از تیم‌های سابقه‌دار فوتبال کشورمان محسوب می‌شد که آخرین قهرمانی فوتبال ایران را در رده باشگاهی را آسیا کسب کرده است و انتقالش به همدان موجب شد تا بعد از سال‌ها نام همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران ‌زمین بر روی زبان در بین اهالی فوتبال و ورزش بیفتد.

در لیگ هفتم و هشتم، پاسی‌ها با مدیریت اولیایی و باقیمانده بازیکنان، نتایج خوبی را در همدان گرفتند و جایگاه پنجمی و دوازدهمی حاصل کار اولیایی و کادر فنی منتخب وی در دو سال نخست فعالیت سبزپوشان در همدان بود، اما در هفته دهم لیگ نهم با قبول شکست خانگی برابر راه‌آهن، علیرضا منصوریان مربی جوان پاسی‌ها مجبور به استعفا شد و به تبع آن با تصمیم هیئت‌ مدیره، اولیایی مدیرعامل این تیم بعد از دو فصل و نیم فعالیت در زادگاهش، با تیم پاس خداحافظی کرد تا جای خود را به کریم ملاحی بدهد.

باقی ماندن ناپلئونی تیم پاس در لیگ نهم در هفته آخر، موجب شد تا در لیگ دهم بازهم ملاحی در مسند مدیریت پاس همدان باشد و با نظر مستقیم وی تیم بسته شد تا بتوانند عملکرد قابل قبولی نسبت به فصول گذشته در همدان داشته باشد.

در لیگ دهم، اتفاقات عجیبی برای سبزپوشان پایتخت اتفاق افتاد، استعفای یک‌باره مدیرعامل، قائم مقام و سرمربی تیم باعث شد تا همه برای آینده پاس وضعیت خوبی را متصور نباشند و این‌گونه هم رقم خورد.

در یک اتفاق نادر، استعفای مدیرروستا قبول شد، اما کادر مدیریتی دوباره به همدان و دفتر کارشان بازگشتند تا محمود یاوری را برای هدایت پاسی‌ها به همدان بیاورند و این در حالی بود که پیوستن یاوری دردی از پاس دوا نکرد و خیلی زود تغییرات در تیم پاس اتفاق افتاد.

اعضای هیئت ‌مدیره با برکناری ملاحی و همکارانش، عباس صوفی، رئیس هیئت فوتبال همدان را به عنوان سرپرست باشگاه منصوب کردند و با تصمیمی عجیب، اصغر مدیرروستا که در اوسط دور رفت استعفا کرده بود، دوباره به تیمش بازگشت تا مانع سقوط این تیم پرطرفدار همدانی شود.

اما اتفاقات مشهود و روشن غیرفوتبالی رقم خورد و در بدترین حالت فقط به دلیل یک تفاضل منفی گل، پاس همدان به لیگ دسته اول کشور سقوط کرد تا تنها دلخوشی مردم همدان از آن‌ها گرفته شود.

استفاده از نفرات غیر فوتبالی در همدان و عدم نتیجه‌گیری در لیگ برتر، درس عبرت برای مسئولان همدان نشد و در فصل گذشته لیگ دسته اول، تیم پاس نه تنها نتیجه‌ای حاصل نکرد؛ بلکه با فراز کمالوند و تحمیل هزینه‌های گزاف این مربی به تیم و باشگاه در تمام زمینه‌های پشتیبانی، اداری، فنی و حتی تدارکاتی باعث شد تا در نیمه فصل تیم پاس رها شود و دوباره کار به بازگشتن وینگوبگوویچ به همدان برسد، اما وینگو هم نتوانست در سال گذشته نتایج خوبی با پاس بگیرد تا صعود به لیگ برتر برای همدانی‌ها به یک آرزوی بر باد رفته تلقی شود.

عدم توجه مناسب رئیس هیئت‌ مدیره باشگاه پاس که در چارت تشکیلاتی این باشگاه استاندار وقت تصدی این پست را در اختیار دارد، باعث شد تا در این مدت پاس با همه هواداران و هزینه‌ای که در بر داشته است، نتواند جایگاه خود را در فوتبال ایران بگیرد و کرم‌رضا پیریایی بزرگترین آورده ورزشی استان را که با زحمات فراوان مدیران و استاندار قبلی همدان ساخته و احیا شده بود، به راحتی به فنا نزدیک کند.

در ابتدای فصل فوتبالی امسال در حالی که استانداری همدان با سرپرستی اداره می‌شد با حکم فامیل‌کریمی رئیس هیئت مدیره باشگاه، عبدالحمید رمضانی مدیرعامل پاس شد و با مربیگری وینگوبگوویچ کروات و جذب بازیکنان مطرح و بومی پا به این رقابت‌ها گذاشت تا بتوانند برای صعود به لیگ برتر تمام تلاش خود را به کار بگیرند.

رمضانی، پاسی را تحویل گرفت که با بدهی حدود 4 میلیارد دست‌رنج مدیران قبلی این باشگاه همدانی روبرو بود و با وجود تمام تبحری که در تیم‌ و باشگاه‌داری داشت، نتوانست با این مشکلات به خوبی دست و پنجه نرم کند تا از همان روزهای اولیه سکانداری مدیریتش در باشگاه، سبزپوشان همدان با هجمه‌ای از طلبکاران ریز و درشت دلاری و ریالی مواجه شدند.

حضور بهروز مرادی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش، علی‌محمد آزاد، استاندار همدان و امیر خجسته، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس در هیئت‌‌ مدیره این باشگاه وزن مدیریتی این باشگاه را بسیار سنگین کرده و شرایط خوبی دارد، اما محقق نشدن بودجه لازم برای تیم پاس شاید تنها مانع عدم صعود این تیم به لیگ برتر شود.

بعد از سر درآوردن وینگو در باشگاه پرسپولیس اعضای هیئت مدیره باشگاه پاس به آمدن و حضور امید طیری در همدان و شهر پدریش دادند و از هفته شانزدهم طیری سکاندار سبزپوشان همدانی شد.

کارنامه قابل قبول طیری در یازده هفته حضورش در نیمکت پاسی‌ها با کسب هفت پیروزی، دو شکست و دو مساوی تمام شد که در نهایت موفق شدند در پایان هفته بیست و ششم رقابت‌های فوتبال لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور با کسب 45 امتیاز بعد از تیم‌های شهرداری تبریز و استقلال صنعتی خوزستان در جایگاه سوم گروه ب این مسابقات قرار گیرند.

اعلام احکام تبانی در فوتبال کشورمان و مشخص شدن خاطیان در کمیته انضباطی و استیناف فوتبال منجر به سقوط تیم شهرداری از لیگ یک به دو و صعود تیم استقلال صنعتی خوزستان به لیگ برتر و راهیابی تیم فوتبال پاس همدان به دیدار پلی‌آف شد.

اعضای تیم پاس همدان که این روزها همه جوره از حمایت مادی و معنوی مسئولین و مردم ورزش‌دوست همدانی بهره بردند محکوم به برد و صعود به لیگ برتر هستند تا بتوانند ضمن آبرو‌داری از فوتبال همدان اعتبار و اقتدار تیم پاس بزرگ همدان را از فوتبال ایران طلب کنند و در بالاترین سطح فوتبال مملکت به عنوان تنها تیم غرب کشور خودنمایی کند.

این روزها بیشتر از هر چیزی پاس نیاز به آرامش دارد تا بتواند بدون حواشی که از ابتدای فصل گریبانگیر این تیم بوده برای دست‌یابی به هدف خود تلاش کند و تمام اعضای کادر مدیریتی و اجرایی این تیم نهایت دقت و وسواس را به خرج دهند تا بار دیگر با اگر و اما و ای کاش صعود لیگ برتری شدن تیم پاس از دست نرود.

در نخستین بازی این مرحله تیم پاس موفق شد با حضور و حمایت هواداران همدانی با ارائه یک بازی تماشاگرپسند با درخشش بازیکن بومی همدان مرتضی تبریزی دو بر یک برابر حریف خود مس سرچشمه به برتری برسد و برای کسب جواز صعود به لیگ برتر در صورت پیروزی در این مسابقه برای رویارویی با تیم چهاردهم لیگ برتر ذوب آهن اصفهان آماده شود.

تیم فوتبال پاس همدان از روز سه‌شنبه با اتوبوس راهی تهران شد و بعد از یک جلسه تمرینی در تهران امروز چهارشنبه از طریق پرواز به رفسنجان رفته تا شب را در این شهر اقامت داشته باشند و فردا برای بازی به سرچشمه بروند.

پاسی‌ها که به دلایل نامعلومی در بازی رفت مرحله پلی‌آف امید طیری را در اختیار نداشتند در این بازی تنها بازیکن محروم تیم‌شان مرتضی تبریزی است که به دلیل سه اخطاره بودن محروم شده است.

دیدار برگشت دو تیم پاس همدان و مس سرچشمه امروز پنج‌شنبه 9 خرداد در ورزشگاه شهید زینعلی این شهر برگزار می‌شود که تیم برنده در مجموع دو دیدار رفت و برگشت برای رسیدن به لیگ برتر باید با ذوب آهن نیز دو دیدار رفت و برگشت برگزار کند.

*********************

گزارش: فرشید گل‌محمدی

********************

انتهای پیام/89020/ع40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول