اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌‌دهد

بایکوت خبری انجمن‌های هنری کهگیلویه و بویراحمد به چه قیمتی

هنر زبان گویایی برای بیان کمی‌ها و کاستی‌ها است اما هنر هم برای بیان واقعیت‌ها وابسته به اخبار است که می‌بینیم در کهگیلویه و بویراحمد هنر و هنرمند تقریباً گرفتار بایکوت خبری شده‌اند.

بایکوت خبری انجمن‌های هنری کهگیلویه و بویراحمد به چه قیمتی

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، از نگاه عالمانه رهبر فرزانه انقلاب، ابزارهای هنری بی‌شک رساترین، بلیغ‌ترین و کاری‌ترین ابزار ابلاغ و تبلیغ پیام است.

با توجه به جایگاه هنر در نظام مقدس جمهوری اسلامی و تأکید مقام معظم رهبری بر جایگاه تبلیغاتی و کارایی هنر، می‌طلبد در خصوص اطلاع‌رسانی برنامه‌ها و فعالیت‌های هنری توجه ویژه شود.

در استان کهگیلویه و بویراحمد هنرهای نمایشی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و گواه این سخن حضور گروه‌های مختلف هنرهای نمایشی این استان در جشنواره‌های مختلف منطقه‌ای، ملی، فجر و بین‌المللی است که أخذ رتبه‌ها و تندیس‌های فراوان توسط گروه‌ها و هنرمندان این استان باعث شده که اهالی هنر در سراسر کشور، استان کهگیلویه و بویراحمد را در بخش هنرهای نمایشی به عنوان یک قطب بشناسند.

سال گذشته دو گروه نمایشی از شهرستان گچساران به نمایندگی از استان کهگیلویه و بویراحمد در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشتند که پس از کسب چندین مقام برتر در زمینه‌های مختلف بار دیگر قدرت هنرهای نمایشی استان را به رخ کشید.

در کنار این گروه‌ها دیگر گروه‌های هنرهای نمایشی در دیگر برنامه‌های ملی حضور داشتند که آن‌ها هم با کسب مقام برتر در چندین بخش مکمل کار دیگر هنرمندان همشهری خود بودند.

آوازه هنرمندان هنرهای نمایشی استان کهگیلویه و بویراحمد در کشور مشهود است اما در داخل استان شاهد بیشترین بی‌میلی نسبت به آن‌ها هستیم.

در این گزارش صرفاً به بخش اطلاع‌رسانی برنامه‌ها و فعالیت‌های هنرهای نمایشی پرداخته می‌شود که یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های هنرمندان این استان است.

اطلاع‌رسانی و لزوم تبلیغ فعالیت‌ها، عملکردها و افتخارات در همه زمینه‌ها برای تنویر افکار عمومی امری بدیهی و مؤکد از سوی مراجع و مسئولان ارشد نظام است که انعکاس موفقیت‌ها و افتخارات هنری نیز از این دسته است ولی متأسفانه در استان کهگیلویه و بویراحمد به این امر توجه نمی‌شود.

با توجه به وظایف نهادهای مختلف، اطلاع‌رسانی در خصوص انعکاس اخبار و فعالیت‌های زیر مجموعه‌های خود، جای این سئوال مطرح است که وظیفه انعکاس اخبار مربوط به برنامه‌های هنری بر عهده کدام نهاد است.

در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل تجمیع انجمن‌های هنری در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و به تبع آن مانور تبلیغاتی و عملکردی این اداره کل از حضور این انجمن‌ها، جای این سئوال مطرح است که وظیفه انعکاس اخبار این انجمن‌ها بر عهده چه کسی است.

در اینجا و در پاسخ به این سئوال بدیهی باید اذعان داشت که وظیفه اطلاع‌رسانی انجمن‌های هنری در استان بر عهده روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

تأثیرگذاری بر افکار عمومی فرآیندی تخصصی است و مسئول روابط عمومی باید با تکیه بر رسانه و استفاده از شیوه‌های درست در تنویر افکار عمومی بکوشد و از طرف دیگر از افکار عمومی نیز برای پیشبرد مجموعه کاری خود بهره ببرد تا رشد و اعتلای سازمانی فراهم شود.

در سال گذشته گروه‌های مختلف هنرهای نمایشی استان با حضور در جشنواره فجر و راهیابی به بخش مسابقه، ناقوس جایگاه هنر استان کهگیلویه و بویراحمد را به رغم همه کمبودها به صدا درآوردند و حال اینکه در استان هیچ رسانه‌ای به این مقوله نپرداختند و باید پرسید چه کسی مطالب اولیه و خوراک رسانه‌های استان را برای پوشش برنامه‌های هنری تأمین کند.

گلایه‌های هنرمندان هنرهای نمایشی استان از اطلاع‌رسانی ضعیف برنامه‌ها و فعالیت‌های این هنر فاخر و ارزشمند همواره به مسئولان گوشزد شده ولی تاکنون کسی در این باره پاسخگو نبوده گرچه مدیرکل جوان و با انگیزه و البته رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد استان در کنار دیگر زحماتش باید فکری هم به حال این معضل می‌کرد.

انجمن هنرهای نمایشی کهگیلویه و بویراحمد در اردیبهشت تئاتر مقام برتر را کسب کرد

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به موفقیت این انجمن در برنامه اردیبهشت تئاتر کشور گفت: انجمن هنرهای نمایشی استان کهگیلویه و بویراحمد روز چهارم خردادماه در تهران برای دومین سال متوالی به عنوان انجمن برگزیده کشور معرفی شد که متأسفانه هیچگونه اطلاع‌رسانی در این زمینه صورت نگرفت.

رضا گشتاسب با انتقاد از وضعیت اطلاع‌رسانی هنری در استان تصریح کرد: انجمن هنرهای نمایشی استان کهگیلویه و بویراحمد به جهت عملکردها و فعالیت‌های هنری تنها انجمن برگزیده کشور بود که مورد تقدیر بزرگان هنری کشور قرار گرفت ولی در استان حتی یک خبر هم در این زمینه ندیدیم.

وی با اشاره به توانمندی‌ها و استعدادهای هنرمندان هنرهای نمایشی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: در سال گذشته دو کار از این استان به جشنواره تئاتر فجر راه یافت که هیچ انعکاس درخوری در استان صورت نگرفت.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه فیلم برنامه اردیبهشت تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد در مجله نمایش پخش خواهد شد، تصریح کرد: انجمن نمایش متعلق به شخص خاصی نیست و موفقیت‌ها و افتخارات این انجمن حاصل تلاش همه هنرمندان و دست‌اندرکاران استان است و انعکاس افتخاری که با زحمت فراوان و در اوج نداری و بضاعت به دست می‌آید شاید کمترین لطفی باشد که بتوان به این مجموعه کرد که باز هم از آن محروم هستیم.

گشتاسب نگاه حرفه‌ای و منافات هنر با اعمال حب و بغض شخصی را از مهم‌ترین مشکلات هنر استان عنوان کرد و گفت: هیچ مسئولی نباید صرف داشتن مشکل با شخصی خاص دیگر عوامل و مجموعه را تحریم کند.

نگاه به هنر استان، نگاه تاریخ مصرفی است

امیر نوروزی کارگردان نام آشنا و پرافتخار تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد با ابراز بی‌اطلاعی از موفقیت‌های اخیر انجمن هنرهای نمایشی استان در کشور اظهار داشت: برای خودم و جامعه هنری استان متأسفم که اکنون باید خبر موفقیت انجمن هنرهای نمایشی استان را در کشور پس از چند روز و آن هم از شخصی غیرمسئول بشنوم.

وی با ابراز تعجب از عدم اطلاع‌رسانی این اتفاق در استان گفت: برای من جای تعجب دارد که چرا این همه اتفاق مهم هنری در استان و خارج استان رخ می‌دهد اما هیچگونه اطلاع‌رسانی در این زمینه نمی‌شود.

نوروزی با اشاره به تعامل و کار گروهی در پیشبرد اهداف افزود: کارهای هنری نیز باید به صورت منسجم و توسط همه افراد اعم از هنرمند، کارگردان، مسئولان انجمن‌های نمایش و مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام گیرد تا همه در سود و زیان آن سهیم باشند و این نباشد که افتخارات فقط به اسم یک نفر ثبت شود.

این کارگردان برجسته تئاتر در جنوب کشور با بیان اینکه نوع نگاه به هنر در استان کهگیلویه و بویراحمد نگاه تاریخ مصرفی است، تصریح کرد: در این استان هیچگونه پاسداشت و گرامیداشت در خوری از هنرمندان و افتخار آفرینان هنری صورت نمی‌گیرد و این قانون حکمفرما است که الان این هنرمندان مقام آوردند و در سال‌های دیگر هنرمندانی دیگر افتخار کسب خواهند کرد.

این فعال هنری با گلایه از متولیان فرهنگ و هنر استان اظهار داشت: پس از حضور در جشنواره فجر انتظار داشتیم بعد از اتفاقی که شاید سال‌ها برای تئاتر این استان رخ ندهد کمی بهتر از ما تقدیر می‌شد.

نوروزی با انتقاد از عدم اطلاع‌رسانی مطلوب برنامه‌های هنرهای نمایشی استان افزود: در خصوص عدم اطلاع‌رسانی برنامه‌های هنرهای نمایشی استان هیچ کسی پاسخگو نیست و ما انتظاری هم از کسی نداریم و همین که برای خودم به عنوان یک هنرمند ارزشمند باشم و ارزش کار خودم را بدانم، کافی است.

وی با بیان اینکه قدرنشناسی در تئاتر استان موج می‌زند، گفت: عدم اطلاع رسانی این هنر در استان یکی دیگر از این قدرنشناسی‌ها به شمار می‌رود.

این کارگردان برجسته هنرهای نمایشی عدم هزینه مناسب در برنامه‌های هنری استان را ظلم به این هنر دانست و افزود: چرا در برنامه‌هایی که هیچگونه خروجی برای فرهنگ و هنر استان ندارد هزینه‌های گزافی صرف می‌شود.

اطلاع‌رسانی کارهای بزرگ هنری در کهگیلویه و بویراحمد ضعیف است

کاندیدای بازیگری زن در بیست و چهارمین جشنواره تئاتر فجر با ابراز بی‌اطلاعی از موفقیت‌های اخیر انجمن هنرهای نمایشی استان گفت: زمان و مکان برگزاری جشنواره اردیبهشت تئاتر استان را از همکاران شنیدم و اکنون کسب عنوان برگزیده استان در اردیبهشت تئاتر کشور را از شما می‌شنوم.

محبوبه خادمی افزود: هنرمندان هنرهای نمایشی استان اخبار مربوط به انجمن و برنامه‌ها و حتی جشنواره‌ها را از طریق دوستان مطلع می‌شوند.

وی با اشاره به موفقیت‌های اخیر خود و گروه‌های نمایشی از کهگیلویه و بویراحمد در بیست و چهارمین جشنواره تئاتر فجر اظهار داشت: انعکاس اخبار مربوط به این جشنواره بین‌المللی در استان بسیار ضعیف بوده و شاید در حد یک خبر دو پاراگرافی که به صورت خیلی مختصر به آن پرداخته بودند.

این بازیگر فعال هنری در جنوب کشور با بیان اینکه نهایت تبلیغات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برنامه‌های هنرهای نمایشی نصب یک پلاکارد است، افزود: تنها در جشنواره تئاتر استانی در سال گذشته اخبار جشنواره با سامانه پیام کوتاه اطلاع‌رسانی شد که همان یک بار بود و در بقیه رویدادها اخبار مرتبط را از طریق دیگر هنرمندان مطلع می‌شویم.

خادمی با اشاره به جایگاه تئاتر استان در کشور گفت: ما جزو معدود استان‌هایی هستیم که تئاتر شهر داریم و برای اجرای برنامه‌ها، کارگاه‌ها، نشست‌ها، اتفاقات هنری و حضور اعضا در این برنامه‌ها نیازمند یک منبع اطلاع‌رسانی هستیم که صدا و سیما با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها می‌تواند بهترین حامی باشد.

وی با بیان اینکه تبلیغات اجراهای عمومی و دیگر برنامه‌های هنری با چند بنر جوابگو نیست، ادامه داد: صدا و سیمای مرکز دنا می‌تواند با حمایت خود همچون گذشته از فرهنگ و هنر استان زمینه تولید یک برنامه را به‌وجود آورد تا هنرمندان بتوانند اخبار خود را از طریق یک رسانه خدمتگذار دنبال کنند.

آمادگی صدا و سیمای مرکز دنا برای برنامه ویژه هنری

مدیرکل صدا و سیمای مرکز دنا از آمادگی این مرکز برای تهیه و تولید برنامه ویژه هنری در استان خبر داد.

مسلم رحیمی با اشاره به توجه ویژه صدا و سیمای مرکز دنا به فرهنگ و هنر بومی گفت: برنامه‌ای با موضوع هنری در آینده نزدیک از شبکه دنا پخش خواهد شد.

وی با بیان اینکه این برنامه با مشارکت هنرمندان شناخته شده استان تولید خواهد شد، افزود: در این برنامه به مشکلات هنرمندان استان و برنامه‌های هنری استان کهگیلویه و بویراحمد پرداخته خواهد شد.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز دنا با اشاره به پوشش خبری برنامه‌های هنری استان تصریح کرد: این مرکز همواره حامی هنرمندان و فعالان هنری استان بوده است.

با این تفاسیر همه در رسانه و مطبوعات و به خصوص در روابط عمومی‌ها باید به وظایف خود بهتر پی‌برده و اجازه ندهیم هنر استان گرفتار بایکوت خبری شود.

==================

گزارش از سید امین صداقتی‌نیا

==================

انتهای پیام/2571/م40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول