اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال جاری صورت می‌گیرد

برداشت 500 هزار تن سیب از باغ‌های فارس

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: در سال جاری 500 هزار تن سیب از باغات این استان برداشت می‌شود.

برداشت 500 هزار تن سیب از باغ‌های فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی مدیریت باغبانی فارس، اسد شریفی اظهار داشت: از 27 هزار هکتار باغات استان فارس حدود یک‌پنجم آن به باغ‌های سیب گلاب اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه ایران با تولید 2 میلیون و 718 هزار تن سیب درختی با حدود 40 رقم رتبه چهارم تولید سیب در جهان را به خود اختصاص داده است ابراز داشت: استان فارس از لحاظ سطح زیر کشت و تولید سیب در کشور در مقام سوم قرار گرفته است.

شریفی تصریح کرد: در سال 91 حدود 500 هزار تن سیب در سطحی بیش از 27 هزار هکتار با میزان عملکرد 21 تن در واحد سطح برداشت شد.

وی تصریح کرد: در سال 90 نیز سطحی معادل 27 هزار و 395 هکتار زیر کشت سیب رفت که از این میزان 522 هزار و 853 تن محصول سیب برداشت شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: در سال 90 سطحی معادل 5 هزار و 123 هکتار به کشت سیب گلاب اختصاص یافت بود که از این سطح محصولی برابر با 97 هزار و 774 تن به بازار آمد.

شریفی خاطرنشان کرد: سیب گلاب میوه‌ای خوش عطر و طعم حاوی مقدار بسیاری پتاسیم، سدیم، کلسیم، فسفر و مقادیر فراوانی ویتامین آ و ب است. این میوه خاصیت ضد سرطان، درمان زخم و رفع سوء‌هاضمه دارد و منبع غنی مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌ها است.

وی شهرستان‌های اقلید، سپیدان، آباده، پاسارگاد، خرم بید، شیراز، فسا، فیروزآباد، کازرون، مرودشت، استهبان، بوانات، ممسنی و مرودشت را از مهمترین شهرستان‌های این استان در زمینه تولید سیب برشمرد و گفت: ارقام «رد دلیشز» و «گلدن دلیشز» از مهم‌ترین ارقام سیب در استان فارس هستند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس در بخشی دیگر از سخنان خود در تشریح وضعیت نارنج و بهار نارنج این استان نیز بیان داشت: استان فارس با سطح زیر کشت 61 هزار هکتار و تولید سالانه یک‌میلیون و 300 هزار تن مرکبات به عنوان دومین استان مرکبات‌خیز کشور محسوب می‌شود.

شریفی خاطرنشان کرد: مرکبات فارس شامل انواع نارنگی، لیمو شیرین، لیمو ترش نارنج و گریپ فروت است که حدود 55 درصد کل محصولات باغی این استان را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: بر اساس آمارهای موجود در حال حاضر یک‌هزار و 350 هکتار نارنج در سطح استان فارس وجود دارد که 730 هکتار از آن در باغات مرکبات و مابقی در پارک‌ها، فضای سبز سطح شهر و حاشیه خیابان‌ها وجود دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه گل بهار نارنج می‌تواند به عنوان یکی از اقلام صادراتی این استان به سایر کشورها مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: هم‌اکنون سالانه در حدود هشت تا 12 تن بهار نارنج از باغات مرکبات جمع‌آوری و در سه کارگاه صنعتی و 35 کارگاه سنتی خشک شده و پس از بسته‌بندی به سایر استان‌ها و کشورهای دیگر صادر می‌شود.

شریفی ادامه داد: شهرستان‌های شیراز، فیروزآباد، جهرم، داراب و کازرون دارای بیشترین درختان نارنج با قدمت چند ساله هستند.

انتهای پیام/ 2448/ش/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول