اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

میهمانی خدا در جمع جوانان پرشور شهر باستانی قلعه ‌تل

قلعه تل یکی از شهرهای باستانی ایران اسلامی با قدمتی چند هزار ساله در شمال استان خوزستان قرار دارد و همچون شهرهای دیگر کشور، مراسم معنوی اعتکاف در آن برگزار می‌شود.

میهمانی خدا در جمع جوانان پرشور شهر باستانی قلعه ‌تل

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، ماه رجب یکی از ماه‌هایی سال است که بندگان می‌توانند در این ماه، با انجام دادن اعمال خاص خود را به خداوند متعال نزدیک‌تر کنند.

یکی از اعمال ماه رجب‌المرجب، اعتکاف است که از سحرگاه سیزدهم آغاز و تا شامگاه پانزدهم این ماه ادامه دارد، در این سه روز بندگان، در مساجد بیتوته می کنند و به جز مواردی ضروری با وقت محدود، از مسجد خارج نمی‌شوند.

*اعتکاف فرصتی بسیار مغتنم

اعتکاف فرصت ‏بسیار مناسبى است تا انسانى که در پیچ و خم‏‌هاى زندگی مادى غرق شده، دوباره به خود بازگردد و اعمال و رفتار گذشته را بازبینی کند و از خداوند متعال بخواهد فرصتی دیگر در اختیارش قرار دهد تا بتواند کاستی‌های معنوی خود را جبران کند.

اعتکاف فرصت بسیار مغتنمی است تا بندگان خدا، علاوه بر کسب معنویت، مروری بر گذشته خود داشته باشند و با رها شدن از قید و بند دنیا، برای یک‌سال خود برنامه ریزی کنند تا بتواند مسیر تقرب الهی را بهتر از گذشته بپیمایند.

*فصلى ‏براى باران رحمت الهی

آرى! اعتکاف فصلى است ‏براى گریستن، براى ریزش باران رحمت الهی، براى شستن آلودگی‌هاى گناه، براى تطهیر صحیفه اعمال، براى نورانى ساختن دل و صفا بخشیدن به روح.

همه ساله همزمان با سراسر کشور، از 13 تا 15 رجب در مساجد شهرهای مختلف خوزستان نیز با حضور اقشار مختلف مردم به‌ویژه جوانان و نوجوانان آیین معنوی اعتکاف انجام می‌شود.

امسال، هر چند این فرصت بزرگ از ما سلب شد اما خداوند تبارک و تعالی، توفیقی داد تا در جمع معتکفان شهر باستانی قلعه تل از توابع شهرستان باغ ملک حضور یابم و از صفا، صمیمیت و معنویت این جمع بهره‌مند شوم.

*غبطه به حال و هوای معتکفان

به قلعه تل که رسیدم به همراه آقای رشید عسکری رئیس شورای شهر به مسجد جامع شهر محل برگزاری اعتکاف در خیابان آیت‌الله خامنه‌ای می‌رویم.

در همان لحظات نخست به حال و هوای معتکفان غبطه می‌خورم که چه توفیق بزرگی نصیبشان شده، سه روز در خانه خدا میهمان هستند و می‌توانند به دور از همه زرق و برق‌های دنیای امروز با معبود یکتا خلوت کنند و قلب خود را از گناهان جلا دهند.

*حضور اقشار مختلف مردم در اعتکاف

از همه سنین در اعتکاف حضور دارند، پیرمردهای ریش سفید، رزمندگان دفاع مقدس، جوانان نسل سومی، متولدین دهه هفتاد و دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی.

میکائیل فرهادی و حسین کردیان دو دانش آموز ابتدایی هستند که به عنوان کوچکترین معتکفان در مسجد جامع قلعه تل حضور دارند.

 

*برقراری رابطه دوستانه

با همه سلام و احوال پرسی می‌کنیم، با صمیمیت خاص مردم قلعه تل از ما استقبال می‌کنند و پس از آن به طبقه دوم مسجد که تعدادی از میهمانان الهی و اعتکاف کنندگان که قشر جوان هستند در آنجا حضور دارند می‌رویم.

با این که نخستین بار است که همدیگر را می‌بینیم ولی خیلی گرم به استقبالمان می‌آیند و رابطه دوستانه بین چند تن از آنها برقرار می‌شود.

*شبی در کنار معتکفان

ساعتی از شب گذشته بود و حاج رشید می‌خواهد که برای استراحت به خانه آن‌ها برویم اما دلم راضی نمی‌شود و چون میهمانش هستم از او می‌خواهم که اجازه دهد در مسجد کنار بچه‌ها بمانم که او هم قبول می‌کند.

دقایقی بیشتر طول نمی‌کشد که با بچه‌ها صمیمی می‌شوم، حمید طهماسبی، میلاد کیخا (فرهادی)، سید عباس موسوی و محمد فرهادی از نوجوانان و جوانانی هستند که با هم هم صحبت می‌شویم.

زمانی خیلی زود می‌گذرد و ساعت از نیمه شب هم گذشته و در طبقه دوم مسجد جامع با بچه‌های با صفای قلعه در حال حرف زدن هستیم.

*انجام اعمال اعتکاف

انتخابات، مسائل شهر قلعه تل، سوالات شخصی، حضور در انتخابات و بیان خاطرات و گفتن مسئله شرعی صحبت‌هایی که بین بچه‌ها رد و بدل می‌شود.

ساعاتی قبل از اذان صبح بچه‌ها بیدار می‌شوند و پس از صرف سحری و اقامه نماز جماعت هر کسی کاری انجام می‌دهد، یکی قرآن می‌خواند، دیگری نماز، یکی دعا و برخی هم که شب را بیدار بودند به رختخواب می‌روند تا استراحت کنند.

برخی نیز به سراغ کتاب‌های ادعیه و مفاتیح الجنان، می‌روند تا بتوانند اعمالی را که برای اعتکاف سفارش را انجام دهند.

حدود ساعت هشت صبح برای انجام چند کار از مسجد خارج می‌شوم اما دوباره باز می‌گردم تا با بچه‌ها خداحافظی کنم ولی اجازه نمی‌دهند که از آنها جدا شوم.

*رئیس جمهور باید مردمی باشد

پس از نماز ظهر و عصر و استراحت کوتاه، چند نفر از بچه‌ها را صدا می‌زنم تا در مورد انتخابات کمی صحبت کنیم که همه آنها برای شرکت آگاهانه در انتخابات عزمی راسخ دارند.

اما سئوالی مطرح می‌کنم که کاندیدایی که می‌خواهیم برای انتخابات ریاست جمهوری رای دهیم باید چه ویژگی‌های داشته باشد.

محمد فرهادی نخستین کسی است که در مورد خصوصیات کسی را که باید در انتخابات 24 خرداد به او رای دهیم لب به سخن می‌گشاید و می‌گوید: باید رئیس جمهوری انتخاب کنیم که مردمی باشد.

*صداقت داشته باشد

وی می‌افزاید: همیشه حرف حق را بزند و شجاع باشد تا بتواند در مقابل دشمنان ما که زیاده خواه هستند، ایستادگی کند.

به گفته این جوان قلعه تلی، رئیس جمهور هفتم جمهوری اسلامی ایران باید شخصی باشد که با ملت صداقت داشته باشد.

*دارای مدیریت خوبی باشد

حمید طهماسبی یکی دیگر از جوانانی که رای اولی است نیز می‌گوید: رئیس جمهور ما باید مدیریت خوبی داشته باشد.

وی ادامه می دهد که باید رئیس جمهور بعدی ما، باید فردی باشد که بتواند رابطه خوبی با احزاب برقرار کند تا برای پیشرفت کشور، از نظریات آنها نیز استفاده کند.

*وعده های سر خرمن ندهد

سید عباس موسوی نیز در مورد خصوصیات رئیس جمهور آینده ایران که در 24 خرداد سال جاری باید مردم به او رای دهند می‌گوید: شخصی که می‌خواهد رئیس جمهور 75 میلیون ایرانی شود نباید برای رای آوردن وعده‌هایی دهد که بعدها نتواند آنها را عملی کند و فقط در حد حرف باقی بمانند.

محمد عسکرمنش یکی دیگر از جوانان اهل قلعه تل است که برای دیدن دوستانش به مسجد آمد نیز می‌گوید: رئیس جمهور ما باید عادل باشد تا بتواند در راه تحقق عدالت گام بردارد.

*خداحافظی خیلی سخت است

با بچه‌ها خیلی خو می‌گیرم و جدا شدن از آنها برایم سخت می‌شود، آنها هم دوست ندارند که جمع شان را ترک کنم، خیلی اصرار می‌کنند که یک شب دیگر را در کنارشان بمانم ولی چاره‌ای نیست باید به اهواز برگردم تا به کارهایم برسم.

در مسجد بودن و در کنار معتکفان، انسان را خیلی به خدا نزدیک می‌کند و تا مدت‌ها آثار آن در روح و زندگیش، نمایان است مخصوصا اگر در جمعی باشی که جوانان بی‌آلایش چون، بچه‌های قلعه تل در آن حضور داشته باشند.

*عکس‌های یادگاری

در حیاط مسجد جامع قلعه تل به همراه بچه‌هایی که به بدرقه‌ام آمده‌اند چند عکس می‌گیرم تا برای همیشه به یادگار بمانند و خاطرات این روز شیرین را ذهنم زنده کنند.

با جوانان قلعه تل خداحافظی می‌کنم اما از خدا می‌خواهم که دوباره توفیق دهد که در جمع صمیمی دوستانم در این شهر حضور یابم.

=============

گزارش از: حسین یزدی

=============

انتهای پیام/72010/ت40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول