اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل عشایری جنوب کرمان اعلام کرد

آبرسانی سیار به 4 هزار خانوار عشایری / مشکل کمبود اعتبار داریم

مدیرکل امور عشایری جنوب کرمان گفت: آبرسانی سیار به بیش از 4 هزار و 200 خانوار عشایر منطقه به صورت روزانه انجام می‌شود.

آبرسانی سیار به 4 هزار خانوار عشایری / مشکل کمبود اعتبار داریم

اسدالله توکلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جیرفت اظهار داشت: امور عشایری محور در چهار بخش اسکان عشایر، خدمت‌رسانی به کوچندگان، مطالعات و ظرفیت‌سازی و سوخت فسیل فعالیت می‌کند.

وی افزود: در راستای اسکان عشایر و ساماندهی به وضعیت کوچ عشایر، تجهیز موتور پمپ‌ها، ساخت شهرک‌های اسکان و اقداماتی مانند تأمین آب شرب، برق‌رسانی، جدول‌کشی، شن‌ریزی خیابان‌ها و راه‌گشایی اقدام می‌شود.

توکلی با بیان اینکه تیغ‌زنی روستاهای کوه‌لری دلفارد و مناطقی از رمون به طول 300 کیلومتر انجام شده است، تصریح کرد: تاکنون مطالعاتی در زمینه ایل و راه‌های عشایری داشتیم که بیش از 4 هزار و 200 کیلومتر طرح تکمیلی این راه‌ها در حال اجرا است.

وی خاطر نشان کرد: در ارتباط با استعدادیابی درحوزه آبریز رودخانه نسا از سرچشمه کوه‌های جیرفت با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی شهید مقبلی طرحی در حال اجرا است و از جمله اقداماتی که در این زمینه می‌توانیم انجام دهیم پرورش ماهی قزل‌آلا، اصلاح کشت گیاهان زراعی و زنبورداری است.

مدیرکل امور عشایری جنوب کرمان با اشاره به سایر طرح‌های این نهاد گفت: مطالعه مرتع غنی جازموریان از طرح‌های مهم است که سالانه از استان سیستان و بلوچستان و شهرستان قلعه‌گنج هزاران دام از مرتع 20 هزار هکتاری جازموریان استفاده می‌کنند و هدف این است که آب شرب دام تأمین و از این طریق نحوه استفاده مورد بررسی قرار گیرد.

توکلی با بیان اینکه عشایر منطقه بیش از یک‌هزار 200 رأس دام در اختیار دارند، اذعان داشت: جمعیت عشایر جنوب کرمان طبق آمار سرشماری سال 88 بیش از 11 هزار خانوار با حداقل 54 هزار نفر جمعیت است و برای اشتغال آنها کلاس‌های ترویجی صنایع دستی، کشاورزی، پرورش زنبور عسل و پرواربندی صنعتی برگزار شده است.

وی با بیان اینکه هشت درصد جمعیت جنوب کرمان عشایر هستند، بیان داشت: آبرسانی سیار به بیش از 4 هزار و 200 خانوار عشایر منطقه به صورت روزانه انجام می‌شود.

توکلی کمبود اعتبار را از مشکلات موجود دانست و افزود: اکثر عشایر هنوز از آب شرب بهداشتی بهره‌مند نیستند و در بعضی نقاط نیز برای عشایر خانه بهداشت نداریم، آبادی‌های عشایرنشین مثل انارک، ده در، کشیت، آب میس و رجوگان از توابع شهرستان عنبرآباد و حتی تعدادی از آبادی‌های عشایرنشین جیرفت هنوز فاقد راه ماشین رو هستند.

وی اظهار داشت: با توجه به صعب‌العبور بودن، مناطق عشایری دستگاه‌های اجرایی دیگر کمتر در این مناطق حضور پیدا می‌کنند، ستاد ساماندهی عشایر با حضور استاندار به عنوان رئیس و فرمانداران به عنوان نماینده برای رفع مشکلات عشایر برگزار و تا حدودی مشکلات کمتر شده است.

انتهای پیام/80007/غ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول