اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خوزستان و خلق حماسه سیاسی ـ 2

سپهر: ‫رای شورای نگهبان رای فقها و ملت است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: ‫رای شورای نگهبان هم رای فقها و هم رای ملت است.

سپهر: ‫رای شورای نگهبان رای فقها و ملت است

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سیاستگذاری برای رشد و اعتلای فرهنگ و هنر ایران و اسلام، برنامه‌ریزی در راستای زنده نگاهداشتن و تبیین اندیشه دینی، فرهنگی و سیاسی حضرت امام خمینی (ره)،  سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در زمینه فرهنگ عمومی و اصول سیاست فرهنگی کشور و برنامه‌ریزی به‌منظور بهره‌گیری از ابزار و امکانات متناسب به منظور رویارویی با جنگ نرم فرهنگی و تبلیغات سوء رسانه‌های بیگانه و بسیاری دیگر از موارد، جزو وظایف فرهنگ و ارشاد اسلامی است از این‌رو نزدیک بودن به انتخابات و مسائل سیاسی روز و تایید صلاحیت‌هایی که شورای نگهبان انجام خواهد داد، ما را بر آن داشت به سراغ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، حجت‌الاسلام سیدلطف‌الله سپهر برویم تا نظر وی را در این خصوص جویا شویم.

*فارس: حضور مردم در عرصه انتخابات پیش‌رو را چگونه می‌بینید؟

سپهر: انتخابات یک تکلیف الهی و سیاسی است از این باب امام خمینی (ره) فرمودند: «حفظ جمهوری اسلامی از انجام واجبات است». یکی از راه‌های حفظ جمهوری اسلامی، حضور در صحنه‌های انتخابات و مشارکت در انتخابات و رای دادن است. بنابراین این تکلیف است، یعنی هر مکلفی که به سن قانونی و شرعی رسیده است، مکلف است رای دهد و اگر عمدا رای ندهد گناه مرتکب شده است. بنابراین مردم باید حضور پیدا کنند. تکلیف و وظیفه خود و از واجبات شرعی خود بدانند. به هرکسی هم دلشان می‌خواهد رای بدهند، حتی اگر می‌خواهند رای سفید بدهند. چرا که تکلیف حضور و رای دادن است.

*فارس: پیشنهاد شما برای انتخاب فردی مناسب در انتخابات چیست و چه راهکارهایی را برای انتخاب صحیح به مردم پیشنهاد می‌دهید؟

سپهر: تاکید بر روی انتخاب اصلح است، مقام معظم رهبری، تاکیدشان بر این است که مردم شخصیت‌ها را شناسایی کنند، برنامه‌ها را ببینند، با اهل بصیرت و علما و صاحب نظران مشورت کنند و انتخاب کنند.

*فارس: به فرموده مقام معظم رهبری امسال سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نامیده شد، تعبیر شما از این نامگذاری چیست؟

سپهر: به راستی که امسال، سال حماسه سیاسی است، حماسه سیاسی یعنی همین حضور در عرصه انتخابات و حماسه اقتصادی بعد از این حماسه است. حماسه اقتصادی یعنی انتخاب رئیس جمهوری که بتواند مشکلات اقتصادی مردم را مهار کند، اشتغال ایجاد کند و تولید ملی را سر و سامان بدهد. بتواند تعامل جهانی ایجاد کند و رئیس جمهوری که نتیجه حماسه سیاسی است باید بتواند حماسه اقتصادی را به وجود بیاورد. بنابراین من امیدوارم که مردم بیایند پای انتخابات و مشارکت کنند، عالمانه و بصیرانه و آگاهانه برنامه‌های کاندیداها را تعقیب کنند و آنکه به نظرشان اصلح است و می‌تواند حماسه اقتصادی را ایجاد کند انتخاب کنند.

*فارس: بازتاب فضای انتخاباتی ایران در مجامع بین‌المللی و اخبار شبکه‌های بیگانه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سپهر: شرایط ما در جهان، شرایط ویژه‌ای است. امروز بیداری اسلامی متولد شده جمهوری اسلامی ایران است، امامت و زعامت بیداری اسلامی در جهان، با جمهوری اسلامی است. بنابراین دشمن به شدت سعی در جوسازی و ایجاد تردید می‌کند. برای شخصیت‌های مثبت، فضای منفی ایجاد می‌کند و برای شخصیت‌های غیرهمراه، نقل و شیرینی در اخبار  پخش می‌کند. به هر حال مردم باید با  تیزبینی و ریزبینی، شرایط ما در عرصه بین‌المللی را احساس و بررسی  کنند، تحریم‌های اقتصادی، سیاسی را ببینند و امیدواریم حضور پیدا کنند و یک رئیس جمهور همراه با آرمان‌های انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری انتخاب کنند.

*فارس: نظر شما در مورد نظر شورای نگهبان و نظر این شورا چیست؟

سپهر: قانون، وظیفه شورای نگهبان را مشخص کرده و حدود را برای آن تعیین کرده است. شورای نگهبان از دوازده عضو تشکیل شده ‌است. شش عضو از این دوازده تن فقهایی هستند که با حکم رهبر عزل و نصب می‌شوند و شش عضو دیگر حقوقدانانی هستند که با اعلام نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند. بنابراین رای شورای نگهبان، هم رای فقه‌ها است هم رای ملت. و من معتقدم که شورای نگهبان خارج از محدوده شرع و قانون تصمیم نگرفته است، چون آن‌ها فقیه و عادل‌اند و غیر از این هم نباید انتظاری باشد. امام راحل فرمودند: «اگر کسی نسبت به شورای نگهبان تعرض کند مفسد است، بنابراین هر کسی تابع نظر فقها و شورای نگهبان نباشد مفسده ایجاد می‌کند، هم برای خودش هم برای جامعه.

*فارس: در مورد انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات قومی گرایانه که در دوره‌های پیش شاهد آن بودیم چه نظری دارید؟

سپهر: استان خوزستان استان چند قومیتی است و متاسفانه اهواز و برخی شهرهای ما، چوب انتخابات قومیتی را در یکی یا دو دوره خورده است، که موجب افت خدمات عمومی و شهری شد. من از همه مردم به‌ویژه مردم اهواز می‌خواهم که واقعا قومیتی نیندیشند، معلومات، سوابق کاری، سلامت و توانمندی و تخصص‌های افراد تایید صلاحیت شده را ببینند و افرادی را انتخاب کنند که اهواز را به عنوان پایتخت مقاومت ایران که مهمترین و پرترددترین ورودی و خروجی راهیان نور بعد از مشهد را دارد، با امکانات رفاهی، فرهنگی و بهداشتی مناسب و در خور شان زائران شهدا و کاروان راهیان نور، به قله رفیع سربلندی برسانند تا شورای شهری تحصیل کرده را در همه شهرها و اهواز شاهد باشیم.

---------------------------------

گفت‌وگو از سپیده قاضی نژاد

--------------------------------

انتهای پیام/72001/ر30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول