اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خوزستان خبر داد

مشارکت 20 گروه نمایشی از 14 استان کشور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فتح خرمشهر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خوزستان گفت: برای نخستین‌بار، 20 گروه نمایشی از 14 استان کشور در جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت- فتح خرمشهر شرکت خواهند کرد.

مشارکت 20 گروه نمایشی از 14 استان کشور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فتح خرمشهر

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، حجت‌الاسلام سید لطف‌الله سپهر در نشست خبری اظهار کرد: جشنواره تئاتر مقاومت، حرکتی ارزشمند از سوی بچه‌های خرمشهر است.

 وی افزود: جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت- فتح خرمشهر از سال 77 تا 79 در سطح شهرستان خرمشهر و از سال 79 تا 83 به صورت استانی برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان خاطرنشان کرد:  این جشنواره از 83 تا 86 به‌صورت منطقه‌ای درآمد و از سال 88 تا 90 به تقاضای استاندار از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این جشنواره به صورت ملی برگزار شد.

*جشنواره برای دومین‌بار به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود

سپهر تصریح کرد: امسال شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت- فتح خرمشهر برای دومین‌بار به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود.

وی افزود: دبیرخانه جشنواره مقاومت را در خود اداره‌کل تأسیس و بعد از اختتامیه جشنواره سال گذشته، فعالیت‌های جشنواره امسال را آغاز کردیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: فراخوان جشنواره را در سطح کشور ارسال کردیم که با استقبال بی‌نظیر و کم‌نظیری روبه‌رو شده بود، به طوری که 220 گروه نمایشی آثار خود را به جشنواره ارسال کردند که 140 اثر در بخش صحنه‌ای و 80 اثر در بخش خیابانی پذیرفته شد.

وی ادامه داد: در مجموع 12 اثر در بخش صحنه و 8 اثر در بخش خیابانی به بخش‌های نهایی راه پیدا کردند.

*مشارکت 20 گروه نمایشی از 14 استان کشور

وی خاطرنشان کرد: برای اولین دوره، شاهد حضور 20 گروه نمایشی از 14 استان کشور در جشنواره خواهیم بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در ادامه خاطرنشان کرد: در بخش بین‌المللی اثرهایی از عراق، سوریه و لبنان دریافت شده که بررسی شده‌اند و قطعاً گروهی از آن‌ها در جشنواره حضور پیدا خواهند کرد.

سپهر تصریح کرد: در سال آینده سیاست‌گذاری این اداره‌کل بر این است متونی در اولویت قرار گیرد که به متون برگزیده بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره شانزدهم بپردازند تا این بخش فعال و تشویق شود.

وی از مشارکت چند دستگاه اجرایی برای برگزاری این جشنواره خبر داد و افزود: جشنواره امسال به‌طور مشترک با همکاری استانداری و معاونت سیاسی اجتماعی، فرمانداری، صنایع خرمشهر و معاونت هنری و مرکز هنرهای نمایشی است که اگر این مشارکت نبود، نمی‌توانستیم جشنواره را برگزار کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در خصوص زمان آغاز به کار این جشنواره نیز گفت: افتتاحیه جشنواره در سوم خردادماه ساعت 10 صبح، و اختتامیه آن هفتم خرداد ساعت 18 در تالار خلیج فارس خرمشهر برگزار می‌شود.

*اضافه شدن دو بخش به جشنواره تئاتر مقاومت امسال

وی افزود: نکته قابل توجه جشنواره امسال این است که دو بخش به آن اضافه شده است، بخش خیابانی و نمایشنامه‌نویسی است.

سپهر تصریح کرد: امسال 80 اثر نمایشنامه‌نویسی به دبیرخانه ارسال شد و در نهایت پنج اثر برگزیده و انتخاب شده است، که از آن‌ها در اختتامیه تجلیل به عمل خواهد آمد.

*داوران جشنواره مقاومت امسال

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در ادامه اظهار داشت: برای اولین‌بار داوران تئاتر بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره، بومی هستند هدف این بوده است که این افراد نیروهای پخته‌ای برای تئاتر کشور شوند.

وی ادامه داد: هیئت داوران بخش نمایشنامه‌نویسی، مرتضی سخاوت، مهرداد بهزاد و سید صادق فاضلی و داورهای بخش صحنه‌ای عبدالمجید حیاتی، حشمت‌الله قاسمی و علی اصغر شادروان هستند.

*رونمایی از فیلم  سردار هور و کتاب چهار سال سینمای خوزستان

یکی از نکات قابل توجه اختتامیه جشنواره امسال که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود رونمایی از فیلم شهید علی هاشمی سردار هور و کتاب چهل سال سینمای خوزستان تألیف علی نقی طاهری، خواهد بود.

* جشنواره مقاومت از مطالبات مردم و نیازمندی‌های حوزه‌های تئاتری

وی در ادامه خاطرنشان کرد: 73 درصد شهدا در این استان به درجه رفیع شهادت رسیدند، برگزاری جشنواره مقاومت از مطالبات مردم و نیازمندی‌های حوزه‌های تئاتری در استان خوزستان است.

سپهر تصریح کرد: رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و مطبوعات استان خوزستان به فتح خرمشهر به طور ویژه‌ای بپردازند تا به فضل پروردگار، هر سال شاهد برگزاری جشنواره باشیم.

* خوزستان تئاتر برتر و زنده‌ای دارد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: 50 گروه نمایشی رسمی شناسنامه‌دار رسماً در استان که در هیچ استانی در کشور این تعداد گروه را نداریم به همین دلیل سالانه 13 جشنواره تئاتر منطقه ای محلی استانی و غیره داریم تئاتر استان خوزستان حقیقتاً تئاتر برتر، زاینده و زنده‌ای دارد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر  تنها استانی هستیم که در کشور جشنواره ویژه تئاتر بانوان برگزار کرده‌ایم که همه مسئولان آن از دبیر اجرایی تا عوامل فنی و بازیگران همه خانم هستند که سال گذشته در شادگان برگزار شد و امسال هم برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/2329/ذ40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول