اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری اردبیل اعلام کرد

خلخال مناسب‌ترین منطقه برای اجرای طرح‌های آبخیز‌داری

مدیر‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل شهرستان خلخال را با وجود منابع آبی فراوان به عنوان بهترین منطقه و حوزه برای اجرای طرح‌های آبخیز‌داری معرفی کرد.

خلخال مناسب‌ترین منطقه برای اجرای طرح‌های آبخیز‌داری

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اسد‌الله محسن‌زاده امروز در نشست با مدیر‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل و بررسی مشکلات آبخیزداری شهرستان خلخال اظهار داشت: طرح جامع مرتعداری و واگذاری یک‌هزار و 207 هکتار از مراتع تحت مدیریت منابع طبیعی شهرستان خلخال در روستاهای یلوجه و کمردرق به بهره‌برداران دارای پروانه این روستاها آغاز شد.

وی اجرای طرح‌های آبخیزداری را اصلی‌ترین راه برای نجات از حوادث سیلاب برای شهرستان خلخال و مشگین‌شهر دانست.

مدیر‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل ادامه داد: شهرستان خلخال با استان گیلان در چندین نقطه هم‌مرز است و در مناطق مرزی این شهرستان با استان گیلان در منطقه آلش‌وار و تره‌تول در نزدیکی مناطق روستایی کردنشین و ییلاقات خلخال پاسگاه‌های حفاظت از منابع طبیعی با اعتبارات ویژه اداره کل منابع طبیعی استان تجهیز می‌شود.

محسن‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود به ارزش خاک و منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده در زمینه تشکیل خاک برای تشکیل یک لایه 25 سانتی‌متری خاک میلیون‌ها سال لازم است و اکنون وظیفه ما حفظ و حراست از این خاک در مقابل فرسایش است که کاشت درختان در مناطق شیب‌دار و توسعه جنگل‌ها و جلوگیری از تعرض بیش از حد انسان به طبیعت و نابودی آن است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، فرماندار شهرستان خلخال نیز در این جلسه گفت: فینارود به عنوان پایلوت و اولین پارک آبخیزداری استان اردبیل تعیین شده که امیدواریم با اجرای طرح‌های مناسب این ظرفیت احیا شود.

هوشنگ محمدی افزود: شهرستان خلخال استعداد فراوانی در زمینه منابع آبی و مرتع و جنگل دارد و این نشان دهنده استعداد بالقوه این شهرستان برای پایلوت قرار گرفتن در اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

محمدی افزود: هم‌اکنون در منطقه گردشگری فینارود خلخال سیستم آبیاری تحت فشار با اعتبار اختصاص یافته در سفر اخیر استاندار اردبیل و عنایت ویژه استاندار و تخصیص 300 میلیون تومان برای پمپاژ و 50 میلیون تومان برای توسعه طرح‌های گردشگری در حال انجام است.

فرماندار شهرستان خلخال یادآور شد: در بالا دست منطقه گردشگری فینارود خلخال طرح‌های آبخیزداری و چاله‌کنی و کاشت درختان در پایین دست سد معیشتی درو و فینارود آغاز شده و اجرای طرح‌های آبخیزداری با تلاش منابع طبیعی شهرستان با ایجاد سیل‌گیر و بند‌هایی در پایاب سد فینارود انجام یافته که علاوه بر تامین آب کشاورزی در فصل کم آبی باعث تغذیه سفره‌های زیرزمینی خواهد شد.

وی منطقه گردشگری فینارود خلخال را یکی از مناطق زیبا و با آب و هوایی خاص و جنگلی برای گشت و گذار معرفی کرد و بیان داشت: همه ساله با حضور گردشگران و میهمانان و علاقه‌مندان به ورزش پرهیجان ماهی‌گیری جشنواره ماهی‌گیری با تک قلاب در این منطقه برگزار می‌شود که وجود زیرساخت‌های گردشگری و آبخیزداری می‌تواند این منطقه را به عنوان پایلوت آبخیزداری معرفی کند.

انتهای پیام/62008/ط30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول