اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

زباله؛ درد بی‌درمان یا درمان طولانی مدت در شمال

پدیده آلاینده‌ها به ویژه زباله که روزبه‌روز در حال افزایش است و در کشور ما نیز به شکلی نازیبا سطح وسیعی از مناطق مختلف را دربرگرفته از مهم‌ترین عوامل تهدید چرخه حیات در شمال کشور است.

زباله؛ درد بی‌درمان یا درمان طولانی مدت در شمال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از بابلسر، خاک بستر حیات و منبع تامین‌کننده مواد غذایی انسان، گیاهان و جانوران است.

حفاظت از خاک بقای زندگی را در پی دارد، زیرا سالیانی زیاد باید بگذرد تا تحت‌تاثیر عوامل مختلف و فعل و انفعالات طبیعی لایه‌ای از خاک ایجاد شود.

 طی سالیان متمادی و بر اثر تخریب‌های صورت گرفته و استفاده نامتوازن انسان از منابع خاک، شاهد برهم‌خوردن تعادل در طبیعت و اتفاقات ناگواری بوده‌ایم.

از دیگر سو پدیده آلاینده‌ها به ویژه زباله که روزبه‌روز در حال افزایش است و در کشور ما نیز به شکلی نازیبا سطح وسیعی از مناطق مختلف را دربرگرفته از مهم‌ترین عوامل تهدید چرخه حیات است.

تولید روزانه 2 میلیون و 700 هزار کیلوگرم زباله خانگی

آنچه که تاکنون در تحقیقات علمی و  رسانه‌ای در فضای رسانه‌‌های مجازی و کتاب‌های محققان و دانشمندان آمده است چنین می‌باشد: تجدیدناپذیری برخی از زباله‌ها و اثرات مخرب آن بر خاک، آب و هوا موضوعی است که باید جدی گرفته شود چرا که زباله‌ها علاوه بر اثرات مخرب زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و بهداشت، سلامت انسان‌ها و موجودات زنده را تهدید می‌کند.

در حاشیه بیشتر جاده‌های کشور، رودخانه‌ها، اماکن تفریحی و سیاحتی شاهد پراکندگی زباله‌های غیرقابل تجزیه و پسماندهای مواد غذایی هستیم که علاوه بر آلودگی زمین و آب‌ها، بوی نامطبوع آنها آلودگی هوا را نیز در پی دارد و مرگ تدریجی موجودات زنده از عواقبش خواهد بود.

در مازندران روزانه 2 میلیون و 700 هزار کیلوگرم زباله خانگی تولید می‌شود که این زباله‌ها بدون تفکیک و جداسازی در کیسه‌های پلاستیکی به رنگ‌های مختلف به مراکز دفن زباله شهری حمل یا در حاشیه جاده‌های روستایی و حاشیه رودخانه‌ها و جنگل رها می‌شوند.

به گفته کارشناسان از هر تن زباله حدود 400 مترمکعب گاز گلخانه‌ای متصاعد و 400 تا 600 لیتر شیرابه تولید می‌شود که می‌تواند اثرات خطرناکی بر آب و خاک داشته باشد.

از سوی دیگر شیشه و قوطی‌های فلزی (به‌ویژه آلومینیومی) صدها سال در خاک باقی می‌مانند. کیسه‌های پلاستیکی به ‌وسیله باد در همه جا پخش می‌شوند و بیشتر آنها سر از دریا بر آورده یا با بلعیده شدن به وسیله حیوانات سبب مرگ آنها می‌شوند.

از زباله می‌شود استفاده مفید کرد 

این در حالی است که از زباله می‌شود استفاده مفید نیز کرد چرا که زباله علاوه بر داشتن قابلیت بازیافت و باز استفاده در دورانی که دغدغه انرژی وجود دارد، می‌تواند یاری‌دهنده باشد و می‌شود انرژی را به‌صورت الکتریسیته یا حرارتی از زباله تولید کرد.

شهرستان بابلسر یکی از شهرستان‌های استان مازندران با وسعت حدود 345 کیلومتر مربع معادل 1.4 درصد مساحت استان را به خود اختصاص داده است .

این شهرستان در قسمت مرکزی استان قرار گرفته و از شمال به دریای خزر ، از جنوب به شهرستان بابل، از شرق به شهرستان جویبار و از غرب به شهرستان محمودآباد محدود شده است.

شهرستان بابلسر در حاشیه بزرگ‌ترین دریاچه جهان و سواحل زیبا قرار دارد که یکی از مهم‌ترین مناطق توریستی و مهمان‌پذیر کشور است.

این شهرستان به علت قرار گرفتن در مسیر شاهراه شرق به غرب استان مازندران، با وجود پلاژهای متعدد در نوار ساحلی و اماکن اختصاصی مختلف از جمله اقامت‌گاه‌های سازمانی مانند متل بانک کشاورزی، رفاه، مسکن، ملی، ویلاهای دریاکنار، خزرشهر، دریاسر و همچنین رودخانه بابلرود از مرکز شهر بر جلوه و زیبایی آن افزوده و این شهر را در یک موقعیت ممتاز توریستی قرار داده است.

مشکل زباله همواره دغدغه

در این شهرستان بین پارکینگ هشت و 9، زمینی برای جمع‌آوری زباله در نظر گرفته شد بدون اینکه تدابیری در مورد دفن و بازیافت آن در نظر گرفته شود.

وقتی به این منطقه نزدیک می‌شویم بوی نامطبوع زباله‌ها به حدی آزاردهنده است که نمی‌شود برای یک لحظه هم تحمل کرد.

ساکنان این منطقه تا حد زیادی از این وضعیت رنج می‌برند.

انباشتگی زباله سلامت انسانی را تهدید می‌کنند

در این‌باره یکی از ساکنان شهرک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بابلسر اظهار داشت:در فصل گرما مشکلات زباله در این محل به وضعیت بحرانی رسیده  و آلودگی ناشی از آن ساکنان منطقه را با مشکلات ریویی و تنفسی مواجه کرده است.

فرهاد سعادت با بیان اینکه آلودگی‌های زباله برای ساکنان شهرک‌های آزادگان، بسیجیان فرهنگیان و گلچین آزاردهنده است، گفت: بهتر است هرچه زودتر به این وضعیت رسیدگی شود.

به گزارش فارس، بنا به گفته کارشناسان محیط زیست دفع غیر بهداشتی زباله در محل و شهرها مکان خوبی برای رشد میکروب‌ها و تولید و تکثیر حشرات و جانوران موذی نظیر موش است.

مگس که ناقل انواع اسهال، حصبه، وبا، سل و … است و موش که تکثیر آن بستگی به میزان زباله دارد و تیفوس و طاعون را اشاعه می‌دهد، در اثر انباشتگی زباله سلامت محیط انسانی را تهدید می‌کنند.

حال قرار است چه کسی سلامت مردم این منطقه را تضمین کند این سوالی است که مسئولان باید پاسخگو باشند.

انتهای پیام/86010/غ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول