اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تشریح فعالیت‌های سپاه توسط فرمانده سپاه ناحیه امام حسن (ع) قزوین

کاظمی: حرکت قطار خدمت‌رسانی سپاه لحظه‌ای نمی‌ایستد

فرمانده سپاه ناحیه امام حسن (ع) قزوین گفت: حرکت قطار خدمت‌رسانی سپاه در عرصه‌های مختلف لحظه‌ای نمی‌ایستد.

کاظمی: حرکت قطار خدمت‌رسانی سپاه لحظه‌ای نمی‌ایستد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، پی‌ریزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از آنجا شروع شد که در نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 و بنا به فرمان امام خمینی (ره) به جوانان غیور و انقلابی ایران اسلامی، تعدادی از پیروان صدیق ولایت گرد هم آمدند و پس از آن این نهاد در دوم اردیبهشت ماه 58 رسماً تأسیس شد.

سپاه توانست به موفقیت‌هایی برسد که مقام معظم رهبری در رابطه با آن فرمودند: «برجستگی سپاه، در همراهی سلحشوری نظامی با خلوص معنوی بوده و همه موفقیت‌ها از هماهنگی این دو ناشی شده است و این عنصر اصلی که صفت مجاهدان جلیل‌القدر صدر اسلام و پایه‌گذاران افتخارات تاریخی اسلام است، همواره باید در سپاه پاسداران حفظ شود.»

برای آشنایی بیشتر از فعالیت‌های این نهاد در گذشته و حال طی بازدید عباس کاظمی، فرمانده سپاه ناحیه امام حسن (ع) قزوین از دفتر خبرگزاری فارس در این استان، مصاحبه‌ای با او داشتیم که می‌خوانیم:

* رمز ماندگاری سپاه از سال‌های آغازین انقلاب تاکنون چیست؟

هر مجموعه‌ای در صورت عدم حرکت در یک مسیر ماندگار، موجودیت خود را از دست می‌دهد و امکان اینکه در هر مقطعی از زمان در مسیرهای مختلف و احیاناً در مسیر انحراف قرار گیرد، وجود دارد؛ بنابر این آنچه مایه افتخار، شکوه و عظمت برای یک مجموعه و سازمان مردمی به شمار می‌رود گام برداشتن در مسیری ماندگار است.

موضوعی که برجسته‌تر از دیگر نکات دیده می‌شود و باید توجه ویژه‌ای نسبت به آن داشت، این است که مسیر و رویه‌ای که سپاه به عنوان همزاد انقلاب اسلامی از نخستین روزهای انقلاب در پیش گرفت و به صورت الگویی برای خود ترسیم کرد، حرکت در مسیر قرآن و اسلام بوده است.

نسخه عملی قرآن و سنت پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) به عنوان یک دستور کار جدی در تمام عرصه‌های نقش‌آفرینی سپاه، ملاک عمل قرار گرفت.

* پس ماندگاری سپاه به خاطر حرکت در مسیر قرآن است؟

بله. این مسیر ماندگار مسیر قرآن و اسلام و راهی است که شهدا تعبیر، تفسیر و متجلی کرده‌اند. امروز افتخار سپاه این است که در این مسیر حرکت می‌کند و این عامل ماندگاری این نهاد است. وجه دیگر ماندگاری، هم‌سویی و هم‌گامی با مردم است. سپاه در طول دوران حیات خود همواره در یک تماس پیوسته، مستمر و معنادار با مردم حرکت کرده و این همراهی با مردم و در کنار آنان بودن یکی دیگر از عواملی است که امروز سپاه را به عنوان یک سازمان امیدآفرین برای مردم و بیم‌آفرین برای دشمنان و بدخواهان انقلاب تبدیل کرده است.

* با توجه به اینکه هر مجموعه ویژگی‌های خاص خود را دارد، آیا إعمال این دیدگاه‌ها می‌تواند به ماندگاری دیگر سازمان‌ها هم بینجامد؟

چارچوب‌ها و مبانی سپاه با چارچوب‌های بسیاری از سازمان‌های نظامی، سیاسی و یا فرهنگی، متفاوت است؛ چنان که علی‌رغم منعطف نبودن بسیاری از سازمان‌ها، سپاه توانسته است متناسب با نیاز و زمان در موضوعات مربوط به انقلاب ورود پیدا کند.

اما با بررسی این دو دیدگاه، هر سازمان و مجموعه‌ای که با نهادینه کردن چنین ویژگی‌هایی، این دو دیدگاه را در همه مسیرهای حرکت خود وجه همت قرار دهد، قطع یقین ماندگاری، نتیجه حتمی آن مجموعه است.

* سپاه در مقاطع گوناگون عمر انقلاب چه نقشی داشته است؟

سپاه توانسته در مقاطع گوناگون پاسخگوی نیازهای انقلاب باشد و در هر مقطعی ایفای نقش و واکنشی متناسب با نیاز و زمان داشته باشد.

در اوایل دهه 60 با شروع فعالیت منافقان در کشور، شدت گرفتن ناامنی در شهرها و عمق پایتخت جمهوری اسلامی ایران و نیاز مبرم به فعالیت‌های اطلاعاتی و امنیتی، جوانان سپاهی برای دفاع از کشور و مقابله با ناامنی سینه خود را سپر حملات منافقان و خائنان به اهداف بزرگ ملت ایران و انقلاب کردند.

* آیا این نقش مهم در دیگر زمان‌ها هم اثرگذار بوده است؟

در دوران دفاع مقدس که نیاز بود سلاح در دست گیرند و در مقابل دشمنان نظام بایستند، این ایستادگی زبانزد شد و امروز هم آنچه موجب جوشش، خروش و نشاط جامعه اسلامی شده، ناشی از یک الگوست و آن الگو چیزی جز دفاع مقدس نیست.

در دفاع مقدس سپاه توانست چنان فضایی را برای نسل‌های آینده ترسیم کند که هیچگاه از اذهان مردم پاک نمی‌شود و پس از آن نیز همواره تلاش سپاه جبران خلاء‌های موجود در کشور بود؛ چراکه مدل انقلاب ایران با دیگر انقلاب‌های شکل گرفته در سطح جهان متفاوت است.

* نقش‌آفرینی سپاه پس از پایان جنگ تحمیلی چگونه بود؟

در کنار نهادهای انقلابی که با تدبیر حکیمانه امام خمینی(ره) شکل گرفته بود، باید مدیریت جامعه اسلامی متناسب با اهداف و آرمان‌های مطرح شده، چیدمان و طراحی می‌شد که سپاه در این عرصه توانست نقش خود را به خوبی بازیابی کند.

وقتی نیاز به سازندگی در سطح کشور بود سپاه با تمام وجود در همه خرابی‌های پس از جنگ نقش‌آفرینی کرد و سهمی جدی در این عرصه عهده‌دار شد.

در دوره‌های پس از آن و در بخش‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی حضور سپاه، حضوری هوشمندانه و متناسب با نیازمندی‌ها و اهداف انقلاب اسلامی بود. سپاه در بالا بردن ضریب روحیه حماسی و سلحشوری در ملت ایران که یکی از مشخصه‌ها و ویژگی‌های بارز ملت ایران است، به خوبی نقش‌آفرینی کرد.

* این نقش در شرایط کنونی امروز به چه صورت است؟

امروز هم در صحنه‌هایی که احیاناً کاستی‌ها و اشکالاتی وجود دارد و انقلاب نیاز دارد مجموعه‌ای وارد آن عرصه‌ها شده و نقش‌آفرینی کند، به ویژه در حوزه‌های اقتصادی باز هم روحیه حماسی و جهادی سپاه و بسیج پیشتاز بقیه بخش‌ها قرار گرفته است و حرکت قطار خدمت‌رسانی این نهاد لحظه‌ای نمی‌ایستد.

* آیا سپاه در راستای رفع دغدغه‌های اقتصادی نیز اقدامی انجام می‌دهد؟

وقتی رهبر معظم انقلاب فرمودند «جهاد اقتصادی» و مدل اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند، فرزندان ایشان در سپاه و بسیج به سرعت برای پیاده‌سازی این تئوری و راهبرد اساسی برای برون‌رفت از تهدیدها و تحریم‌ها خود را مهیا کردند.

در حال حاضر در حوزه اقتصاد مقاومتی مجموعه بسیج سازندگی و بخش‌های مختلف اقتصادی سپاه که همگی در راستای منافع عمومی ملت به کار گرفته شده‌اند، فعالانه مشغول کار هستند.

ایده‌ها و طرح‌هایی در سال 91 دنبال شد و در سال 92 نیز با حجم و عمق بیشتری کارها دنبال می‌شود که امید است با تلاش و پشتکار جوانان بسیجی و سپاهی به نتایج خوبی دست یابیم.

انتهای پیام/77010/غ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول