اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

80 درصد کلاس‌های مدارس آبیک نیازمند هوشمندسازی است

600 کلاس درس در مدارس شهرستان آبیک وجود دارد که تاکنون تنها 100 کلاس یعنی کم‌تر از 20 درصد از آن‌ها به سیستم هوشمند مجهز شده‌اند.

80 درصد کلاس‌های مدارس آبیک نیازمند هوشمندسازی است

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، مدرسه هوشمند، مدرسه‌ای فیزیکی با کنترل و مدیریت مبتنی ‌بر فناوری رایانه و شبکه است و محتوای بیشتر دروس آن الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند است.

در چنین مدرسه‌ای یک دانش‌آموز هوشمند، با صرف وقت بر روی موضوعات به ‌شکل مستمر، منابع و قابلیت‌های اجرایی خود را توسعه و تغییر می‌دهد و این نکته‌ای است که به مسئولان مدرسه اجازه می‌دهد تا با توجه به تغییرات به‌ وجود آمده و افزایش سطح اطلاعات دانش‌آموزان، آن‌ها را برای اخذ اطلاعات جدید آماده کنند.

در شهرستان آبیک از سال 89 هوشمند سازی کلاس‌های مدارس آغاز و تاکنون به طور جدی در حال پیگیری است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان آبیک به خبرنگار فارس در آبیک می‌گوید: تاکنون 20 درصد از کلاس‌های مدارس آبیک با اولویت مدارس ابتدایی دو شیفت هوشمند سازی شده است.

عدم اجرای مصوبه هیئت دولت در خصوص هوشمند سازی از سوی ادارات

احمد نوروزی می‌افزاید: با توجه به اینکه در سال 89 مصوبه‌ای از سوی هیئت دولت مبنی بر هوشمند سازی مدارس از سوی ادارات به تصویب رسیده ولی تاکنون این مصوبه در شهرستان آبیک اجرایی نشده است.

چرا مصوبه هیئت دولت اجرایی نشده است؟

این مدیر در پاسخ به این سئوال بیان می‌کند: مسئولان ادارات عنوان می‌کنند که به دلیل عدم اعتبارات لازم این امر تحقق نیافته است و مدیران کل ادارات استان قزوین نیز باید در این زمینه توجیه شوند.

وی ادامه می‌دهد: اجرای مصوبه هیئت دولت در شورای اداری شهرستان آبیک هم مطرح و رونوشت مصوبه به همه ادارات ارسال شده و همه مسئولان در جریان مصوبه قرار دارند.

لازم به ذکر است که تحقق مصوبه هیئت دولت از سوی فرمانداری شهرستان آبیک در حال پیگیری است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان آبیک در خصوص فواید هوشمند سازی مدارس اظهار می‌کند: با هوشمند سازی مدارس دیگر فرصتی باقی نمی‌ماند تا دانش‌آموزان اوقاتشان را به بطالت بگذرانند چراکه همواره در حال فعالیت هستند.

نوروزی اضافه می‌کند: کلاس‌های هوشمند هم به لحاظ دارا بودن تنوع نظیر صوت و تصویر، رنگ و نور و تغییرات برای دانش‌آموزان جذاب است و میزان یادگیری و تمرکز آنان را افزایش می‌دهد.

وی تصریح می‌کند: با الکترونیکی شدن کتب درسی، تلاش و علاقه دانش‌آموزان بیشتر شده و رشد قابل توجهی را در نحوه یادگیری در دانش‌آموزان شاهد خواهیم بود.

کریم‌الله زرگر مدیر مدرسه ابتدایی غیر دولتی پژوهنده شهر آبیک به خبرنگار فارس در آبیک می‌گوید: 120 دانش‌آموز در این مدرسه مشغول به تحصیل هستند؛ این در حالی است که از شش کلاس درس، سه کلاس درس به سیستم هوشمند مجهز هستند.

مشارکت دانش‌آموزان در امر تدریس

گفتنی است، در مدارس هوشمند معلمان می‌توانند به جای اینکه تلاش کنند خودشان پاسخی براى پرسش‌های دانش‌آموزان پیدا کنند، از آنها بخواهند پاسخ پرسش‌هایشان را در رایانه پیدا کرده و براى بقیه بازگو کنند.

این مدیر مدرسه می‌افزاید: با هوشمند سازی سه کلاس، دانش‌آموزان به طور عملی وارد گود یادگیری شده‌اند چراکه مطالب را می‌توانند به دانش‌آموزان دیگر انتقال دهند.

زرگر خاطرنشان می‌کند: با هوشمند سازی کلاس‌های درس علاوه بر یادگیری بهتر دانش‌آموزان، مشکل تحصیلی دانش‌آموزانی که ضعیف بودند نیز رفع شده است.

وی یادآور می‌شود: در کلاس‌های هوشمند معلم از متکلم وحده بودن خارج شده و دانش‌آموزان در امر تدریس مشارکت دارند.

هوشمند سازی کلاس‌های درس به یادگیری دانش‌آموزان کمک می‌کند

اسد جوان مدیر دبیرستان پسرانه امام علی شهر آبیک نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک اذعان می‌کند: 170 دانش‌آموز در مدرسه مشغول به تحصیل هستند که دو کلاس درس به سیستم هوشمند مجهز شده‌اند که بنا به نوع درس و تشخیص معلمان، دروس لازم در این دو کلاس به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

وی با ذکر اینکه هوشمند سازی کلاس‌های درس به یادگیری دانش‌آموزان کمک می‌کند، تصریح می‌کند: در این کلاس‌ها، آموخته‌ها جنبه تئوری نخواهد داشت بلکه جنبه عملی به خود خواهد گرفت و به یادگیری بهتر دانش‌آموزان کمک می‌کند.

این مدیر مدرسه می‌افزاید: وجود کلاس‌های هوشمند در فهم حیطه‌های عملی، پیشرفت تحصیلی و فهم و یادگیری دانش‌آموزان تأثیر مهمی دارد.

جوان اضافه می‌کند: از مسئولان آموزش و پرورش درخواست می‌کنیم برای معلمان، دوره‌های آموزشی برای استفاده از ابزار و امکانات کلاس‌های هوشمند مانند کار با بورد هوشمند و انواع نرم‌افزارها برگزار کنند؛ این در حالی است که قول‌های برای تحقق این امر داده شده که امیدواریم در تابستان امسال اجرایی شود.

وی خاطرنشان می‌کند: در کلاس‌های سنتی معلم محوری حاکم است و آموخته‌ها در حد نظری است ولی در کلاس‌های هوشمند دانش‌آموز وارد مرحله تدریس می‌شود و آموخته‌ها در حد عملی می‌شود.

تأثیر رایانه در نحوه تدریس

در مدارس هوشمند رایانه در نحوه تدریس و ارزشیابی تأثیر می‌گذارد و برنامه‌های درسی را تا حدودی تغییر می‌دهد ولی در عین حال کارکردهای اجتماعی مدارس بر جای خود باقی می‌ماند چراکه در روابط اجتماعی به دانش‌آموزان یاری می‌رساند.

در این مدارس دانش‌آموزان می‌آموزند انبوهی از اطلاعات را پردازش کرده و از این اطلاعات در جهت یادگیری بیشتر استفاده کنند.

برای هوشمند‌سازی یک کلاس چه میزان اعتبار نیاز است؟

نادعلی شاه‌کندی معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش شهرستان آبیک در پاسخ به این سئوال خبرنگار فارس در آبیک می‌گوید: برای هوشمند سازی هر یک از کلاس‌های مدارس به 50 میلیون ریال اعتبار نیاز داریم.

وی می‌افزاید: با حمایت خیرین مدرسه‌ساز و مشارکت اولیای دانش‌آموزان درصدد هوشمند سازی مدارس هستیم که خوشبختانه خیرین در جشنواره خیرین مدرسه‌ساز شهرستان آبیک که اسفند ماه سال گذشته برگزار شد، متعهد شدند که نسبت به هوشمند سازی چند کلاس اقدام کنند.

لازم به ذکر است که هوشمند‌سازی دو کلاس درس در مدرسه ابتدایی شهید قلی‌پور روستای قشلاق از توابع بخش مرکزی شهرستان آبیک از سوی خیرین در حال اجراست.

معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش شهرستان آبیک با بیان اینکه در کلاس‌های هوشمند دانش‌آموزان از حالت ذهنی خارج شده و دیگر به محفوظات اکتفا نمی‌کنند توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه در ذهن دانش‌آموزان تصویر ذهنی ایجاد شده و خود دانش‌آموز در امر آموزش وارد می‌شود خیلی آسان‌تر درس را می‌آموزد و به طور عملی آموزش می‌بیند.

شاه‌کندی اضافه می‌کند: با توجه به اینکه در کلاس‌های هوشمند اینترنت و اینترانت به عنوان وسایل کمک آموزشی استفاده می‌شود دانش‌آموزان با انجام فعالیت‌های پژوهشی، می‌توانند ادامه توضیحات معلمان را در سایت‌ها مشاهده کنند و به معلومات خود بیافزایند.

لازم به توضیح است در مدارس هوشمند، دانش‌آموزان حتی می‌توانند با منابع علمی جهان و معلمان و دانش‌آموزان مدارس دیگر ارتباط برقرار کنند.

ارائه اطلاعات در وب موثق به دانش‌آموزان

البته مدارس هوشمند این کارایى را نیز دارند که به دانش‌آموزان نشان دهند چه اطلاعاتی در وب موثق است تا کودکان و نوجوانان ضمن دریافت اطلاعات درست تحت تأثیر تبلیغات سوء اینترنت هم قرار نگیرند.

در نهایت به کارگیری رایانه به معلمان خوش فکر کمک می‌کند به دوره آموزش بر اساس کتاب محوری و سخنرانی تک‌‌گویانه معلم در کلاس خاتمه دهند و سیستم آموزشى را به شکل سیستم مشارکتی، مبتنی بر آموزش توانایى‌هاى پژوهش، جمع‌بندى، تحلیل و نتیجه‌گیری دانش‌آموزان تبدیل کنند.

امیدواریم با هوشمند سازی همه کلاس‌های درس مدارس شهرستان آبیک با هم‌فکری، هم‌دلی و تعامل بهتر و بیشتر مسئولان ادارات شهرستان آبیک در آینده نزدیک شاهد تحقق مصوبه هیئت دولت مبنی بر هوشمند سازی باشیم و دانش‌آموزان دیگر با کیف و کتاب در مدرسه حضور نیابند بلکه تنها با یک فلش در مدرسه حاضر شده و درس را به طور کامل در مدارس فرا گیرند.

===============

گزارش از هاجر عبداللهی

===============

انتهای پیام/77006/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول