اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت هفته میراث فرهنگی صورت می‌گیرد

نمایش سکه‌های تاریخی 20 کشور جهان در موزه آستان قدس رضوی

گنجینه ارزشمندی از سکه‌های تاریخی بیش از 20 کشور جهان در قالب نمایشگاهی جذاب و دیدنی به مناسبت هفته میراث فرهنگی در موزه آستان قدس در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

نمایش سکه‌های تاریخی 20 کشور جهان در موزه آستان قدس رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، زهره قاسمی اظهار داشت: در این نمایشگاه سکه‌هایی از کشورهای یونان، انگلیس، ایرلند، هند، هنگ کنگ، عراق، ایسلند، کانادا، استرالیا، آلمان، اتریش، افغانستان، آرژانتین، بلغارستان، بولیوی به نمایش گذاشته شد.

قاسمی خاطرنشان کرد: در بین سکه‌های به نمایش گذاشته شده سکه 50 سنتی از کشور هنگ‌کنگ ضرب سال 1965 میلادی که با تصویر ملکه الیزابت همراه با نخستین تاج ملکه به چشم می‌خورد.

وی افزود: همچنین فلس‌های نقره عراق، دراخماییونان، پنی و پنس از ایرلند، شیلینگ، کرون و پنی از انگلیس و سکه‌های نیم، یک و دو آنا و یک چهارم روپیه هند دوره استعمار و مربوط به سال‌های 1930 تا 1955 و با تصویر جرج ششم در این نمایشگاه وجود دارد.

قاسمی با بیان اینکه قدیمی‌ترین سکه به نمایش در آمده در این مجموعه ضرب 1919 میلادی، با مبلغ دو آنا از کشور هند از جنس مس نیکل و جدیدترین سکه با سال ضرب 2004 میلادی با مبلغ یک یورو سنت از کشور یونان و از جنس استیل با روکش مس است وی افزود: موزه سکه آستان قدس با ایجاد تعامل و همکاری با دانشگاه‌های مختلف کشور توانسته گام‌های مؤثری در راستای هموار کردن مسیر در جهت تحقیق و پژوهش دانشجویان و محققان بردارد.

کارشناس گنجینه تمبر، اسکناس و سکه آستان قدس تصریح کرد: این مجموعه کوشیده است تا تمام نیازهای مطالعاتی و پژوهشی دانشجویان و محققان این عرصه را برطرف کند.

قاسمی وجود بیش از 40 هزار قطعه سکه چکشی و ماشینی از ایران و حدود  140 کشور جهان که 90 درصد آن تقدیم شده توسط زائران و مجاوران به بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) است را از ویژگی‌های گنجینه تمبر، اسکناس و سکه دانست.

وی گفت: سکه‌های ماشینی دوره‌های پهلوی و جمهوری اسلامی و سایر کشورهای جهان، مجموعه اسکناس‌ها از دوره قاجاریه تاکنون از ایران و بیش از 100 کشور جهان و هزاران قطعه تمبر نفیس از ایران و 240 کشور و مستعمرات سابق جهان، موزه آستان قدس رضوی را به یکی از غنی‌ترین موزه‌های سکه، تمبر و اسکناس در منطقه و جهان اسلام تبدیل کرده است.

انتهای پیام/70005/صا/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول