اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

رابطه دلار با ریال قطع شد

رئیس کل بانک مرکزی ایران اعلام کرد از تاریخ اول خرداد نرخ ریال مستقیما بر اساس تغییرات نرخ واحد حق برداشت مخصوص [اس – دی – آر] که یک واحد بین المللی است تعیین می شود و در نتیجه رابطه ریال با دلار قطع می شود .

رابطه دلار با ریال قطع شد

رخدادهای 29 اردیبهشت 1359

چکیده

امام خمینی در اقامتگاه جدید خود واقع در منطقه جماران در جمع مردم این منطقه طی سخنانی اظهار داشتند : ما در بین راه هستیم، و باید راه طولانی را طی کنیم و آن راه طولانی این است که بیرق اسلام را در همه قطبهای زمین به اهتزاز درآوریم. من امیدوارم که موفق شویم .

علیرضا نوبری رئیس کل بانک مرکزی ایران در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی اعلام کرد از تاریخ اول خرداد نرخ ریال مستقیما بر اساس تغییرات نرخ واحد حق برداشت مخصوص [اس – دی – آر] تعیین می شود و در نتیجه رابطه ریال با دلار قطع می شود .

تیمسار ظهیر نژاد فرمانده ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران گفت  : پادگان بانه تا به امروز در محاصره عناصر ضد انقلاب و گروهها قرار دارد .

اجلاس وزرای خارجه 9 کشور عضو بازار مشترک اروپا با تصویب و انتشار بیانیه ای مبنی بر انجام تحریم اقتصادی علیه ایران به کار خود پایان داد .

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای نسبت به شایعه کودتای دست راستی ها هشدار داد .

آیت الله قدوسی دادستان کل انقلاب اسلامی : پرداخت هر گونه پول به صاحبان هر یک از شرکتها و موسساتی که صاحبان آنها بعد از پیروزی انقلاب متواری و کارخانجات آنها ملی اعلام شده است و یا تحت پیگرد می باشند ممنوع است .

آیت الله مهدوی کنی سرپرست وزارت کشور: تا زمانی که افراد و گروهها سلاح در دست دارند نمی توان کمیته ها را منحل کرد.

باید بیرق اسلام را در سراسر جهان به اهتزاز درآوریم

امام خمینی رهبر انقلاب به اقامتگاه جدید خود واقع در منطقه جماران نقل مکان کردند . امام به هنگام ورود به جماران که خانه کوچکی در این منطقه است مورد استقبال مردم جماران قرار گرفتند.(1) رهبر انقلاب در جمع مردم جماران طی سخنانی اظهار داشتند : ما در بین راه هستیم، و باید راه طولانی را طی کنیم و آن راه طولانی این است که بیرق اسلام را در همه قطبهای زمین به اهتزاز درآوریم. من امیدوارم که موفق شویم .(2)

اینطور نیست بگویند فلان روحانی اشتباه کرد

امام خمینی امروز فرماندهان کمیته های انقلاب اسلامی تهران و شهرستان ها را به حضور پذیرفته و در جمع آنان اظهار داشتند : اگر خدای نخواسته در قشر روحانی، چه آنهایی که در کمیته‎ها هستند، و چه آنهایی که در مدارس هستند، و چه آنهایی که در شهرستانها هستند، اگر خدای نخواسته، یک کار اشتباهی واقع بشود، اینطور نیست که بگویند فلان فرد این کار را کرده است، به جامعه روحانیت نسبت می‎دهند؛ می‎گویند آخوندها اینطورند آنهایی که غرض دارند، آنهایی که می‎خواهند روحانیت را بشکنند و اصل هدفشان اسلام است و می‎خواهند اسلام را بشکنند.(3)

سرپرست وزارت کشور در مورد انحلال کمیته ها  : تا زمانی که افراد و گروهها سلاح در دست دارند نمی توان کمیته ها را منحل کرد و از طرف دیگر فیدل کاسترو در پیامی که چندی قبل برای ما فرستاده گفت ما پس از 11 سال هنوز کمیته ها را از بین نبرده ایم و شما هم نباید کمیته ها را منحل کنید .

رابطه دلار با ریال قطع شد

علیرضا نوبری رئیس کل بانک مرکزی ایران در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی اعلام کرد از تاریخ اول خرداد نرخ ریال مستقیما بر اساس تغییرات نرخ واحد حق برداشت مخصوص [اس – دی – آر] که یک واحد بین المللی و از شانزده ارز عمده تشکیل شده است تعیین می شود و در نتیجه رابطه ریال با دلار قطع می شود . رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت : 30 درصد از دارایی های ایران در خارج از اروپا و در نقاط امن نگهداری می شود و جمع کل دارایی های ایران 6/3 درصد کل ذخائر جهان است . (4)

پادگان بانه در محاصره است

با اینکه جنگ در سنندج پایان یافته و عملیات کمک رسانی و بازسازی این شهر آغاز شده صحنه های زدو خورد به مراکز دیگری از مناطق کردستان کشیده شده و درگیری های پراکنده در بخشی از آذربایجان غربی و کرمانشاهان همچنان ادامه دارد . تیمسار ظهیر نژاد فرمانده ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران در گفت و گوی کوتاهی اظهار داشت : پادگان بانه تا به امروز در محاصره عناصر ضد انقلاب و گروهها قرار دارد . (5)

اعمال تحریم های محدود اقتصادی علیه ایران از پنجشنبه

اجلاس وزرای خارجه 9 کشور عضو بازار مشترک اروپا با تصویب و انتشار بیانیه ای مبنی بر انجام تحریم اقتصادی علیه ایران به کار خود پایان داد . خبرگزاری آسوشیتدپرس در این زمینه گزارش داد وزیران خارجه کشورهای عضو بازار مشترک رسما اعلام کردند که از روز پنجشنبه تحریم های اقتصادی علیه ایران آغاز خواهد شد اما این تحریم ها فعلا شامل مسائل بازرگانی خواهد بود . مقامات آلمانی حاضر در اجلاس ناپل تخمین زده اند که این تحریم ها سبب خواهد شد که هشت درصد از حجم مبادلات بازرگانی بین کشورهای عضو جامعه و ایران کاسته شود . (6)

هشدار سپاه تبریز در باره شایعه کودتای دست راستی

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای نسبت به شایعه کودتای دست راستی ها هشدار داد . در بخشی از این بیانیه آمده است : برپایه شواهد و اطلاعات موثق آمریکای جهانخوار با کمک عمال مزدور داخلی اش درصدد تهاجم نظامی جدیدی است به طوری که حتی این امکان از طرف مقامات آمریکایی تشریح شده است و تعویض وزیر خارجه آمریکا این امر را تقویت می کند . در این بیانیه اغتشاش  و آشوب در شهرستانها زمینه ساز عملی شدن توطئه آمریکا خوانده شده و آمده است : باید همگی گوش به فرمان رهبر کبیرمان امام خمینی آماده هر نوع جانفشانی باشیم . (7)

 

رهبر انقلاب در جمع مردم جماران طی سخنانی اظهار داشتند : ما در بین راه هستیم، و باید راه طولانی را طی کنیم و آن راه طولانی این است که بیرق اسلام را در همه قطبهای زمین به اهتزاز درآوریم. من امیدوارم که موفق شویم
پرداخت هرگونه پول به صاحبان فراری شرکت ها ممنوع است

آیت الله قدوسی دادستان کل انقلاب اسلامی با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد پرداخت هر گونه پول به صاحبان هر یک از شرکتها و موسساتی که صاحبان آنها بعد از پیروزی انقلاب متواری و کارخانجات آنها ملی اعلام شده است و یا تحت پیگرد می باشند ممنوع است . در بخشی از این اطلاعیه آمده است : عدم رعایت این دستور موجب مسئولیت شدید برای مدیران و مسئولان مربوطه خواهد بود . (8)

پاسداران باید آموزش سیاسی ببینند

آیت الله مهدوی کنی سرپرست وزارت کشور در مورد اطاعت کمیته ها از کمیته مرکزی گفت : سیاست کلی دولت باید در نظر گرفته شود و همه پاسداران باید آموزش سیاسی ببینند . وی در مورد انحلال کمیته ها نیز گفت : تا زمانی که افراد و گروهها سلاح در دست دارند نمی توان کمیته ها را منحل کرد و از طرف دیگر فیدل کاسترو در پیامی که چندی قبل برای ما فرستاده گفت ما پس از 11 سال هنوز کمیته ها را از بین نبرده ایم و شما هم نباید کمیته ها را منحل کنید .

آیت الله مهدوی کنی در عین حال اظهار داشت : با توجه به این که در قانون اساسی اشاره ای به کمیته ها نشده است دوام این کمیته ها با این وضعی که الان دارند امکان پذیر نیست و لذا ما درصدد هستیم تا فکری به حال کمیته ها بکنیم . (9)

پی نوشت :

1- جمهوری اسلای ، 29 اردیبهشت 1359 ، صفحه 1

2- صحیفه امام ، جلد 12 ، صفحه 313

3- صحیفه امام ، جلد 12 ، صفحه 307   

4- اطلاعات ، 29 اردیبهشت 1359 ، صفحه 1

5- بامداد ، 29 اردیبهشت 1359 ، صفحه 1

6- بامداد ، 29 اردیبهشت 1359 ، صفحه 1

7- بامداد ، 29 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

8- بامداد ، 29 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12

9- بامداد ، 29 اردیبهشت 1359، صفحه 12

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول