اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

انگلیس از ایران ادعای خسارت کرد !

وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد این کشور در حال بررسی ادعا نامه ای علیه ایران به خاطر صدمه دیدن سردر سفارتخانه انگلیس در تهران است . این ادعا در حالی مطرح شد که اندکی پیش از آن گروهی در لندن به سفارت ایران ریخته ، دیپلمات های ایرانی را به گروگان گرفته و دو تن از ایرانیان حاضر در این سفارتخانه را به قتل رسانده بودند.

انگلیس از ایران ادعای خسارت کرد !

رخدادهای 21 اردیبهشت 1359

چکیده

  • عده ای از مهاجمین مسلح به پاسگاه کلته در حوزه سردشت حمله کردند و در اثر این حمله 4  تن از درجه داران ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران به درجه شهادت رسیدند .
  • اشرف خواهر دو قلوی شاه مخلوع از افکار عمومی جهان خواست که علیه اعدام فرخ رو پارسا یکی از وزیران سابق کابینه و اولین زن وزیر در ایران که پنجشنبه گذشته به حکم دادگاه انقلاب اسلامی به جرم حیف و میل و غارت بیت‌المال و اشاعه فساد و فحشاء در فرهنگ مملکت با به کار گماردن افراد هرزه در سمت‌های مهم وزارتی و ترتیب دادن اردوگاه‌های اختلاطی اعدام شد  اعتراض کنند !
  • پنتاگون اعلام کرد اجساد سوخته 8 سرباز آمریکایی که در عملیات نظامی آمریکا در ایران کشته شده اند بالاخره توسط متخصصین پایگاه نظامی دوور مورد شناسایی قرار گرفت .
  • وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد این کشور در حال بررسی ادعا نامه ای علیه ایران به خاطر صدمه دیدن سردر سفارتخانه انگلیس در تهران است .
  • یک افسر نیروی دریایی آمریکا که در عملیات ناکام طبس حضور داشت گفت : یک گروه ویژه آمریکایی یک ماه قبل از عملیات  نافرجام نظامی وارد ایران شده بود.
شهادت 4درجه دار ژاندارمری در حمله به پاسگاه کلته سردشت

عده ای از مهاجمین مسلح به پاسگاه کلته در حوزه سردشت حمله کردند و در اثر حمله مهاجمین 4  تن از درجه داران ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران به درجه شهادت رسیدند . یک مقام آگاه در ستاد فرماندهی جمهوری اسلامی ایران با اعلام این خبر اظهار داشت : به دنبال این تهاجم و ادامه حملات مهاجمین پرسنل پاسگاه به مقابله با حملات پرداختند که در اثر این مقابله چهار تن از درجه داران به شهادت رسیدند و چهار تن دیگر از پرسنل پاسگاه مجروح شدند . مهاجمین به سلاح های سبک و سنگین مجهز بودند . (1)

در اسناد ساواک درباره بهایی بودن فرخ رو پارسا چنین آمده است: «انتخاب خانم دکتر فرخ رو پارسای به معاونت وزارت آموزش و پرورش که منتسب به بهایی بودن و از فرقه ازلی آن می باشد انعکاس بسیار بدی دربین فرهنگیان با سابقه داشته و آن ها را که عمری به دست و دل پاکی خدمت کرده اند،مأیوس نموده و نیز انعکاس این عمل در بین روحانیون و متعصبین مذهبی با اعتراض مواجه شده آنها را عصبانی نموده است.»

در طی دوران وزارت فرخ رو پارسای دو مسأله مورد توجه وزیر قرار داشت؛ یکی انتصاب بستگانش به پست های مهم در وزارت آموزش و پرورش و دیگری دریافت پول در قبال سمتی که به آن ها واگذار می شد.

اعتراض اشرف پهلوی به اعدام فرخ رو پارسا

اشرف خواهر دو قلوی شاه مخلوع از افکار عمومی جهان خواست که علیه اعدام فرخ رو پارسا یکی از وزیران سابق کابینه اعتراض کنند !(2) فرخ رو پارسا اولین زن وزیر در ایران بود که پنجشنبه گذشته به حکم دادگاه انقلاب اسلامی به جرم حیف و میل و غارت بیت‌المال و اشاعه فساد و فحشاء در فرهنگ مملکت با به کار گماردن افراد هرزه در سمت‌های مهم وزارتی و ترتیب دادن اردوگاه‌های اختلاطی و زیر پا گذاشتن اخلاق اسلامی اعدام شد .

شناسایی اجساد کماندوهای آمریکایی

پنتاگون اعلام کرد اجساد سوخته 8 سرباز آمریکایی که در عملیات نظامی آمریکا در ایران کشته شده اند بالاخره توسط متخصصین پایگاه نظامی دوور مورد شناسایی قرار گرفت . یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تاکید کرد که 9 تابوتی که توسط مقامات ایرانی فرستاده شده بود حامل باقی مانده اجساد 8 سرباز آمریکایی بود که 5 نفر آنها به نیروی هوایی و 3 نفر به نیروی دریایی آمریکا تعلق داشتند . (3)

انگلیس از ایران تقاضای خسارت کرد !

وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد این کشور در حال بررسی ادعا نامه ای علیه ایران به خاطر صدمه دیدن سردر سفارتخانه انگلیس در تهران است . یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس گفت : لندن هنوز منتظر قول ایران مبنی بر عادی شدن اوضاع کشور و متعاقب آن تعمیر سفارتخانه است که در جریان انقلاب ایران دچار خساراتی شده است . انگلیس از ایران مبلغی در حدود 550 هزار دلار تقاضا کرده است ! (4)

ورود یک گروه ویژه آمریکایی یک ماه قبل از عملیات به ایران

خبرگزاری فرانسه از کارولینای شمالی گزارش داد یک افسر نیروی دریایی آمریکا که در عملیات آن کشور در ایران که روز 25 آوریل صورت گرفت شرکت داشته است در مصاحبه ای که از سوی روزنامه دیلی نیوز انتشار یافت گفت : اطلاعات ما یک روز پیش از عملیات حاکی از آن بود که شرایط هوا بسیار عالی است و ما از دید کافی برای انجام عملیات برخوردار خواهیم بود و با این حال هلی کوپترها کمتر از دو ساعت پس از ترک ناو هواپیما بر در طوفان شن سقوط کردند .

وی اضافه کرد : ما تا هشت متری زمین پائین آمدیم و سپس تا 2700 متری صعود کردیم بدون اینکه بتوانیم از طوفان بگریزیم و به مدت 5/2 ساعت با میزان دیدی در حد صفر حرکت کردیم و در نهایت شکست را پذیرا شدیم . این افسر نیروی دریایی آمریکا از سوی دیگر متذکر شد : یک گروه ویژه آمریکایی یک ماه قبل از عملیات  نافرجام نظامی وارد ایران شده بود . (5)

پی نوشت :

1- بامداد ،  21اردیبهشت 1359، صفحه12

2- بامداد ، 21 اردیبهشت 1359، صفحه 12 ، در این مقال قصد پرداختن به شخصیت اشرف پهلوی به عنوان یکی از زنان فاسد خاندان پهلوی نداریم که صد البته در یک فرصت مجزا به آن خواهیم پرداخت ولی بهتر است مختصری به شرح حال فرخ رو پارسا اولین و آخرین زن وزیر دربار شاهنشاهی بپردازیم و بدانیم که او که بود و چرا اعدام شد .

در سال 1336 ش فرخ رو پارسای به ریاست دبیرستان دکتر ولی ا... نصر انتخاب گردید و در سال 1337ش نیز ریاست دبیرستان رضاه شاه را عهده دار گردید.

در طی دوران ریاست وی در دبیرستان رضا شاه، تخلفات مالی فراوانی از جانب وی به ثبت رسید، درباره اولین انحرافات مالی وی در اسناد ساواک چنین آمده است: «خانم پارسا قبلا ریاست دبیرستان دخترانه رضا شاه را داشته و در آن موقع خانم بیدل در آن دبیرستان تدریس و حق تدریس دریافت کرده است. خانم پارسا در لیست های پرداختی حق التدریس خانم بیدل دست برده و ساعات کار او را زیاد و این اضافه کار را به نفع خود برداشت می نموده است، لذا پس از مدتی خانم بیدل متوجه موضوع گردیده و در این مورد به دیوان کیفر و بازرسی آموزش و پرورش شکایت نمود. آقای میرهاشمی رییس اداره بازرسی فرهنگستان در آن زمان با گرفتن حق سکوتی از خانم پارسای راضی می شود که از تعقیب شکایت خود صرف نظر نماید.»

فرخ رو پارسای در سال های 1339-1338ش جهت مطالعه و بازدید از مؤسسات فرهنگی، سفرهایی را به کشورهای انگلیس و آمریکا به انجام رسانید.

درسال 1340ش«کانون مترقی» تشکیل گردید. این کانون توسط گروهی از جوانان تحصیل کرده و عده ای از رجال دولتی همچون امیر عباس هویدا و حسنعلی منصور تأسیس شد. فرخ رو پارسای نیز همان سال به عضویت آن درآمد. اعضای این کانون در سال 1342ش در انتخابات دوره 21 مجلس شورای ملی شرکت نمودند و فرخ رو پارسای از تهران به عنان وکیل به مجلس راه یافت. در همین سال حزب نوین ایران که گرداننده آن حسنعلی منصور بود، تأسیس گردید.

وی نیز به عضویت آن درآمد، در این باره در اسناد ساواک چنین آمده است: «در 7 آبان 1342ش عده ای از زنان دانشگاه رفته ایران برای تشکیل جمعیت زنان دانشگاهی در هتل پالاس گرد آمده، انتخاب هیأت مدیره جمعیت را انجام دادند. پس از تنظیم اساسنامه موجودیت خود را به I.F.U.W (جمعیت زنان دانشگاهی دنیا ) اعلام کردند که مورد قبول واقع شد، جمعیت زنان دانشگاهی ایران به ریاست ایران به ریاست دکتر پارسای اداره می شود.»

هدف این جمعیت بر طبق گفته مؤسسین آن افزایش سطح معلومات و پشتیبانی از حقوق و منافع زنان جهان و ایجاد تفاهم و دوستی بین زنان تحصیل کرده کشورهای مختلف بود.

بهائی بودن فرخ رو پارسای

در اردیبهشت 1344ش هادی هدایت، وزیر وقت آموزش و پرورش، فرخ رو پارسای را به سمت معاون پارلمانی آن وزارتخانه منصوب نمود. وی پس از انتخاب در این پست درصدد برآمد تا عده ای از افراد حزبی را (حزب نوین ) وارد دستگاه نماید که این امر با مخالفت وزیر وقت مواجه گشت.

البته از همان ابتدای به معاونت رسیدن فرخ رو پارسای مخالفت هایی از طرف روحانیون و عده ای از فرهنگیان به جهت بهایی بودن این فرد آغاز شده بود.

در اسناد ساواک درباره این موضوع چنین آمده است: «انتخاب خانم دکتر فرخ رو پارسای به معاونت وزارت آموزش و پرورش که منتسب به بهایی بودن و از فرقه ازلی آن می باشد انعکاس بسیار بدی دربین فرهنگیان با سابقه داشته و آن ها را که عمری به دست و دل پاکی خدمت کرده اند،مأیوس نموده و نیز انعکاس این عمل در بین روحانیون و متعصبین مذهبی با اعتراض مواجه شده آنها را عصبانی نموده است.»

هر چند تلاش بر این بود که بهایی بودن فرخ رو پارسای را مخفی نگهدارند، اما برخی اتفاقات هر گونه شک را به یقین تبدیل می ساخت از جمله این که : «مراسم عقد برادر زاده خانم پارسا، وزیر آموزش و پرورش با فرزند تیمسار صنیعی، وزیر سابق جنگ در منزل برادر خانم پارسا که قاضی دادگستری است، برگزار شده است. در این مراسم مهندس روحانی وزیر کشاورزی و عده ای دیگر از پیروان مسلک بهایی حضور داشته اند. خانم پارسا و تیمسار شیرین سخن نیز در این مجلس بوده اند. خطبه عقد که معمولا از طرف یک نفر روحانی باید خوانده شود انجام نگردید و طبق آداب و رسوم بهایی ها برنامه عقد انجام شده است.

مهم تر این که هویدا در زمان نخست وزیریش به بهائیان پروبال زیادی داد و تعدادی از بهائیان را وارد کابینه خود کرد؛ از جمله فرخ رو پارسای را که یک بهایی بود به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب نمود.

هنوز چند ماهی از انتصاب وی در پست وزارتخانه مزبور نگذشته بود که وی تصمیمات عناد آمیزی علیه روحانیت اتخاذ نمود، البته مخالفت های وی با اصل اسلام بود.

یکی از اقدامات ضد اسلامی وی حذف درس عربی از دروس دبیرستانی بود که با اعتراض عده ای از دبیران، محصلان نیز روبرو شده بودند.[در جلسه ای] فرخ رو پارسای به اتفاق یک نفر آمریکایی پشت تریبون قرار گرفتند، شخص آمریکایی مرتب محاسن و مزایای برنامه جدید را بر می شمرد. خانم وزیر سخنان وی را برای حاضران ترجمه می کرد...

در آن جلسه حقیر نیز اجازه خواسته، اظهار داشتم: ای خانم وزیر، کشورما که دست کم 2500 سال سابقه باستانی و تاریخی دارد، به چه مناسبت باید از کشوری که 200 سال سابقه پیدایش دارد، الگو بگیرد و اطاعتش را بنماید؟»

همچنین وی در یکی از جلساتی که در مدارس جامعه تعلیمات اسلامی داشت به مخالفت با مسأله حجاب پرداخت و آن را جزو خرافات دانست.

در طی دوران وزارت فرخ رو پارسای دو مسأله مورد توجه وزیر قرار داشت؛ یکی انتصاب بستگانش به پست های مهم در وزارت آموزش و پرورش و دیگری دریافت پول در قبال سمتی که به آن ها واگذار می شد.

فرخ رو پارسای در طی دوران وزارت خود اختلاس های بسیاری در قسمت های مختلف وزارتخانه داشت.

«فرخ رو پارسای در مقام وزیر آموزش و پرورش به زودی راه هایی یافت تا از معاملات ساختمان و تأسیس مدارس خصوصی سود جوید.»

البته ضعف مدیریتی وی نیز نارضایتی عمومی را به دنبال داشت، حتی دامنه این نارضایتی ها، اعتراضات کسانی را که روزی تلاش فراوانی برای به وزارت رسیدن فرخ رو داشتند در پی داشت.

با گذشت زمان، چهره فرخ رو پارسای برای دیگران بیشتر آشکار می شد و کار وزارتخانه در دوران وی به آن جا رسید که برخی مدرس ملی به جای کتاب فارسی، انگلیسی و به جای شناساندن پرچم ایران، پرچم آمریکا را به دانش آموزان نشان می دادند. سرانجام فشار افکار عمومی باعث گردید که وی از این وزارتخانه در سال 1353 برکنار شود.

فرخ رو پارسای طی هفت سال وزارت در وزارتخانه آموزش و پرورش کابینه امیر عباس هویدا بزرگترین ضربه ها را به ساختار آن وزارتخانه وارد کرد. سرانجام پس از پیروزی انقلاب اسلامی وی محاکمه و در تاریخ 18/2/1359 به اعدام محکوم گردید .

3- بامداد ، 21 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12

4- بامداد ، 21 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12 ، طلب خسارت لندن از ایران به خاطر آسیب دیدن بخشی از سر در سفارتخانه انگلیس در تهران به اندازه ای عجیب و نشانه پر رویی سردمداران این کشور است که انسان نمی داند چگونه به نقد آن بنشیند . این ادعا در حالی مطرح شده بود که اندکی پیش از آن گروهی در لندن به سفارت ایران ریخته ، دیپلمات های ایرانی را به گروگان گرفته و دو تن از ایرانیان حاضر در این سفارتخانه را به قتل رسانده بودند و حال کمتر از ده روز پس از این جنایت انگلیس به خاطر خراش برداشتن سر در سفارت خود از ایران طلب خسارت می کند !!! 

5- بامداد ، 21 اردیبهشت 1359 ، صفحه 1

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول