اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

نگرانی امام از رادیو و تلویزیون چه بود؟

از اوّلی که رادیو و تلویزیون در اختیار جمهوری اسلامی واقع شد، راجع به آن نگرانی داشتم. برای اینکه این سازمانی است که اگر خوب باشد مملکت ما خوب می‎شود و اگر فاسد باشد، ممکن است که بسیار فساد ایجاد کند.

نگرانی امام از رادیو و تلویزیون چه بود؟

رخدادهای23 اردیبهشت 1359

چکیده

  • امام خمینی رهبر انقلاب طی سخنانی در مورد برخی گروه های آشوبگر در کردستان اظهار داشتند : این چه جور جمعیتی هستند؟ من متأسفم از اینکه چرا باید انسان اینقدر منحط باشد. اینقدر بدطینت باشد که در کشور خودش، اهل مملکت خودش، اهل دین خودش را اینطور در زحمت واقع کند و اینطور خرابی بار بیاورد.
  • امام خمینی:  اگر بنا باشد رادیو ـ تلویزیون در خدمت دسته‎ای و یا گروهی که منحرف هستند و اعوجاج دارند قرار داده بشود، ممکن است که سرتاسر مملکت را به فساد بکشد.
  • حجت الاسلام هاشمی عضو شورای انقلاب در پایان جلسه مشترک این شورا به هیئت دولت اظهار داشت : احتمال دارد تعیین نخست وزیر موکول به تشکیل مجلس شورای ملی و تائید نمایندگان مجلس شود .
  • از سوی دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهوری مهدی غیوران به سمت بازرس ویژه رئیس جمهوری منصوب شد .
  • بامداد امروز هواپیمای شرکت ملی ایران حامل جنازه دو شهید مهندس عباس لواسانی و علی اکبر صمد زاده در فرودگاه مهر آباد بر زمین نشست .
  • مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران: شهادت دو نفر از اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن توطئه ای علیه ایران بود که با نقشه قبلی انجام گرفت .
  • دکتر غلامحسین صدیقی یکی از سرشناس ترین چهره های جبهه ملی به همراه 7 تن دیگر از اعضای قدیمی و مهم جبهه ملی در اطلاعیه ای کوتاه کناره گیری خود را از این جبهه اعلام کردند .
  • لشکر 28 کردستان در اعلامیه ای خطاب به مردم سنندج از آنان خواست که دیگر نهراسند و از زیرزمین ها بدر آیند و به پاکسازی و مرمت شهر بپردازند .

دائما در قراردادهایشان خیانت می کنند.

امام خمینی رهبر انقلاب امروز جمعی از پزشکان و پرستاران بنیاد اسلامی خدمات پزشکی را به حضور پذیرفتند . اهم بیانات امام در این دیدار عبارت است از ؛

1- من از اول این بساطی که اینها (شورشیان در کردستان)درآوردند نصیحت کردم آنها را. سفارش کردم به ارتش، به سران ارتش سفارش کردم، به سران ژاندارمری که با مسالمت رفتار کنید با آنها. با خشونت رفتار نکنید. ...لکن ژاندارمری و لشکری و پاسداران یک قدری که دست نگه داشتند آنها حمله کردند. دائماً درصدد این هستند که گول بزنند طرف را. دائماً درصدد این هستند که در قراردادهایشان خیانت بکنند. دائماً درصدد این هستند که راه باز کنند برای اجانب. راه باز کنند برای امریکا یا برای شوروی. فرق ندارد.

چقدر انسان باید منحط باشد

2-  این چه جور جمعیتی هستند؟ من متأسفم از اینکه چرا باید انسان اینقدر منحط باشد. اینقدر بدطینت باشد که در کشور خودش، اهل مملکت خودش، اهل دین خودش را اینطور در زحمت واقع کند و اینطور خرابی بار بیاورد. و مملکت را بخواهد به باد بدهد. و به دست دشمنهای اسلام بسپارد، دشمنهای ایران بسپارد. من تأسفم از آنها از باب این است که چرا آدم نیستند.(1)

امام خمینی : این چه جور جمعیتی هستند؟ من متأسفم از اینکه چرا باید انسان اینقدر منحط باشد. اینقدر بدطینت باشد که در کشور خودش، اهل مملکت خودش، اهل دین خودش را اینطور در زحمت واقع کند و اینطور خرابی بار بیاورد. و مملکت را بخواهد به باد بدهد.

نگرانی امام از رادیو و تلویزیون

امام خمینی امروز همچنین مدیرعامل صدا و سیما را به حضور پذیرفته و تاکید کردند :  از اوّلی که رادیو و تلویزیون در اختیار جمهوری اسلامی واقع شد، راجع به آن نگرانی داشتم. برای اینکه این سازمانی است که اگر خوب باشد مملکت ما خوب می‎شود و اگر فاسد باشد، ممکن است که بسیار فساد ایجاد کند.

اسلامی شدن ایران منوط به اسلامی شدن رادیو و تلویزیون

رهبر انقلاب ادامه دادند : این دستگاه رادیو ـ تلویزیون که در خانه‎های حتی روستاها، در همه جا نفوذ دارد، اگر صددرصد اسلامی نشود، معنایش این است که اسلام در ایران پیاده نشده است. اگر بنا باشد رادیو ـ تلویزیون در خدمت دسته‎ای و یا گروهی که منحرف هستند و اعوجاج دارند قرار داده بشود، ممکن است که سرتاسر مملکت را به فساد بکشد.

از این جهت شما موظفید؛ هم وظیفه شرعی و هم وظیفه قانونی دارید که دستگاه رادیو ـ تلویزیون را از گروههایی که منحرف هستند، و یا ارتباط با رژیم سابق داشته‎اند و در خدمت آنها بوده‎اند تصفیه کنید، و اشخاصی که فاسد هستند که موجب فساد می‎شوند را هم تصفیه کنید. شما باید اینها را با کمال قدرت بدون هیچ ملاحظه‎ای از رادیو و تلویزیون تصفیه کنید.(2)

هاشمی : تعیین نخست وزیر پس از تشکیل مجلس

حجت الاسلام هاشمی عضو شورای انقلاب در پایان جلسه مشترک این شورا به هیئت دولت اظهار داشت : احتمال دارد تعیین نخست وزیر موکول به تشکیل مجلس شورای ملی و تائید نمایندگان مجلس شود . مگر آنکه ضرورت ایجاب کند که دولت قبل از تشکیل مجلس تعیین شود . (3)

دستور دستگیری قاچاقچیان عمده مواد مخدر صادر شد

به منظور بررسی چگونگی مبارزه با مواد مخدر جلسه ای در وزارت کشور تشکیل شد و در این جلسه که آیت الله خلخالی ، مهندس میرسلیم معاون وزارت کشور و سرپرست شهربانی جمهوری اسلامی ، رئیس کمیته نظارت بر مواد مخدر وزارت بهداری و ...حضور داشتند دستوراتی صادر شد . بر این اساس مامورین ژاندارمری و شهربانی در سراسر کشور موظف شدند از این تاریخ کلیه قاچاقچیان عمده و گردانندگان باند قاچاق را دستگیر کرده و با پرونده تنظیمی به مرکز اعزام و آنان را به دادگاهی که به این منظور در زندان قصر تشکیل شده معرفی نمایند . (4)

دکتر غلامحسین صدیقی یکی از سرشناس ترین چهره های جبهه ملی به همراه 7 تن دیگر از اعضای قدیمی و مهم جبهه ملی در اطلاعیه ای کوتاه کناره گیری خود را از این جبهه اعلام کردند و به این ترتیب جبهه ملی در طول قبل و بعد از انقلاب سه بار گروهی از اعضای سرشناس خود را از دست داد.

بازرس ویژه رئیس جمهور تعیین شد

از سوی دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهوری مهدی غیوران به سمت بازرس ویژه رئیس جمهوری منصوب شد . وی ماموریت یافته است که با جمع آوری اطلاعات موثقی که منابع آن مردم هستند و در رابطه با امنیت عمومی و نارسایی های مهم ارگان ها و سازمان های مختلف کشوری و لشکری به شخص رئیس جمهور گزارش دهد.(5)

جنازه شهدای سفارت ایران در لندن وارد کشور شد

بامداد امروز هواپیمای شرکت ملی ایران حامل جنازه دو شهید مهندس عباس لواسانی و علی اکبر صمد زاده در فرودگاه مهر آباد بر زمین نشست . شخصیت های سیاسی از جمله مهندس بازرگان ، قطب زاده ، معین فر، میناچی و جمعی از اعضای شورای انقلاب به استقبال پیکر این شهیدان رفته بودند .

مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران نیز در این زمینه گفت : شهادت دو نفر از اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن توطئه ای علیه ایران بود که با نقشه قبلی انجام گرفت و شهادت دو نفر از اعضای سفارت قتل محسوب می شود و باید مقامات مسئول کشوری این حادثه را پیگیری کنند ، چون ما به زودی درباره این قضیه دست به افشاگری خواهیم زد . (6)

کناره گیری 8 عضو فعال جبهه ملی

دکتر غلامحسین صدیقی یکی از سرشناس ترین چهره های جبهه ملی به همراه 7 تن دیگر از اعضای قدیمی و مهم جبهه ملی در اطلاعیه ای کوتاه کناره گیری خود را از این جبهه اعلام کردند و به این ترتیب جبهه ملی در طول قبل و بعد از انقلاب سه بار گروهی از اعضای سرشناس خود را از دست داد . در بخشی از این اطلاعیه آمده است : ما از تاریخ 16 بهمن 58 هیچ گونه مسئولیت و مشارکتی در سازمان و شورای کنونی جبهه ملی ایران نداشته و نداریم .

رئیس خبرگزاری آلمان در تهران از ایران اخراج شد . وزارت خارجه در اطلاعیه ای اعلام کرد این فرد گزارش های غیر واقعی خود از کردستان، به دروغ مدعی شده بود ایران در مبارزه با شورشیان از بمب های آتش زای ناپالم استفاده کرده است !

امضاکنندگان این اطلاعیه عبارتند از غلامحسین صدیقی ، هوشنگ کشاورز صدر ، ابراهیم کریم آبادی ، حسن میر محمد صادقی ، منوچهر فرهنگ ، مهرداد ارفع زاده ، محمد علی مولوی و نصرالله خازنی . کناره گیری صدیقی بعد از اخراج بختیار و نیز انشعاب داریوش فروهر از جبهه ملی سومین حادثه مهم حیات سیاسی جبهه ملی تاکنون محسوب می شود . (7)

ویرانیهای ضد انقلاب در کردستان آباد می شود

لشکر 28 کردستان در اعلامیه ای خطاب به مردم سنندج اعلام کرد: ضد انقلاب وقتی از همه جا ناامید شده است میخواهد از شهر سننج بگریزد و خوشبختانه و با یاری خداوند متعال تعداد زیادی از آنان در ارتفاعات بی در و جاده سقز به وسیله نیروهای رزمنده دستگیر و پس از خلع سلاح به پادگان منتقل شده اند .

در ادامه این اطلاعیه با تاکید بر این که نیروهای ارتش و برادران پاسدار به پیشروی خود ادامه می دهند و مواضع اطراف شهر را از چهار طرف به تصرف در می آورند آمده است : مردم دیگر نهراسند و از زیر زمین های خانه های خود بیرون آمده و تعداد زیادی از ضد انقلابیون فراری دستگیر شده اند و پس مانده های ضد انقلابیون را خود دستگیر کنند . (8)

اخراج رئیس خبرگزاری آلمان در تهران

رئیس خبرگزاری آلمان در تهران از ایران اخراج شد . وزارت خارجه در اطلاعیه ای اعلام کرد این فرد گزارش های غیر واقعی خود از کردستان، به دروغ مدعی شده بود ایران در مبارزه با شورشیان از بمب های آتش زای ناپالم استفاده کرده است ! (9)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 12 ، صفحه 285

2- صحیفه امام ، جلد 12 ، صفحه 290

3- اطلاعات ، 23 اردیبهشت 1359 ، صفحه 11

4- اطلاعات ، 23 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

5- اطلاعات ، 23 اردیبهشت 1359 ، صفحه 11

6- اطلاعات ، 23 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

7- اطلاعات ، 23 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

8- اطلاعات ، 23 اردیبهشت 1359 ، صفحه 11

9- اطلاعات ، 23 اردیبهشت 1359 ، صفحه 10

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول