اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

نظر طالبانی در مورد ایجاد کشور مستقل کُرد

جلال طالبانی دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق: ما به عنوان انقلابیون واقع گرا و نه شاعران خیال پرداز معتقدیم که سیاست واقعی و منطقی سیاست به کار بردن فن ممکن ها است ، به نظر من امکان یکی شدن اکراد در یک کشور منفصل کُرد ، امری خیالی و در حکم عدم است.

نظر طالبانی در مورد ایجاد کشور مستقل کُرد

رخدادهای 22 اردیبهشت 1359

چکیده

  • امام خمینی در دیدار نمایندگان پیشمرگان کرد مسلمان اظهار داشتند : کردستان مال خود شما است و مردم دیدند گروه های سیاسی با مردم چه کردند ، به مردم سفارش کنید که خودشان آنها را از منطقه بیرون کنند .
  • بنی صدر رئیس جمهور به ابوشریف ماموریت داد به سنندج رفته و بر امور جاری این شهر نظارت داشته باشد .
  • علی اکبر معین فر وزیر نفت در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت : ایران از پیشرفت کار مجتمع پتروشیمی بندر امام راضی نیست .
  • جلال طالبانی دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق در مصاحبه ای گفت : ایجاد کشور منفصل کرد ، امری خیالی در حکم عدم است .
  • امشب دفتر رئیس جمهور اعلام کرد که شهر سنندج به طور کلی پاکسازی شده و کنترل شهر در دست افراد ارتش و پاسداران است .
  • تجارت خارجی ایران با تصویب لایحه ای که از سوی وزارت بازرگانی به شورای انقلاب تسلیم شده است دگرگون می شود . در پی اجرای این مصوبه قرار است ارتباط واردکنندگان با ارز قطع شود .
  • حزب کارگر اسرائیل ناسیونالیست های افراطی یهودی را متهم کرد که برای خودشان ارتشی مخفی درست کرده اند که امنیت این رژیم را به مخاطره می اندازد .
  • ابراهیم یزدی در سرمقاله امروز کیهان نوشت : هیچ حزب و گروه و دسته ای نیست که بتواند ادعا کند انقلاب ایران را در تمامی دوران طولانی مبارزه رهبری می کرده است.
  • آیت الله بهشتی در پایان جلسه شورای انقلاب گفت : بی شک حزب جمهوری اسلامی برای نخست وزیری روش خود را قاطعانه اعلام کرده است که به دنبال اصلح است خواه عضو حزب باشد خواه نباشد .
  • دادستان انقلاب اسلامی مرکز طی اطلاعیه ای 40 نشریه را توقیف اعلام کرد و علت آنرا سوء استفاده ، توهین به امام خمینی رهبر انقلاب و همچنین توهین و افترا علیه جمهوری اسلامی ذکر کرد .
دیدار نمایندگان پیش مرگان کرد مسلمان با امام خمینی

نمایندگان پیشمرگان کرد مسلمان به حضور امام خمینی رهبر انقلاب رسیده و با ایشان دیدار و گفت و گو کردند . در این دیدار امام خمینی طی سخنان کوتاهی اظهار داشتند : کردستان مال خود شما است و مردم دیدند گروه های سیاسی با مردم چه کردند ، به مردم سفارش کنید که خودشان آنها را از منطقه بیرون کنند .

در این دیدار یکی از نمایندگان پیشمرگان کرد مسلمان خطاب به امام گفت : ما تا به حال مبارزه کرده ایم و تا آخرین قطره خون خود نیز در کنار همه یارانمان در راه شما و اسلام عزیز آماده فداکاری هستیم و از دولت جمهوری اسلامی می خواهیم که ما را در برابر گروه های ضد انقلاب تقویت کند . (1)

ماموریت ابوشریف از سوی بنی صدر در سنندج

بنی صدر رئیس جمهور به ابوشریف ماموریت داد به سنندج رفته و بر امور جاری این شهر نظارت داشته باشد . هماهنگی کامل میان نیروهای مسلح از لحاظ طرح عملیات و اجرای دقیق و قاطع آنها ، رفع فوری کمبود ها از لحاظ مهمات و مواد غذایی ، جلوگیری از اعمال خشونت آمیز، کمک به مردم بی پناه از جمله ماموریت هایی است که از سوی رئیس جمهور به ابوشریف محول شده است . (2)

در دیدار نمایندگان پیشمرگان کُرد مسلمان با امام خمینی، امام خمینی طی سخنان کوتاه اظهار داشتند: کردستان مال خود شما است و مردم دیدند گروه های سیاسی با مردم چه کردند ، به مردم سفارش کنید که خودشان آنها را از منطقه بیرون کنند .

آیت الله موسوی اردبیلی : قوه قضائیه مستقل از قوه مجریه عمل خواهد کرد

آیت الله موسوی اردبیلی دادستان کل کشور: من از همان روز اول معتقد بودم که دادگاه های انقلاب باید در دادگستری ادغام شود ، در این باره صحبت های بسیاری شده و قرار است که این کار هر چه زودتر انجام گیرد .

آیت الله موسوی اردبیلی در مورد تعیین وزیر دادگستری گفت : به موجب قانون اساسی شورای عالی قضایی مرکب از 5 مجتهد جامع الشرایط کلیه امور قضایی را تحت نظر خواهند گرفت ، شورای عالی قضایی هنوز کار خود را آغاز نکرده و به محض تنظیم آئین نامه مربوط ، شورا تشکیل و رسما اداره امور قضایی سراسر کشور را عهده دار خواهد شد .

وی ادامه داد : بنابراین با وجود شورای عالی قضایی دیگر تعیین وزیر جهت دادگستری منتفی خواهد بود و قرار دادن فردی از قوه مجریه در راس قوه قضائیه که همواره مورد اعتراض و ایراد قرار داشته است با شروع به کار شورای عالی قضایی برطرف خواهد گردید و قوه قضائیه بدون دخالت قوه مجریه به صورت استقلال کامل به کار خود ادامه خواهد داد . (3)

معین فر : از پیشرفت کار مجتمع پتروشیمی بندر امام راضی نیستیم

علی اکبر معین فر وزیر نفت در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت : ایران از پیشرفت کار مجتمع پتروشیمی بندر امام راضی نیست . وی درباره صدور گاز به شوروی نیز اظهار داشت : درباره صدور گاز به این کشور تصمیم تازه ای گرفته نشده است و اگر قیمت کمتر از قیمت جدید باشد ما به شوروی گاز صادر نخواهیم کرد و در جلسه اخیر هم اوپک حق را به ما داد ، فعلا نیز صدور گاز به شوروی کماکان قطع است . (4)

جلال طالبانی : ایجاد کشور منفصل کرد امر خیالی و در حکم عدم است

جلال طالبانی دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق در مصاحبه ای گفت : ایجاد کشور منفصل کرد ، امری خیالی در حکم عدم است . وی درباره هدفش از سفر به ایران گفت : انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی سراسر خاورمیانه را تکان داده و تاثیر گسترده ای در جهان اسلام و به ویژه عراق به جای گذاشته است ، انقلاب اسلامی ایران مردم عراق و برادران شیعه  ما را در جنوب کشور بیدار و آنها را به مبارزه تشویق کرده است .

طالبانی در باره استقلال کردها نیز گفت : نسل فعلی ما نمی تواند چیزی بیشتر از خودمختاری در چارچوب جمهوری عراق که باید یک جمهوری دموکراتیک خلق باشد به دست آورد ، ما به عنوان انقلابیون واقع گرا و نه شاعران خیال پرداز معتقدیم که سیاست واقعی و منطقی سیاست به کار بردن فن ممکن ها است ، به نظر من امکان یکی شدن اکراد در یک کشور منفصل کرد ، امری خیالی و در حکم عدم است . (5)

علی اکبر معین فر: ایران از پیشرفت کار مجتمع پتروشیمی بندر امام راضی نیست . درباره صدور گاز به شوروی تصمیم تازه ای گرفته نشده است و اگر قیمت کمتر از قیمت جدید باشد ما به شوروی گاز صادر نخواهیم کرد.

سنندج به کنترل ارتش و پاسداران درآمد

در پی اعزام ابوشریف به عنوان نماینده رئیس جمهور به سنندج نیروهای ارتش و پاسداران برای پاکسازی نهایی و همه جانبه آماده شده اند و در همین حال امشب دفتر رئیس جمهور اعلام کرد که شهر سنندج به طور کلی پاکسازی شده و کنترل شهر در دست افراد ارتش و پاسداران است . لشکر 28 کردستان نیز با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد نیروهای ارتش و پاسداران به پیشروی ادامه می دهند و مواضع شهر را به تصرف درآورده اند و بیمارستان شهدا نیز به تصرف پاسداران درآمده است .  (6)

تجارت خارجی ایران دگرگون می شود

تجارت خارجی ایران با تصویب لایحه ای که از سوی وزارت بازرگانی به شورای انقلاب تسلیم شده است دگرگون می شود . یک مقام آگاه در وزارت بازرگانی اعلام کرد : لایحه مذکور عملا تصویب شده تلقی می گردد و به زودی پس از تصویب نهایی شورای انقلاب مفاد آن منتشر می شود که در پی اجرای آن ارتباط واردکنندگان با ارز قطع خواهد شد و نیز کلیه امور مربوط به واردات و توزیع کالا ها در مراکز خرید که مقدمات تاسیس 5 الی 6 واحد آن فراهم گردیده متمرکز می شود و با شروع مقدمات کار مراکز 50 درصد واردات تحت کنترل دولت قرار خواهد گرفت . (7)

تشکیل ارتش مخفی در فلسطین اشغالی

حزب کارگر اسرائیل ناسیونالیست های افراطی یهودی را متهم کرد که برای خودشان ارتشی مخفی درست کرده اند که امنیت این رژیم را به مخاطره می اندازد.(8)

یزدی : احزاب نقش اساسی در پیروزی انقلاب نداشتند

ابراهیم یزدی در سرمقاله امروز کیهان نوشت : شاید باشند سازمان هایی که در یک مرحله و در یک دوره از مبارزات سهمی چشم گیر داشته اند ، در جهت دادن به مبارزات در برافراشته نگاه داشتن پرچم مبارزات سهمی داشته اند اما هرگز یک حزب و یا گروه و یا دسته ای رهبری مستمر و مداوم را به دست نداشته است .

وی در ادامه نوشت : انقلاب ایران از جهت شکل سازماندهی انقلاب و ویژگی خاص خود عبارت از آنست که جامعه ، توده ها و مردم امام را یافتند و شناختند و به دستورات و اوامر و درخواست ها و اندرزها و اخطارهای وی ترتیب اثر داده و حرکت کردند و در حرکت خود امت شدند و در این مخروط انقلاب امام در راس و قله آن قرار دارد و در قاعده این هرم میلیونها توده مردم و ناس و همین .

دادستان انقلاب اسلامی: ما ضمن هشدار به تمامی مجلات و روزنامه ها و نشریات از آنها می خواهیم دست از توطئه بردارند و بیش از این در خط آمریکا حرکت نکنند و در غیر این صورت قاطعانه با آنها رفتار خواهد شد .

ابراهیم یزدی همچنین نوشت : در این فاصله – میان امام و امت ، نه یک حزب و گروه ، بلکه دهها و شاید صدها گروه و دسته کوچک و بزرگ بدون ارتباط افقی با هم در زمان خفقان رژِم و انقلاب ، اجرا کنندگان خط مشی رهبری بوده اند . این شیوه و این شکل سازماندهی انقلاب ایران دقیقا آن چیزی است که دشمن پر قدرت ما را به زانو در آورد و شکست داد . (9)

نتایج جلسه اخیر شورای انقلاب

آیت الله بهشتی در پایان جلسه شورای انقلاب گفت : درباره انتخاب نخست وزیر به نتیجه روشنی نرسیده ایم . آیت الله بهشتی درباره رای فراکسیون حزب جمهوری اسلامی در مجلس گفت : بی شک حزب جمهوری اسلامی دنبال اصلح می گردد و روش خود را قاطعانه اعلام کرده است که به دنبال اصلح است خواه عضو حزب باشد خواه نباشد و این مبنا را حزب به عنوان مبنای عقیدتی و اجتماعی اعلام کرده و به آن عمل خواهد کرد . (10)

توقیف 40 نشریه به جرم توطئه علیه انقلاب

دادستان انقلاب اسلامی مرکز طی اطلاعیه ای 40 نشریه را توقیف اعلام کرد و علت آنرا سوء استفاده ، توهین به امام خمینی رهبر انقلاب و همچنین توهین و افترا علیه جمهوری اسلامی ذکر کرد . در این اطلاعیه آمده است : دادستانی انقلاب بنا بر وظیفه حفظ دستاوردهای انقلاب در عرض یک ماه اخیر 40 نشریه ضد انقلابی را که حتی برخلاف مقررات مملکت بدون پروانه منتشر می شد توقیف کرده و تصمیم دارد مجدانه در این راه پیگیری کند تا جلوی این توطئه گران شایعه پرداز را قاطعانه بگیرد .

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است : ما ضمن هشدار به تمامی مجلات و روزنامه ها و نشریات از آنها می خواهیم دست از توطئه بردارند و بیش از این در خط آمریکا حرکت نکنند و در غیر این صورت قاطعانه با آنها رفتار خواهد شد . (11)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 22 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

2- اطلاعات ، 22 اردیبهشت 1359 ، صفحه 11

3- اطلاعات ، 22 اردیبهشت 1359 ، صفحه 1

4- اطلاعات ، 22 اردیبهشت 1359 ، صفحه 1

5- اطلاعات ، 22 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12

6- کیهان ، 23 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

7- کیهان ، 22 اردیبهشت 1359 ، صفحه 11

8- کیهان ، 22 اردیبهشت 1359 ، صفحه 4

9- کیهان ، 22 اردیبهشت 1359 ، صفحه 1 و 2

10- کیهان ، 22 اردیبهشت 1359 ، صفحه 11

11- جمهوری اسلامی ، 22 اردیبهشت 1359 ، صفحه 11

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول