اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

مطالبه غرامت 25 سال محدودیت آزادی

سرپرست روزنامه کیهان : طبق ادعای خود آمریکایی ها که به خاطر سلب حق آزادی 5 یا 6 نفر آمریکایی 220 میلیون دلار غرامت مطالبه کرده اند آمریکا باید برای مدت 25 سال و برای 30 میلیون ایرانی حدود (10*5 به توان 17) دلار خسارت محدودیت آزادی به ایران بپردازد .

مطالبه غرامت 25 سال محدودیت آزادی

رخدادهای 27 اردیبهشت 1359

چکیده

آیت الله خلخالی با اشاره به استعفای خود از ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت : این استعفا از سوی بنی صدر مورد قبول قرار نگرفته است و بنا بر این همچنان سرپرستی ستاد مبارزه با مواد مخدر و قاضی محاکمات بر عهده من خواهد بود .

ابوشریف فرمانده عملیات سپاه پاسداران انقلاب گفت : از سه روز گذشته نیز شهر کاملا از وجود ضد انقلاب خالی گشت و شهر سنندج دیروز حتی شاهد یک تیراندازی نبود .

در یک درگیری مسلحانه که بین مزدوران بعث عراق و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صورت گرفت یک تن از مهاجمین عراقی کشته و 9 تن دیگر نیز مجروح شدند .

قیمت انواع اتومبیل پیکان ساخت کارخانه ایران ناسیونال افزایش یافت و در عین حال شرایط تحویل آن تغییر کرد .

در پایان جلسه شورای انقلاب و هیئت دولت که به ریاست بنی صدر تشکیل شد مهندس عزت الله سحابی وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که بودجه کل کشور در جلسه امشب شورای انقلاب تصویب شد .

ابراهیم یزدی وزیر خارجه پیشین و نیز سرپرست موسسه کیهان در مصاحبه ای گفت : آمریکا باید غرامت 25 سال خسارت جانی و مالی به ایران را بپردازد .

مبارزه با مواد مخدر ادامه خواهد داشت

آیت الله خلخالی در گفت و گویی با خبرگزاری پارس به قسمت هایی از مصاحبه اش با روزنامه دیلی تلگراف که دیروز در لندن انتشار یافت اشاره کرد و گفت آرزو می کند کلیه گروگان ها صحیح و سالم تحویل خانواده هایشان شوند . آیت الله خلخالی ادامه داد : امیدوارم گروگان ها مرتکب جرم بزرگی نشده باشند و مجلس شورای ملی به زودی در مورد سرنوشت گروگان ها تصمیم خواهد گرفت .

وی با اشاره به استعفای خود از ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت : این استعفا از سوی بنی صدر مورد قبول قرار نگرفته است و بنا بر این همچنان سرپرستی ستاد مبارزه با مواد مخدر و قاضی محاکمات بر عهده من خواهد بود . (1)

در پایان جلسه امشب شورای انقلاب و هیئت دولت که به ریاست بنی صدر تشکیل شد مهندس عزت الله سحابی وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که بودجه کل کشور در جلسه امشب شورای انقلاب تصویب شد . کل بودجه سال 1359 ، 2700 میلیارد ریال است .
رابطه مستقیم درگیری های اخیر کردستان با تابستان گذشته

ابوشریف فرمانده عملیات سپاه پاسداران انقلاب بعد از مراجعت از سنندج به تهران در یک مصاحبه مطبوعاتی شرکت کرد و به تشریح درگیری ها در کردستان پرداخت . وی گفت : جریانات اخیر کردستان یک رابطه مستقیمی با جریانات درگیری های تابستان گذشته دارد ، در آن مقطع بعد از حمله ضد انقلاب به مقر پاسداران در مریوان و پاوه به دستور امام سپاه و ارتش به کردستان رفتند و شهرهایی که در اشغال ضد انقلاب بود را آزاد کردند .

ضد انقلاب به تعهدات خود در کردستان عمل نکرد

ابوشریف گفت : متعاقب آن هیئت حسن نیت از طرف دولت مامور رسیدگی به مسئله شد و نتیجه کار هیئت این شد که به تقاضای گروه های سیاسی و بعضی از نمایندگان مردم سپاه پاسداران از منطقه خارج شود و امنیت منطقه را به ژاندارمری و شهربانی و در بعضی مناطق به ارتش واگذار نماید .

وی گفت : به دنبال این جریان سپاه از شهرهای بانه ، سقز ، بوکان و پیرانشهر خارج شد و در بقیه شهرها عملیات نظامی را متوقف کرد و در مقر خود باقی ماند . ابوشریف ادامه داد : به دنبال مذاکراتی که در اواخر سال گذشته انجام گرفت قرار بر این شد که سپاه از شهر سنندج نیز خارج شود و به داخل پادگان سنندج انتقال پیدا کرده و مواضع خود را در شهر تحویل دهد.

سپاه بارها به مقامات تذکر داد که ضد انقلاب در حال آماده سازی است

ابوشریف گفت : با توجه به این که سپاه کرارا به مقامات دولتی تذکر می داد که در طول مذاکرات ضد انقلاب اقدام به تدارک و سازماندهی و سنگر بندی می نماید  و لازم است ضمن مذاکرات از این قبیل اقدامات جلو گیری بشود ولی متاسفانه نه تنها اقدامی در این مورد صورت نگرفت بلکه پاسگاه هایی که مجددا ژاندارمری در منطقه ایجاد کرده بود یکی پس از دیگری توسط ضد انقلاب خلع سلاح گشت و به دنبال آن یک واحد از ستون ارتش در شهر نوسود با تمام تجهیزات بدون درگیری خلع سلاح گشت و با توجه به این که ارتش هم اقدامی در منطقه به عمل نیاورده و گلوله ای به طرف کسی شلیک نکرده بود حزب دمکرات با جسارت کامل واحد ارتش را خلع سلاح کرده و به دنبال آن از حرکت ستون ارتش به طرف پادگان سنندج در شهر جلوگیری می شود. در عمل در حالیکه مرزهای غربی و جنوبی ایران از طرف دولت بعثی عراق مورد هجوم قرار می گیرد و از داخل نیز خاک ایران مورد تجاوز نیروی هوایی آمریکا قرار می گیرد این عناصر ضد انقلاب و خلاف تمام تعهدات خود از پشت به ارتش خنجر زده و براداران بیگناه سرباز و درجه دار و افسر را ناجوانمردانه با وجود تذکرات بسیار از طرف فرمانده مسئول که اصرار داشت تیراندازی نشود مورد هدف قرار می دهد و کامیون های حامل آذوقه و مهمات را به غنیمت می گیرد و صدها نفر از برادران ارتشی را شهید و مجروح می سازند .

مدیران کارخانجات ایران ناسیونال در یک گفت و گوی مطبوعاتی اعلام کردند : به علت تورم و بحران جامعه اقتصادی اروپا و افزایش روز افزون نرخ کالاها بخصوص کالاهای پایه که هر شش ماه یک بار 6 درصد به قیمت آن افزوده می شود و همچنین افزایش نرخهای ارز و از سوی دیگر تغییرات حداقل دستمزد و مزایای پرداختی به کارگران و هزینه های دیگر با موافقت دولت قیمت انواع پیکان افزایش یافت .

آمادگی شورشی ها برای یک جنگ طولانی در سنندج

فرمانده عملیات سپاه ادامه داد : در یک ماهه گذشته ضد انقلاب در شهر سنندج خود را برای جنگ طولانی مهیا کرده بود و واحدهای ارتش مستقر در باشگاه افسران و تلویزیون و فرودگاه را محاصره کرده و آب را بر روی آنها قطع کردند و حملات خود را با اسلحه های سنگین و خمپاره به طرف پادگان شروع نمودند و قصد داشتند که پادگان سنندج را اشغال کرده و مهمات آن را به غارت برند و مرتب با بلندگوهای خود در شهر اعلام می کردند که به زودی پادگان سقوط می کند و در یک چنین شرایطی سپاه وارد شهر می شود و از آنجا که ضد انقلاب در روزهای نخست آماده بود بیش از صد نفر از نیروهای ارتشی و سپاهی به شهادت می رسند .

ضد انقلاب برای تهیه آذوقه خانه های مردم را غارت می کرد

ابوشریف اینگونه ادامه داد که : اما با اتخاذ تاکتیک های فنی از طریق محاصره شهر و مسدود کردن راه تدارکاتی ضد انقلاب کوشیدیم تا از خونریزی بیشتر جلوگیری شود ، از آنجا که ضد انقلاب برای ادامه عملیات نظامی خود از نظر آذوقه در مضیقه بود و برای تامین آذوقه مغازه های بسته مردم را غارت کرده و به زودی وارد منازل مردم گشته اند و از آنها طلب نان می کردند و بخصوص اینکه اغلب آنها لباس کردی به تن کرده بودند و وقتی که به در خانه مردم می رفتند و به زبان فارسی صحبت می کردند مردم از آنها وحشت کرده و در را می بستند و آنها به زور وارد منزل می شدند و همه این اعمال سبب شد که در هفته گذشته تظاهراتی بر علیه حزب دمکرات و کومله و چریک های فدایی خلق در سنندج برپا شد که هزاران نفر از مردم این شهر شعار زنده باد امام سر دادند ، این تظاهرات توسط حزب دمکرات سرکوب شد و در فجیع ترین این اعمال حزب دمکرات پیش نمازهای محل را قتل عام کردند .

سنندج در سه روز گذشته از وجود ضد انقلاب خالی شد

فرمانده عملیات سپاه در پایان گفت : بعد از آنکه محاصره شهر کاملا پایان یافت به مجرد حمله پیشمرگان مسلمان کرد و پاسداران و ارتش به یکی از مواضع محکم آنان در تپه های مشرف بر شهر ضد انقلاب چنان شکست فاحشی خورد که قدرت مقاومت را در خود از دست داد و یکی پس از دیگری سنگرها را خالی کرده و پا به فرار گذاشت و عقب نشینی کرد و شبانه از تاریکی استفاده نمودند و پای پیاده خود را به کوهها زدند و چون تمام راهها بسته بود عده زیادی از آنها در راه سقز دستگیر شدند . از سه روز گذشته نیز شهر کاملا از وجود ضد انقلاب خالی گشت و شهر سنندج دیروز حتی شاهد یک تیراندازی نبود . (2)

10 کشته و مجروح حاصل حمله نیروهای عراقی به نقاط مرزی

در یک درگیری مسلحانه که بین مزدوران بعث عراق و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صورت گرفت یک تن از مهاجمین عراقی کشته و 9 تن دیگر نیز مجروح شدند . از مهاجمین مقداری مهمات نیز به دست آمد. . بر اساس اطلاعیه سپاه در این رابطه 4 مزدور داخلی که با رژیم بعث عراق همکاری داشتند دستگیر شده اند . (3)

در عمل در حالیکه مرزهای غربی و جنوبی ایران از طرف دولت بعثی عراق مورد هجوم قرار می گیرد و از داخل نیز خاک ایران مورد تجاوز نیروی هوایی آمریکا قرار می گیرد این عناصر ضد انقلاب و خلاف تمام تعهدات خود از پشت به ارتش خنجر زده و براداران بیگناه سرباز و درجه دار و افسر را ناجوانمردانه با وجود تذکرات بسیار از طرف فرمانده مسئول که اصرار داشت تیراندازی نشود مورد هدف قرار می دهد و کامیون های حامل آذوقه و مهمات را به غنیمت می گیرد و صدها نفر از برادران ارتشی را شهید و مجروح می سازند .
قیمت انواع پیکان افزایش یافت

قیمت انواع اتومبیل پیکان ساخت کارخانه ایران ناسیونال افزایش یافت و در عین حال شرایط تحویل آن تغییر کرد . مدیران کارخانجات ایران ناسیونال در یک گفت و گوی مطبوعاتی اعلام کردند : به علت تورم و بحران جامعه اقتصادی اروپا و افزایش روز افزون نرخ کالاها بخصوص کالاهای پایه که هر شش ماه یک بار 6 درصد به قیمت آن افزوده می شود و همچنین افزایش نرخهای ارز و از سوی دیگر تغییرات حداقل دستمزد و مزایای پرداختی به کارگران و هزینه های دیگر با موافقت دولت قیمت انواع پیکان افزایش یافت . (4)

تصویب بودجه 2700 میلیارد ریالی کل کشور در سال 59

در پایان جلسه امشب شورای انقلاب و هیئت دولت که به ریاست بنی صدر تشکیل شد مهندس عزت الله سحابی وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که بودجه کل کشور در جلسه امشب شورای انقلاب تصویب شد . کل بودجه سال 1359 ، 2700 میلیارد ریال است . (5)

ابراهیم یزدی : آمریکا باید به ایران غرامت بپردازد

ابراهیم یزدی وزیر خارجه پیشین و نیز سرپرست موسسه کیهان در مصاحبه ای گفت : آمریکا باید غرامت 25 سال خسارت جانی و مالی به ایران را بپردازد . وی ادامه داد : سرنوشت میلیاردها دلار سرمایه ایران در آمریکا باید روشن شود ، تجاوز نظامی آمریکا به ایران حل مسئله گروگان ها در مجلس را سخت تر خواهد کرد . وی اظهار داشت : صرف اینکه آمریکا به گناهان و اشتباهات خود اعتراف کند و تعهد بدهد که دیگر دخالت ننماید کافی نیست و هیچ گونه ضمانت اجرایی ندارد .

یزدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : طبق ادعای خود آمریکایی ها که به خاطر سلب حق آزادی 5 یا 6 نفر آمریکایی 220 میلیون دلار غرامت مطالبه کرده اند آمریکا باید برای مدت 25 سال و برای 30 میلیون ایرانی حدود (10*5 به توان 17) دلار خسارت محدودیت آزادی به ایران بپردازد . (6)

پی نوشت :

1- بامداد ،27 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12

2- جمهوری اسلامی  ، 27 اردیبهشت 1359 ، صفحه 10

3- بامداد ، 27 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

4- بامداد ، 28 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

5- اطلاعات ، 28 اردیبهشت 1359 ، صفحه 1

6- کیهان ، 27 اردیبهشت 1359 ، صفحه 1

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول