اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

نگرانی منافقین از افشاگری صدا و سیما

•سازمان مجاهدین خلق( منافقین) طی نامه ای خطاب به آیت الله مهدوی کنی سرپرست وزارت کشور علیه صدا و سیما به دلیل پخش برنامه ای در رابطه با شهادت شهید شریف واقفی اعلام جرم کرد .

نگرانی منافقین از افشاگری صدا  و سیما

رخدادهای 20 اردیبهشت 1359

چکیده

  • امام خمینی رهبر انقلاب در دو حکم جداگانه آیت الله خامنه ای و دکتر مصطفی چمران را به سمت مشاوران خویش در شورای عالی دفاع ملی منصوب کردند .
  • امام خمینی رهبر انقلاب امروز طی حکمی حجت الاسلام سید محمود دعایی را به عنوان سرپرست جدید موسسه اطلاعات منصوب کردند .
  • حجت الاسلام هاشمی ضمن ملاقات با امام خمینی طرح آرم جمهوری اسلامی را تقدیم ایشان کرد که مورد تصویب رهبر انقلاب قرار گرفت .
  • هارولد براون وزیر دفاع آمریکا در گزارشی به کنگره این کشور اعلام کرد انفجار مهمات و کمبود وقت و سوخت تیم نجات گروگانها را مجبور کرد که بدون از بین بردن هلی کوپترها و اسناد سری باقی مانده در محل عقب نشینی کنند .
  • محافل اروپایی در بروکسل اظهار داشتند تحریم اقتصادی ایران از سوی بازار مشترک اروپا که قرار است روز 18 ماه مه به تصویب شورای وزیران 9 کشور عضو برسد ، بسیار محدود خواهد بود .
  • دبیرکل اتحادیه کارکنان علمی فنی و مدیریت انگلیس از پارلمان خواسته است به خاطر گروگان های آمریکایی در تهران و نیز بیکاری گسترده ای که به دنبال تحریم اقتصادی ایران در انگلیس پدید خواهد آمد از حمایت از تحریم اقتصادی علیه ایران در پارلمان خودداری کند .
  • سازمان مجاهدین خلق طی نامه ای خطاب به آیت الله مهدوی کنی سرپرست وزارت کشورعلیه صدا و سیما به دلیل پخش برنامه ای در رابطه با شهادت شهید شریف واقفی اعلام جرم کرد . 
  • ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور طی حکمی خطاب به آیت الله خلخالی وی را به سرپرستی اداره مبارزه با مواد مخدر منصوب کرد .
حکم امام به آیت الله خامنه ای و دکتر چمران

امام خمینی رهبر انقلاب در دو حکم جداگانه آیت الله خامنه ای و دکتر مصطفی چمران را به سمت مشاوران خویش در شورای عالی دفاع ملی منصوب کردند . (1)

هارولد براون وزیر دفاع آمریکا در گزارشی به کنگره این کشور اعلام کرد انفجار مهمات و کمبود وقت و سوخت تیم نجات گروگانها را محبور کرد که بدون از بین بردن هلی کوپترها و اسناد سری باقی مانده در محل عقب نشینی کنند . براون در یک گزارش 22 صفحه ای اعلام کرد طوفان شن غیر منتظره قبلا باعث شده بود که هلی کوپترها از یکدیگر جدا شوند ، براون در گزارش خود اینطور نشان می دهد که طوفان باعث سرگیجه و از دست دادن تعادل خدمه هلیکوپتر شد .

با حکم امام ؛ سید محمود دعایی سرپرست موسسه اطلاعات شد

امام خمینی رهبر انقلاب امروز طی حکمی حجت الاسلام سید محمود دعایی را به عنوان سرپرست جدید موسسه اطلاعات منصوب کردند . در بخشی از حکم امام آمده است : متوجه هستید که مطبوعات باید همیشه در خدمت اسلام عزیز و مردم و کشور باشند و آزادی ها در حدود قوانین مقدس اسلام و قانون اساسی به بهترین وجه تامین شود . (2)

به دنبال نصب دعایی از سوی امام بنی صدر نیز در حکمی خطاب به سرپرست جدید موسسه اطلاعات وی را به این سمت منصوب کرد ! در حکم رئیس جمهور آمده است : به استناد موافقت امام با پیشنهاد سه ماده ای ، شما را به مدیریت موسسه اطلاعات منصوب می کنیم و لازم است روش های کنونی که یکسره بر تحریک و تخریب هستند رها شوند و مطبوعات محل بازتاب اندیشه های راه یاب و انتقادها به معنای ارزیابی و جدا کردن سره از ناسره بگردند . (3)

آرم جمهوری اسلامی مورد تائید امام قرار گرفت

حجت الاسلام هاشمی ضمن ملاقات با امام خمینی طرح آرم جمهوری اسلامی را تقدیم ایشان کرد که مورد تصویب رهبر انقلاب قرار گرفت . (4)

آخرین گمانه زنی ها در مورد نخست وزیر و اعضای کابینه

با اعلام قطعی شدن تشکیل دولت موقت گمانه زنی ها در مورد نخست وزیر و اعضای این کابینه آغاز شده است . از چند شخصیت تاکنون به عنوان نخست وزیر دولت موقت نام برده می شود که از آن جمله می توان به گزینه هایی چون دکتر حبیبی ، فروهر ، مدنی و عزت الله سحابی اشاره کرد . در این میان مدنی ،سحابی و حبیبی آشکارا اعلام کرده اند که خیال پذیرفتن این پست را ندارند ، در این میان امروز شایعاتی در مورد نخست وزیری داریوش فروهر در محافل سیاسی مطرح شده است .

بنی صدر رئیس جمهور نیز در مصاحبه ای ضمن تاکید بر نظر خود بر لزوم تشکیل یک دولت موقت مشخصات دولت و نخست وزیر مطلوب خود را تشریح کرد . وی گفت : دولتی که باید تشکیل شود دولت رفع بحران است و باید بحران های موجود را حل کند و دولت وضع عادی نیست ، این دولت باید ائتلاف استعدادها باشد ، استعدادهایی که قادرند با وضعیت مقابله کنند تا بتوانند گره مشکلات مملکت را باز کنند . بنی صدر در مورد نخست وزیر نیز اظهار داشت : این فرد باید مورد تائید امام ، رئیس جمهوری و مجلسی که بعدا تشکیل می شود بوده و در ضمن از محبوبیت عمومی هم برخوردار باشد . (5)

با اعلام قطعی شدن تشکیل دولت موقت گمانه زنی ها در مورد نخست وزیر و اعضای این کابینه آغاز شده است . از چند شخصیت تاکنون به عنوان نخست وزیر دولت موقت نام برده می شود که از آن جمله می توان به گزینه هایی چون دکتر حبیبی ، فروهر ، مدنی و عزت الله سحابی اشاره کرد . در این میان مدنی ،سحابی و حبیبی آشکارا اعلام کرده اند که خیال پذیرفتن این پست را ندارند ، در این میان امروز شایعاتی در مورد نخست وزیری داریوش فروهر در محافل سیاسی مطرح شده است .

بدون از بین بردن اسناد محرمانه از ایران عقب نشینی کردیم

هارولد براون وزیر دفاع آمریکا در گزارشی به کنگره این کشور اعلام کرد انفجار مهمات و کمبود وقت و سوخت تیم نجات گروگانها را محبور کرد که بدون از بین بردن هلی کوپترها و اسناد سری باقی مانده در محل عقب نشینی کنند . براون در یک گزارش 22 صفحه ای اعلام کرد طوفان شن غیر منتظره قبلا باعث شده بود که هلی کوپترها از یکدیگر جدا شوند ، براون در گزارش خود اینطور نشان می دهد که طوفان باعث سرگیجه و از دست دادن تعادل خدمه هلیکوپتر شد .

قبلا گزارش شده بود که تنها خدمه یکی از هلی کوپترها دچار چنین حالتی شدند ، براون از این اقدام کماندوهای آمریکایی با عنوان تراژدی یاد کرد . وزیر دفاع آمریکا همچنین در گزارش خود نوشته است : یافتن و بیرون آوردن اسناد محرمانه از هلی کوپترها بسیار خطرناک تشخیص داده شد و این خطری بود که هم برای خدمه هلیکوپترها و هم بالقوه برای تجدید سازمان تیم در صورتی که تعداد بیشتری کشته می شدند وجود داشت .

براون گفت : خدمه هلی کوپترها زمانیکه در میان طوفان شن به طرف منطقه عملیات می رفتند دچار ناراحتی دیگر شدند ، آنها در این حالت مثل آن بود که در داخل یک ظرف شیر سیاه قرار گرفته اند و سرگیجه های متناوب مانع آن می گردید که ثبات خود را حفظ کنند . (6)

تحریم اقتصادی ایران بسیار محدود خواهد بود

محافل اروپایی در بروکسل اظهار داشتند تحریم اقتصادی ایران از سوی بازار مشترک اروپا که قرار است روز 18 ماه مه به تصویب شورای وزیران 9 کشور عضو برسد ، بسیار محدود خواهد بود . کارشناسان و حقوقدانان 9 کشور اروپایی روز سه شنبه برای بررسی پیامدهای تحریم اقتصادی ایران تشکیل جلسه خواهند داد ولی از هم اکنون پیدا است که تحریم اقتصادی ایران بیشتر جنبه سمبولیک خواهد داشت .

از سوی دیگر دبیرکل اتحادیه کارکنان علمی فنی و مدیریت انگلیس در نامه ای به کالاهان نخست وزیر سابق این کشور از وی خواسته است به خاطر گروگان های آمریکایی در تهران و نیز بیکاری گسترده ای که به دنبال تحریم اقتصادی ایران در انگلیس پدید خواهد آمد از حمایت از تحریم اقتصادی علیه ایران در پارلمان خودداری کند . (7)

منافقین که از عملکرد خیانت بار این سازمان در زمینه قتل تعدادی از مخالفان خود در طول رژیم شاه از جمله شهید شریف واقفی به خوبی آکاه است از افشاگری صدا و سیما در این زمینه بیمناک بوده و پخش برنامه در این مورد را علیه خود تصویر گر می شود ، نظیر این گونه برخورد را بعد از فتنه آمریکایی – انگلیسی 88  از سوی منافقین جدید نیز شاهد بودیم .
شکایت مجاهدین خلق [منافقین] از صدا و سیما

سازمان مجاهدین خلق طی نامه ای خطاب به آیت الله مهدوی کنی سرپرست وزارت کشور با اعلام اینکه سازمان رادیو و تلویزیون به رغم ممنوعیت استفاده تبلیغاتی له و علیه نامزدها پس از برنامه اخبار شب به انگیزه شهادت شهید مجید شریف واقفی یک تراژدی را به نمایش گذاشت که مضمون آن جز تبلیغ منفی علیه سازمان مجاهدین خلق نیست . (8)

حکم بنی صدر به آیت الله خلخالی

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور طی حکمی خطاب به آیت الله خلخالی وی را به سرپرستی اداره مبارزه با مواد مخدر منصوب کرد . آیت الله خلخالی در این زمینه گفت : به قاچاقچیان مواد مخدر رحم نخواهم کرد . (9)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 12 ، صفحه 281 و صفحه 282

2- صحیفه امام ، جلد 12 ، صفحه صفحه 283

3- اطلاعات ، 21 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12

4- اطلاعات ، 20 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12

5- اطلاعات ، 20 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

6- اطلاعات ، 20 اردیبهشت 1359 ، صفحه 1

7- اطلاعات ، 20 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12

8- اطلاعات ، 20 اردیبهشت 1359 ، صفحه 3، منافقین که از عملکرد خیانت بار این سازمان در زمینه قتل تعدادی از مخالفان خود در طول رژیم شاه از جمله شهید شریف واقفی به خوبی آکاه است از افشاگری صدا و سیما در این زمینه بیمناک بوده و پخش برنامه در این مورد را علیه خود تصویر گر می شود ، نظیر این گونه برخورد را بعد از فتنه آمریکایی – انگلیسی 88  از سوی منافقین جدید نیز شاهد بودیم ، در این برهه و در شرایطی که فتنه گران در خیابان ها شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه سر می دادند و  در حالی که عده ای شعار نه غزه نه لبنان سرداده و شعار جمهوری ایرانی نقل محافل فتنه گران بود صدا و سیما برنامه ای با رویکرد سخنان امام خمینی پخش کرد برنامه ای که مورد اعتراض سران داخلی وخارجی فتنه قرار گرفت و عجیب آنکه آنان نیز همانند منافقین مدعی بودند مردم با شنیدن سخنان امام و انذارهای ایشان ما را مخاطب این سخنان می یابند !

9- اطلاعات ، 20 خرداد 1359 ، صفحه 3

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول