اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی همدان خبر داد

بیش از 100 هزار هکتار از مزارع همدان زیر پوشش مبارزه با سن غلات

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: 100 هزار و 792 هکتار از مزارع گندم و جو استان زیر پوشش مبارزه با سن غلات قرار گرفتند.

بیش از 100 هزار هکتار از مزارع همدان زیر پوشش مبارزه با سن غلات

شهرام پیشه‌ور در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار فارس در همدان اظهار داشت: با توجه به اینکه شروع ریزش‌های سن مادر در استان همدان 17 روز زودتر نسبت به سال گذشته صورت گرفته است، 100 هزار و 792 هکتار زیر پوشش مبارزه شیمیایی قرار گرفته است.

وی افزود: عملیات مبارزه با سن غلات در مرحله سن مادر از تاریخ  اول فروردین در شهرستان نهاوند آغاز و در تاریخ 14 اردیبهشت جاری، در شهرستان فامنین به پایان رسیده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه مبارزه با سن مادر در طی 45 روز صورت گرفته است خاطرنشان کرد: در عملیات مبارزه با سن در مرحله سن مادر، از ناوگان ادوات سم‌پاشی بخش خصوصی که در اختیار کشاورزان قرار دارد استفاده شده که می‌توان به شرکت‌های تعاونی تولید روستایی، شرکت‌های مکانیزاسیون و شرکت‌های دفع آفت نباتی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: 200 دستگاه سم‌پاش توربو لاینر، بیش از 8 هزار دستگاه انواع دیگر از ادوات سم‌پاش در این عملیات به کار گرفته شده است.

پیشه‌ور ابراز داشت: به منظور توسعه شبکه‌های مراقبت و پیش‌آگاهی بخش خصوصی از تعداد 138 نفر کارشناس فارغ‌التحصیل در رشته‌های کشاورزی در قالب بیش از 40 کلینیک گیاه‌پزشکی استفاده شده است.

وی به اقدامات انجام شده در راستای مبارزه با سن غلات در استان را برشمرد و خاطرنشان کرد: تهیه و نصب 1000 بنر در تمام روستاهای استان، اجرای 27 کارگاه آموزشی برای کشاورزان استان، ارسال 18 هزار پیامک به کشاورزان، صدور 90 عنوان اطلاعیه عملیات مبارزه با سن از سوی کلینیک‌های گیاه‌پزشکی، از جمله اقدامات صورت گرفته برای کشاورزان است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی همدان انجام 30 مورد مصاحبه مطبوعاتی و تلویزیونی در سطح استان همدان، برگزاری کالیبراسیون ادوات سم‌پاشی، برگزاری 3 همایش با دهیاران با شوراهای اسلامی روستاها از دیگر اقدامات انجام شده در راستای آگاهی دادن به کشاورزان در مبارزه با سن غلات بوده است.

*آغاز مرحله دوم مبارزه با پوره سن از تاریخ 17 اردیبهشت جاری

وی با بیان اینکه مبارزه با پوره سن غلات در استان از تاریخ 17 اردیبهشت ماه جاری آغاز شده است افزود: مبارزه از شهرستان تویسرکان آغاز شده و تا کنون 3 هزار و 500 هکتار از مزارع گندم و جو سمپاشی شده است.

پیشه‌ور خاطرنشان کرد: عملیات مبارزه در مرحله پوره سن، 10 روز زودتر، نسبت به سال گذشته شروع شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان خرداد ماه جاری ادامه پیدا کند.

وی همچنین در خصوص مبارزه با علف هرز ابراز داشت: در سال جاری بیش از 120 هزار هکتار از مزارع گندم و جو زیر پوشش مبارزه شیمیایی با علف‌های هرز پهن‌برگ و باریک‌برگ صورت گرفته که در مقایسه با سال قبل بیش از 10 هزار و 600 هکتار افزایش داشته است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی همدان در پایان اظهار داشت: با توجه به اینکه علف‌های هرز در مزارع به ویژه گندم و جو به عنوان رقیب جدی در جذب آب، مواد غذایی و نور برای گیاه محسوب می‌شود لذا مدیریت حفظ نباتات استان از سال‌های گذشته اقدامات ویژه‌ای در راستای توسعه سطح مبارزه با علف‌های هرز انجام داده است.

انتهای پیام/2499/ی30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول