اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

برداشت گل محمدی از گلستان‌های جیرفت

جیرفت یکی از تولیدکنندگان محصول گل محمدی استان کرمان محسوب شده و پیش‌بینی می‌شود، بیش از 300 تن گلبرگ تر در سال جاری از گلستان‌های این شهرستان برداشت شود.

برداشت گل محمدی از گلستان‌های جیرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، گل محمدی نوعی گل رز است که از آن گلاب می‌گیرند و به علت داشتن رایحه فوق‌العاده و تنوع ارقام در بسیاری از مناطق دنیا کشت می‌شود، قسمت قابل مصرف آن گلبرگ و ماده مؤثر آن تانن نام دارد.

گل‌ها به رنگ صورتی خوش‌رنگ است که در اوایل صبح آغاز به باز شدن می‌کنند و دوام گل‌ها حداکثر یک روز بوده و بعد از آن رنگ صورتی گلبرگ‌ها سفیدرنگ و پرپر شده و می‌ریزد.

گل محمدی در مناطق کوهپایه‌ای و اقلیم‌های خشک و نیمه‌خشک در تابستان‌های معتدل و خشک و زمستان‌های سرد کشت می‌شود.

قلمه، پاجوش، خواباندن و پیوند زدن راه‌های ازدیاد این گل و رایج‌ترین نوع ازدیاد از طریق قلمه است.

کشت گل محمدی در جیرفت مقرون به صرفه است

محصولات عمده گل محمدی شامل گلاب، اسانس و گلبرگ‌های خشک شده و مصارف گل محمدی در صنایع داروسازی، عطرسازی، صنایع غذایی و فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی است.

گلاب و اسانس گل محمدی ایران سالانه به کشورهای خلیج فارس و کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه و انگلستان صادر می‌شود.

با توجه به اینکه اقلیم مناطق جبالبارز، ساردوئیه و اسفندقه در جنوب کرمان برای کشت این محصول بسیار مناسب است و همچنین به دلیل مقاومت بالای این گیاه به خشکی، لذا کشت و کار آن در این مناطق بسیار مقرون به صرفه است.

در این راستا کارخانه گلاب‌گیری گل‌بارز جبالبارز که چندین سال در این زمینه فعالیت دارد، آمادگی کامل برای خرید محصول کشاورزان منطقه را دارد و در این زمینه هیچ‌گونه نگرانی و دغدغه‌ای وجود ندارد.

هزینه بالای کارگری و قیمت پایین محصول از مهم‌ترین مشکلات این محصول است که بنا به اظهار کارگاه گلاب‌گیری به علت تحریم‌ها قیمت صادرات اسانس به اتحادیه اروپا در حال حاضر نصف قیمت فروش 8 تا 10 سال گذشته است و در حال حاضر بازار فروش محصولات داخلی کشور است که میزان عرضه محصول بیش از تقاضا است.

برداشت گل محمدی از گلستان‌های جیرفت

شهرستان جیرفت با سطح زیر کشت بالغ بر 300 هکتار یکی از تولیدکنندگان محصول گل محمدی استان کرمان محسوب می‌شود.

عمده گلستان‌های شهرستان در بخش‌های جبالبارز، ساردوئیه و اسفندقه واقع است که با توجه به اقلیم و آب و هوای خاص این بخش‌ها، تولید گل محمدی در این مناطق مقرون به صرفه و اقتصادی است.

برداشت این محصول از اواخر فروردین ماه آغاز و تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه دارد، عملکرد برداشت گلبرگ تر از هر هکتار حدود یک تن است که پیش‌بینی می‌شود، بیش از 300 تن گلبرگ تر در سال جاری از گلستان‌های جیرفت برداشت شود.

یک واحد کارخانه عرقیجات متعلق به بخش خصوصی نیز به منظور انجام عملیات گلابگیری با دو مخزن 300 و 500 کیلویی سالانه مقادیر قابل توجهی گلاب و سایر عرقیجات را به بازارهای استان عرضه می‌کند.

انتهای پیام/2655/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول