اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با آغاز اردیبهشت‌ماه

پرورش گل محمدی در نوش‌آباد 4 ساله شد

پرورش گل محمدی و تولید گلاب در دشت کویری نوش آباد برای چهارمین سال پیاپی، به بار نشست.

پرورش گل محمدی در نوش‌آباد 4 ساله شد

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، مجری طرح کشت گل محمدی در نوش‌آباد عصر امروز در این خصوص در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تجربه چهار سال گذشته، ثابت کرد که با توجه به شرایط خشک‌سالی و کمبود منابع  آب، پرورش گل، جایگزین خوبی برای صیفی و دیگر محصولات گرم‌سیری است.

محمود ساجدی افزود: بنا به تحقیقات در میان گیاهان گوناگون، گل محمدی مقاومت زیادی در شرایط کم‌آبی مناطق کویری دارد و فاصله بین آبیاری آن بین هفت تا 20 روز تغییر می‌کند.

وی با بیان اینکه دوره آب‌دهی گل از نیمه دوم اسفندماه آغاز و تا تیرماه سال بعد ادامه دارد تصریح کرد: این محصول در زمستان نیز فقط یک یا دو بار نیاز به آبیاری دارد که یک امتیاز مثبت برای توسعه گل‌کاری در مناطق کویری است.

وی با اشاره به نیاز عمده محصولات کشاورزی به آب شیرین ابراز داشت: سازگاری گل محمدی، با خشکی و شوری از دیگر ویژگی‌های توسعه کشت این محصول است به طوری که در پهنه‌هایی که آب شور است، تأثیر چندانی در کیفیت گل محمدی دیده نمی‌شود.

مجری طرح کشت گل محمدی در نوش‌آباد همچنین عنوان کرد: دمای 21 درجه روز و 15 درجه شب برای رشد گل مناسب است و در دمای پایین‌تر مناطق کوهستانی، رشد به آهستگی انجام می‌پذیرد و تولید گل‌ نیز کاهش پیدا می‌کند در حالی که در دمای بالا، رشد بیشتر و تولید گل انبوه‌تر است.

ساجدی اضافه کرد: بنا بر تحقیقات، در مناطقی که دمای شب پنج تا 10 درجه خنک‌تر از درجه گرمای روز باشد بازدهی گل محمدی بهبود می‌یابد و میزان اسانس آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به نوع خاک مزارع کویری بیان داشت: خاک‌های حاصلخیز شنی-رسی که دارای بافت نسبتاً خشک که هوا را به خوبی از خود عبور می‌دهد و دارای مقادیری مواد آلی پوسیده است، بهترین محیط رشد برای گل محمدی است.

به گفته وی، در برابر محصولات کشاورزی که هر سال نیازمند نوع جدید و اصلاح شده بذر است، تولید گل محمدی، نیازی به بذر ندارد که این موضوع، در کاهش هزینه‌های کشاورزی آن نقش اساسی دارد.

ساجدی تأکید کرد: مشتری گلاب و اسانس در بازارهای جهانی و مقاومت گل محمدی در برابر حمله آفات و بیماری‌ها از دیگر ویژگی‌های کشت گل محمدی در مناطق کویری مثل نوش‌آباد است.

وی خواستار مشارکت بیشتر و توجه جدی مسئولان جهاد کشاورزی در امر کشاورزی و تحقیقات برای معرفی و توسعه کشت جایگزین و مناسب در مناطق کویری شد.

مجری طرح کشت گل محمدی در نوش‌آباد ابراز داشت: سال گذشته در مجموع دو جریب مساحت زیر کشت گل، حدود 70 کیلوگرم محصول برداشت شد که حاصل این میزان گل 50 لیتر گلاب بود.

ساجدی افزود: در سال جاری، میزان سطح زیر کشت به چهار جریب افزایش یافته و انتظار می‌رود که میزان گلاب بیش از دو برابر افزایش داشته باشد.

انتهای پیام/63009/ع30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول