اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر اتاق تعاون استان گلستان:

استارت بیمه تکمیلی اعضای تعاونی در گلستان کلید خورد/ ثبت 10 هزار تعاونی در گلستان

دبیر اتاق تعاون استان گلستان از آغاز بیمه تکمیلی اعضای تشکل و تعاونی‎های استان خبر داد و گفت: بیمه تکمیلی برای نخستین‎بار از طریق اتاق تعاون در حال انجام است.

استارت بیمه تکمیلی اعضای تعاونی در گلستان کلید خورد/ ثبت 10 هزار تعاونی در گلستان

تعاون و همکاری پدیده‎ای اجتماعی است که قدمتی به بلندای زندگی بشر دارد، با قوت گرفتن روحیه تعاونگری همچنان شاهد رشد و توسعه جوامع هستیم و یقیناً اگر این تعامل انسان‎دوستانه شکل نمی‎گرفت شاید امروز مشکلات و گره‎های بشری به اعلی‎ترین حد خود می‎رسیدند.

بر این باور هستیم که پیوند عمیق انسان‎ها با روحیه تعاون می‎تواند کوهی از مشکلات را هموار کند هر چند در این راستا کاستی‎هایی نیز به چشم می‎خورد که برای بهبود آن باید تلاش کرد.

دبیر اتاق تعاون گلستان نیز معتقد است مهمترین ضعفی که تشکل‎های اقتصادی از آن رنج می‎برند فقدان فرهنگ عمومی است چنانچه مشارکت گروهی افراد جامعه در تشکل‎های اقتصادی، شرکت‎های تعاونی، انجمن‎های صنفی و حتی مشارکت اعضایی که جذب تشکل‎ها شدند نتوانسته آن طور که باید و شاید در فعالیت‎های اقتصادی قابل قبول باشد.

احمدپور گرچه وضعیت مشارکت همه‎جانبه اعضای تشکل‎ها را راضی‎کننده عنوان می‎کند اما بر این باور است که هنوز این تعاملات در حد انتظار نیست، در همین راستا خبرگزاری فارس تلاش کرد تا در خصوص برنامه‎های پیشنهادی این نهاد برای بهتر شدن وضعیت موجود و ترسیم چشم‎انداز تعاونی‎ها با یحیی احمدپور دبیر اتاق تعاون گلستان مصاحبه‎ای تفصیلی ترتیب دهد که مشروح آن را در ذیل می‎خوانید:

فارس: آینده تشکل‎های اقتصادی بر چه اساسی ترسیم شده است و این تشکل‎ها چقدر می‎تواند در پویا شدن اقتصاد نقش‎آفرین باشد؟

احمدپور: تشکل‎ها در کشورهای پیشرفته مهمترین نقش را در امور اقتصادی حتی اجتماعی انجام می‎دهند ولی در ایران مانند کشورهای پیشرفته نیست امیدواریم با گسترش و پیشرفت تشکل‎های اقتصادی چه در حوزه تعاونی و غیرتعاونی تشکل‎های مردمی بتوانند آن نقشی که مورد انتظار است را در اقتصاد و مسائل اجتماعی کشور ایفا کنند.

همان طوری که مستحضرید در شرایط فعلی، واگذاری تصدی‎گری از بخش دولتی به بخش خصوصی در دستور کار دستگاه‎های دولتی قرار گرفته و بسیار به دنبال این هستند تا واگذاری تصدی‎گری‎ها انجام شود خوشبختانه با ارتباط خوبی که بین اتاق تعاون استان و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان وجود دارد و با توجه به دیدگاه و نظر حمایتی که در مدیر فعلی این اداره کل است واگذاری تصدی‎گری به خوبی از طریق این اداره کل به اتاق تعاون استان انجام شده است.

فارس: چند درصد این فعالیت‎ها برونسپاری شده است؟

احمدپور: حوزه تعاون به دلیل اینکه چندین حوزه را تولی‎گری می‎کند بیش از 80 تا 90 درصد امور تصدی‎گری به اتاق تعاون واگذار شده البته برای برگزاری مابقی فعالیت‎ها نیز مشکل خاصی وجود ندارد که اگر توانمندی لازم را در اتاق ایجاد کنیم سایر امور نیز واگذار خواهد شد.

فارس: اگر ممکن است فعالیت‎های برون‌سپاری این حوزه را بیان بفرمایید؟

احمدپور: مراحل تشکیل و ثبت اولیه تعاونی‎ها، انجام مراحل اولیه تغییرات ثبتی تعاونی‎ها، بررسی صورت‎های مالی تعاونی‎ها، ارائه مشاوره‎های موردنیاز تعاونی‎ها، صدور انواع ضمانت‌نامه‎های بانکی که نمایندگی صندوق ضمانت سرمایه‎گذاری بخش تعاون را نیز اخذ کردیم، تشکیل پرونده‎های تسهیلاتی، پیگیری مشکلات تعاونی‎ها در دستگاه‎های اجرایی، قسمتی از امور و خدماتی که در اتاق تعاون به اسناد واگذاری‎ها صورت گرفته در اتاق تعاون استان به شرکت‎ها و اتحادیه‎های تعاونی ارائه می‎شود.

فارس: چه تعداد تشکل و تعاونی در گلستان فعال، نیمه‎فعال و غیرفعال هستند؟

احمدپور: بیش از 10 هزار تشکل و تعاونی در گلستان ثبت شده است و چیزی حدود 30 درصد آنها غیرفعال هستند، 60 درصد فعال و درصدی نیز در دست اجرا بوده و به دنبال این هستند که بعد از مراحل ثبت، مجوزهای لازم را از دستگاه‎های متولی کار اخذ کنند.

فارس: اتاق تعاون گلستان با چه ضعف‎ها و قوت‎های روبه‌روست؟

احمدپور: اخیراً وارد مقدمات جدیدی شدیم از جمله بیمه تکمیلی اعضا و کارکنان تعاونی‎ها که موضوع جدیدی است که اتاق تعاون در این زمینه ورود کرده است.

برای اینکه افراد بیمه تکمیلی شوند نیاز است یک گروه با یک تعداد خاص به صورت یکجا با شرکت‎های بیمه‎گذار قرارداد ببندند که خیلی از تعاونی‎های ما شرایط لازم را ندارند.

بنابراین تصمیم بر این شد تعداد افراد مورد نیاز را از تعاونی‎های مختلف جمع کنند و سپس قرارداد بیمه تکمیلی را منعقد می‎کنیم چراکه یکی از نیازمندی‎های جدی اعضای تعاونی‎ها بیمه تکمیلی است که در این زمینه خدمات دهیم و این اقدام تعاون با استقبال خوبی نیز از سوی تعاونی‎ها مواجه شد.

فارس: بیمه تکمیلی اعضای تعاونی‎های استان از چه زمانی آغاز شده و ظرفیت این بیمه برای اعضای تعاونی چه تعداد است؟

احمدپور: این اقدام تقریباً از دو هفته گذشته آغاز شده است و برای نخستین‎بار از طریق اتاق تعاون در حال انجام است.

پیش‎بینی می‎کنیم ظرف یک ماه آینده تعداد متقاضیان را به بیش از یک‎هزار و 500 نفر برسانیم که قرارداد بیمه‎ای را با شرکت سینا به تفاهم رسیدیم و درصدد هستیم فازهای بعدی را در آینده پیگیری کنیم.

فارس: این طرح در چند فاز قرار است انجام شود؟

احمدپور: بستگی به استقبال اعضای تعاونی دارد به محض اینکه تعداد آنها به یک‌هزار و 500 نفر برسد انعقاد قرارداد صورت خواهد گرفت و اگر تعداد متقاضیان بیشتر باشد در فازهای بعدی مبادرت به بیمه تکمیلی خواهیم کرد، گرچه پیش‎بینی خاصی برای تعداد فازها نکرده‎ایم.

فارس: در پایان اگر مطلبی دارید بیان بفرمایید؟

احمدپور: از خبرگزاری فارس که در راستای روشنگری فرهنگ کار و تعاون در بین اقشار مختلف جامعه تلاش می‎کند، سپاسگزارم.

امیدوارم با فعالیت‎هایی که در حوزه تعاون انجام می‎شود بتوانیم این فرهنگ باارزش را در جامعه بیش از پیش نهادینه کنیم.

انتهای پیام/83001/خ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول