اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان خبر داد

ایجاد 3340 شغل در تعاونی‌های کردستان/ ساخت 1179 واحد مسکونی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی استان کردستان از ایجاد 3 هزار و 340 شغل در تعاونی‌های استان در سال گذشته خبر داد.

ایجاد 3340 شغل در تعاونی‌های کردستان/ ساخت 1179 واحد مسکونی

مصطفی باغبانیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در سنندج با بیان اینکه اداره کل تعاون به عنوان متولی تعاون و کار وظایفی دارد و در راستای انجام این رسالت‌ها آئین نامه و قوانینی نیز برای آن وضع شده است، اظهار کرد: مراقبت از اشتغال‌های ایجاد شده مهم‌ترین رسالت این اداره‌کل در بحث کار است.

وی خاطرنشان کرد: برای تحقق این مهم توجه همزمان به کارگر و کارفرما به عنوان دو اصل مهم مورد توجه این اداره‌کل قرار گرفته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی استان کردستان افزود: در بحث تعاونی‌ها نیز بر اساس اصل 44 قانون اساسی برنامه ریزی‌های اقتصادی باید بر پایه سه اصل مهم یعنی دولتی، تعاونی و خصوصی انجام شود.

باغبانیان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تعاونی‌ها یکی از راه‌های رسیدن به توسعه پویا است، ایجاد همگرایی و هماهنگی بین افراد برای ایجاد این تعاونی‌ها در سطح استان مهم‌ترین رسالت این اداره‌کل برای کمک به توسعه استان در حوزه‌های مختلف است.

به گفته وی، استان کردستان با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در حوزه‌های مختلف به ویژه در بحث کشاورزی و صنایع دستی دارد می‌تواند در بحث ایجاد و توسعه تعاونی‌ها حرفی برای گفتن داشته باشد.

*فعالیت 2041 تعاونی در کردستان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی استان کردستان در ادامه به وجود 2 هزار و 41 تعاونی فعال و در دست اجرا در این استان اشاره و اظهار کرد: در سال گذشته 199 تعاونی جدید با عضویت 403 عضو و اشتغال‌زایی 3 هزار و 340 نفر ایجاد شده است.

به گفته باغبانیان، تلاش در راستای توسعه تعاونی‌ها با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان به ویژه در بخش کشاورزی، صنایع دستی و غیره از اولویت‌های مهم این اداره‌کل است.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف مانند قالی‌بافی، توت‌فرنگی و حتی بحث فرهنگی وجود دارد که پرداختن به آنها و ایجاد تعاونی‌ها نیازمند برنامه‌ریزی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی استان کردستان تصریح کرد: در بخش تعاون که یکی از راه‌های رسیدن به توسعه پویا و پایدار است باید با ایجاد یک تعامل و هم‌گرایی بین افراد تحصیل‌کرده در استان مسیر رسیدن به اهداف را هموار کرد.

باغبانیان به ایجاد 56 هزار و 817 فرصت شغلی در سال گذشته در استان اشاره کرد و گفت: با ایجاد این میزان فرصت شغلی توسط نهادهای مختلف 13 درصد بیشتر از تعهدات استان در این حوزه تحقق یافته است.

وی از پرداخت بیش از 18 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خرد و مشاغل خانگی در سال گذشته در این استان خبر داد و عنوان کرد: 9 میلیارد تومان از این مبلغ به کسب و کارهای خرد و 9 میلیارد تومان دیگر نیز به مشاغل خانگی اختصاص یافته است.

*فعالیت 16 موسسه کاریابی در کردستان

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی استان کردستان، انجام 243 مورد بازرسی از 16 مؤسسه کاریابی فعال در استان از دیگر خدمات این اداره کل در سال گذشته بوده است.

باغبانیان در ادامه به ساخت و واگذاری یک هزار و 179 واحد مسکونی در قالب تعاونی ها در سطح استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: تعاونی‌های مسکن به دو بخش تعاونی‌های متعارف و تعاونی‌های مسکن مهر تقسیم می‌شوند.

به گفته وی، تعاونی‌های متعارف مربوط به ادارات و تعاونی‌های مسکن مهر هم براساس بخش نامه که از سوی دولت صادر شده به منظور ایجاد واحدهای مسکونی برای اقشار مختلف جامعه است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی استان کردستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر 128 تعاونی مسکن با تعداد 10 هزار و 613 واحد ثبت شده در استان فعالیت می‌کند که عملیات اجرای آماده‌سازی آن از سال 86 و عملیات ساخت آن از سال 89 آغاز شده است.

باغبانیان صدور تولیدات تعاونی‌ها را از دیگر برنامه‌های اداره کل تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی کردستان نام برد و گفت: در سال گذشته 18 میلیون و 862 هزار دلار تولیدات تعاونی‌های استان را صادر کرده‌ایم.

*پرداخت 130 میلیارد ریال تسهیلات به تعاونی‌ها

به گفته وی، انجام 266 مورد بازرسی از تعاونی‌ها، 304 مورد بررسی صورت‌های مالی و پرداخت 130 میلیارد ریال تسهیلات به تعاونی‌ها از طریق بانک‌ها و مؤسسات پولی از دیگر اقدامات این اداره‌کل در سال گذشته در سطح استان بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی استان کردستان در مورد میزان پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی نیز اظهار کرد: بیش از 18 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال به دو بحث اشتغال‌ خانگی و خرد در سال گذشته در این استان توسط بانک‌های عامل پرداخت شده است.

وی در ادامه به فعالیت 167 مورد شورای سازش و 10 هیئت تشخیص و پنج هیئت حل اختلاف در استان اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 3 هزار و 895 مورد درخواست و دادخواست و 3 هزار و 931 شکایت واصله داشته‌ایم که یک‌هزار و 598 پرونده آن به شورای سازش ارجاع شده است.

به گفته وی، میانگین رسیدگی به پرونده شکایات در شوراهای سازش 29 روز است و براساس آن بیش از 70 درصد از شکایات منجر به سازش می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی استان کردستان با استناد به آمار تامین اجتماعی از فعالیت 152 هزار کارگر در این استان خبر داد و گفت: بر اساس آمار تأمین اجتماعی در حال حاضر 42 هزار کارگاه فعال و نیمه‌فعال نیز در استان وجود دارد.

به گفته باغبانیان، بازرسی‌ از کارگاه‌ها به دو صورت دوره‌ای و یا به درخواست کارفرما در طول سال دو یا سه مرتبه انجام می‌شود.

وی در پایان از بررسی 236 مورد حادثه در این کارگاه‌ها در سال گذشته توسط کارشناسان این اداره‌کل اشاره و گفت: 26 مورد فوتی، 21 مورد نقص عضو و 14 مورد قطع عضو نتیجه بروز حوادث به وقوع پیوسته در سال گذشته در سطح کارگاه‌های استان بوده است.

انتهای پیام/79002/خ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول