اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌وگوی فارس با نویسنده کتاب «تجزیه و تحلیل سیستم‌های کامپیوتری»

هاشمی‌پور: کم‌توجهی مسئولان کهگیلویه و بویراحمد به تألیفات علمی / مؤلفان بومی در حاشیه‌ هستند

نویسنده کتاب «تجزیه و تحلیل سیستم‌های کامپیوتری» گفت: مسئولان کهگیلویه و بویراحمدی به تألیفات بومی و البته علمی استانی کم توجهی می‌کنند.

هاشمی‌پور: کم‌توجهی مسئولان کهگیلویه و بویراحمد به تألیفات علمی / مؤلفان بومی در حاشیه‌ هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، تجزیه و تحلیل سیستم‌ها در واقع اطلاعات جمع‌آوری‌ شده را با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف و مدل‌های ریاضی تجزیه و تحلیل کرده، موارد به‌دست آمده را تنظیم و ثبت کرده و در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد.

برای مثال در یک سیستم صنعتی با جمع‌آوری اطلاعات و هماهنگ کردن ارگان‌ها و سیستم‌های مختلف شامل سیستم‌های کیفیت، سیستم‌های مالی، سیستم‌های تدارک، سیستم‌های حسابداری و… و ارائه چارتی کامل از آن‌ها سعی بر آن دارد تا سیستم‌ها را از نظر مدیریت زمانی «زمان‌سنجی» بهبود بخشیده، تقسیم کار را به بهترین نحو بین نیروی انسانی و ماشین‌آلات انجام داده تا به بیشترین بهره‌وری در سیستم برسد.

آنچه در ادامه می‌خوانید متن کامل گفت‌و‌گوی خبرگزاری فارس با امین هاشمی‌پور، کارشناس ارشد مهندسی امنیت اطلاعات و نویسنده کتاب «تجزیه و تحلیل سیستم‌های کامپیوتری» و استاد دانشگاه‌های گچساران بوده که در حاشیه رونمایی از این کتاب صورت گرفته است.

فارس: در رابطه با محتوای کتاب «تجزیه و تحلیل سیستم‌های کامپیوتری» بگویید.

هاشمی‌پور: در اغلب علوم، کلمات و اصطلاحاتی به‌کار برده می‌شود که مفهوم آن‌ها برای ما آشنا است اما در عین حال تعریف کاملًا مشخصی ندارد.

برای مثال در علم هندسه ما از نقطه، سطح و حجم صحبت می‌کنیم و با اینکه با این مفاهیم از دوران دبستان آشنا هستیم، اما هیچ‌کدام از آن‌ها تعریف کاملًا مشخصی ندارند، این موضوع در مورد اصطلاح سیستم نیز مصداق دارد.

«سیستم» اصطلاحی است که در بسیاری از زمینه‌ها به کار برده می‌شود و در 50 سال اخیر و به‌ویژه به لحاظ رشد سریع پردازش اطلاعات به کمک کامپیوتر کاربرد آن به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

کتاب «تجزیه و تحلیل سیستم‌های کامپیوتری» شامل هشت فصل با موضوعات مقدمه‌ای بر تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم‌ها، گام‌های اساسی در تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم‌ها، مراحل تکوین سیستم‌های کامپیوتری، مطالعه تجزیه و تحلیل سیستم‌های کامپیوتری، مراحل توسعه سیستم، تکنیک‌های رسم نمودار و مستندسازی سیستم است.

فارس: در تألیف این کتاب از چه کسانی و یا چه منابعی کمک گرفته‌اید؟

هاشمی‌پور: با توجه به اینکه در زمینه‌های مدیریت پروژه، برنامه‌‌نویسی‌های مختلف و زبان‌های مختلف در سطح‌های عالی فعالیت داشته‌ام در تألیف این کتاب بیشتر از تجربیات شخصی خود استفاده کرده‌ام.

مثال‌هایی که در این تألیف در فصول مختلف منتشر شده است از جمله فعالیت‌هایی است که به صورت عملی و کاربردی انجام داده‌ام و از پروژه‌های مشابه استفاده کردم.

فارس: کتاب تألیف‌شده دارای چه ویژگی‌های منحصر به فردی است؟

هاشمی‌پور: از جمله جنبه‌های منحصر به فرد این تألیف نسبت به دیگر کتب در این زمینه، کاربردی بودن این اثر برای استفاده دانشجویان دانشگاه علمی و کاربردی است تا دانشجو با زمینه‌های محتوای علمی در محیط بیرون آشنایی پیدا کند.

فارس: از فعالیت‌های خود در حوزه فناوری اطلاعات و دیگر آثار تألیف ‌شده و یا در دست تألیف خود بگویید.

هاشمی‌پور: در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت‌هایی را در زمینه مهندسی‌های شبکه و ایجاد امنیت شبکه نیز انجام داده و فعالیت دارم، همچنین در زمینه مطالعات و پژوهش‌ها مقالات مختلفی داشته‌ام و در زمینه شبکه‌های وایفا، وایمکس و موضوع ایجاد بستر امنیت مقاله خود را خارج از کشور در ژورنال آنلاین به چاپ رسانده‌ام و کتاب دیگری نیز با عنوان «مبانی امنیت شبکه» در دست چاپ دارم.

فارس: اهداف شما از تألیف کتاب «تجزیه و تحلیل سیستم‌های کامپیوتری» چه بوده است؟

هاشمی‌پور: افزون بر 85 درصد مخاطبان این کتاب را دانشجویان تشکیل می‌دهند، این کتاب همچنین بستری برای تولید نرم‌افزار بوده به این معنا که اگر زمانی کسی به فکر تولید یک نرم‌افزار کامپیوتری بیفتد باید با پایه‌های تولید این نرم‌افزار آشنایی داشته باشد که این کتاب این مقدمات را فراهم کرده است.

فارس: از چه زمان تألیف این کتاب را آغاز کردید؟

هاشمی‌پور: تألیف کتاب «تجزیه و تحلیل سیستم‌های کامپیوتری» را از دو سال پیش آغاز کردم که سال گذشته به انتشار رسید و در حال حاضر این کتاب در دانشگاه‌های پیام نور، آزاد اسلامی و علمی کاربردی در حال تدریس است.

فارس: از دیدگاه شما مسئولان متولی تا چه‌ اندازه در برپایی نمایشگاه‌های کتاب و ایجاد زمینه مناسب برای برقراری ارتباط میان نویسندگان و خوانندگان کتاب‌ها تلاش کرده‌اند؟

هاشمی‌پور: این اتفاق هنوز در گچساران صورت نگرفته و مسئولان استقبالی از این امر نداشته‌اند، تمام تلاش من بر این بود که در طول برقراری کلاس‌ها دانشجویان را با کتاب و کتابخوانی آشنا کنم.

فارس: تناسب ارائه شده میان کتاب‌های ارائه شده در نمایشگاه‌های کتاب و نیاز جامعه امروز چگونه است؟

هاشمی‌پور: کتاب‌ها متفاوت بوده و در زمینه‌های مختلفی انتشار یافته است و این موضوع به نیاز مخاطبان بازدیدکننده از نمایشگاه‌ها بستگی دارد.

=================

گفت‌و‌گو از معصومه بوستانی

=================

انتهای پیام/82001/م40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول