اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم:

بخش خصوصی باید برای امر پژوهش وارد میدان شود

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: حمایت‌های دولت به تنهایی برای امر پژوهش کافی نیست و باید بخش خصوصی در امر پژوهش وارد میدان شود.

بخش خصوصی باید برای امر پژوهش وارد میدان شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمد مهدی‌نژادنوری در آیین افتتاح نخستین پژوهشگاه شاخص پروژه خصوصی در کشور که در دانشگاه اصفهان افتتاح شد، با اشاره به اینکه در این چهار سال متفاوت‌ترین جلسه‌ای که حضور پیدا کردم، در مراسم افتتاحیه این مرکز بوده است، اظهار داشت: امروز با افتتاح این مرکز یکی از آرزوهای مهم کشور به وقوع پیوست.

این مسئول افزود: با افتتاح این پژوهشگاه فاصله بین دانشگاه،ایده و صنعت کوتاه می‌شود، چرا که برای نخستین بار است که پژوهش‌محوری به بخش غیر دولتی واگذار می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تصریح کرد: از عزم و اراده این مسئولان که برای تاسیس چنین مرکزی پیش قدم شدند تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه 600 موسسه پژوهشی در کشور زیر نظر وزارت علوم هستند اما نتوانستند به چنین جایگاهی دست پیدا کنند، ادامه داد: به نظر می‌رسد که دلیل موفقیت این پژوهشگاه ترسیم چشم انداز مناسب آن باشد چرا که در سایر مراکز امروز پژوهش به عنوان کار ثانویه قلمداد شده است.

مهدی‌نژادنوری گفت: جای بسی خرسندی است که این امکان در اصفهان فراهم شده است که از رشته‌های فنی و مهندسی گرفته تا علوم انسانی بر اساس یک اساس‌نامه و چشم‌انداز حرکت رو به رشد خود را آغاز کند.

این مسئول با اشاره به اینکه انتظار داریم امور پژوهشی کشور بر اساس قانون پژوهش گسترش پیدا کند، گفت: این پژوهشکده با پروژه‌های شاخص و ابتکار عمل و نوآوری می‌تواند افتخاری برای کشور باشد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تصریح کرد: البته برای موفقیت لازم است که گروه پژوهش تثبیت و تقویت و از طرح‌های نو در این دانشکده حمایت شود.

وی اظهار امیدواری کرد که این پژوهشکده در اصفهان بتواند الگوی سایر پژوهشکده‌های کشور شود و خدمات خود را توسعه دهد.

مهدی‌نژادنوری گفت: در قانون سه درصد تولید ناخالص ملی باید صرف پژوهش شود.

این مسئول گفت: اگر این رقم در نظر گرفته شده در سال جاری پرداخت می‌شد ما رقمی معادل 24 هزار میلیارد ریال برای حمایت از بخش پژوهش داشتیم.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از این ساختار بودجه‌ای به امور جاری دولت مربوط می‌شود، افزود: البته دولت الزامی برای پرداخت چنین اعتباری را ندارد و مؤسسات می‌توانند این اعتبار را با خودکفایی و تقویت بخش خصوصی به دست آورند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به اینکه  1.3 بودجه مصوب شده سال 91 کمتر از مقدار مصوب بود، ادامه داد: دولت به تنهایی نمی‌تواند چنین اعتباری را تأمین کند و باید از بخش دولتی و غیر دولتی هر دو تأمین شود.

این مسئول با تاکید به اینکه در چنین شرایطی باید بخش خصوصی وارد عمل شود، افزود: یک پژوهشکده هرچند هم تراز اول باشد، اما نباید فکر کند که به آخر خط رسیده بلکه باید برای پیشرفت و توسعه خط و مشی متناسب با ترکیب جمعیتی ترسیم کند.

مهدی‌نژادنوری خاطرنشان کرد: در شرایط بحرانی کشور ایجاد این پژوهشکده اتفاق خوب و در راستای فرمایش رهبری بوده است.

وی تاکید کرد: هیچ وقت نباید فکر کرد که کار دانشجویان با آموزش و پذیرش به اتمام می‌رسد بلکه باید انگیزه دانشجویان دکترا را تقویت کرد تا با شکست مواجه نشویم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم متذکر شد: ایده‌های نو و استقبال از رشته‌های جدید به ارتقاء این پژوهشکده کمک می‌کند و این ابتکار عمل هم به نفع دانشگاه و هم به پیشروی پژوهشگاه کمک می‌کند.

این مسئول در پایان اذعان داشت: برای نخستین بار است که در اصفهان دو ساختمان با همکاری بخش دولتی و غیر دولتی در کنار هم ایجاد و به فعالیت مشغول هستند.

انتهای پیام/63012/ن40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول