اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از ساری گزارش می‌دهد

سرنوشت زباله‌ها در گذرگاه 130 کیلومتری/ آیا سفر دولت کارگشا می‌شود

احداث کارخانه زباله سوز در مرکز استان مصوبه‌ای بر زمین مانده دولت است که انتظار می‌رود در سفر چهارم هیئت دولت به استان روند کار تسریع شود و جلوی حمل و دپوی زباله به 130 کیلومتری ساری گرفته شود.

سرنوشت زباله‌ها در گذرگاه 130 کیلومتری/ آیا سفر دولت کارگشا می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از ساری، زباله‌های ساری شب‌ها توسط ماشین‌های جمع‌آوری زباله تخلیه می‌شوند و خیال مردمان شهر از زباله‌های تولیدی یک شبانه‌روز با جمع‌آوری و تخلیه باکس‌ها راحت‌ می‌شود.

در پلان دیگر در شهر ساری این زباله‌ها توسط خودروهای سفید رنگ جمع‌آوری می‌شود و با گذر تند و تیز از جاده پیچ در پیچ مناطق کوهستانی و سرسبز چهاردانگه ساری از مرکز استان به جنوبی‌ترین نقطه استان رهسپار می‌شود. مقصد؛ به منطقه مرزی بین دو استان سمنان و مازندران.

تپه و تلی از زباله‌ها با نایلون‌های سفید و مشکی که اکنون صدای خش‌خش این پلاستیک‌های زباله که زیر و روی خاک بخشی از منطقه را به خود اختصاص داده است، پر کرده است، تلی از زباله‌های خشک و تر، بیمارستانی و خانگی، با شیرابه و بدون شیرابه.

حضور گاه و بی‌گاه خودروهای زباله‌کش

تپه‌ای بزرگ از زباله‌های ساری در اینجا جمع‌آوری می‌شود، مردم دیگر خسته شدند و به خودروهای زباله‌کش که گاه و بی‌گاه به این منطقه می‌آیند، عادت کردند.

چند سالی است که این خودروها زباله را از ساری به 130 کیلومتر این طرف‌تر می‌ریزند تا شهر من ساری که یاد گرفتیم، شهر ما خانه ما است، سالم بماند، راستی کسی شنیده است که روستای ما خانه ما... شاید به این استدلال زباله از ساری به فاصله 130 کیلومتر دور می‌ریزند و به دور از هیاهوی شهری‌ها اینجا دپو می‌کنند...

نه دیگر بنا به گفته یکی از اهالی منطقه چهاردانگه ساری دیگر دپو نمی‌شود؛ بلکه زباله رها می‌شود.

طرح پسماند/ تخلیه زباله 130 کیلومتر خارج از شهر

زباله طلای کثیف است، برای مسئولان استان حل این مشکل نیز توفیر ندارد، زباله طلای کثیف است برای خارجی‌ها که دانش استفاده‌اش را دارند، نه برای ما که فقط می‌توانیم عنوان کنیم، زباله طلای سفید است از زباله نیروگاه برق درست می‌کنیم... زباله باید استفاده شود.... طرح تفکیک زباله از مبدأ و هزاران طرح دیگر برای ساماندهی زباله ساری ریخته شد و در نهایت به اینجا ختم شد که زباله باید 130 کیلومتر خارج از شهر ساری در منطقه ییلاقی رها شود....

شدت روند تخلیه زباله

محمدعلی قادری یکی از اهالی روستای منطقه چهاردانگه ساری درباره آخرین وضعیت محل دپوی زباله شهرستان ساری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری می‌گوید: حدود یک سال گذشته در یادواره شهدای منطقه مسئولان قول دادند تا سال آینده (همین روزها) دیگر زباله به این منطقه آورده نشود و زباله ساری در شهرک صنعتی برای نیروگاه برق استفاده شود.

وی با بیان اینکه نه تنها در این مدت کاری انجام نشده است؛ بلکه در حال تصرف بیشتر زمین‌های اطراف و حفر چاله‌های برای دفن زباله هستیم، ادامه داد: نصب تیر برق‌ و برق‌رسانی به محل دپوی زباله شواهدی است که نشان می‌دهد، نه تنها جلوی ریختن زباله در اینجا گرفته نشده است، بلکه روند در حال شدت است.

7 سال رها کردن زباله در منطقه ییلاقی

قادری، هجوم کلاغ‌ها، دفن غیربهداشتی و بدون آهک‌ریزی، گسترش انتشار بوی نامطبوع زباله، جاری شدن شیرابه، تصادفات گاه و بی‌گاه در این منطقه به دلیل سرخوردن خودروها را از مشکلات دیگر تخلیه زباله در منطقه بکر و دست نخوردن چهاردانگه ساری برشمرد.

این دوستدار محیط زیست از نفوذ شیرابه زباله به چشمه چوبین در نزدیکی محل تخلیه زباله‌ها خبر داد و گفت: در اواخر سال 84 براثر ممانعت‌های اجتماعی در محل تخلیه زباله در سمسکنده و همزمانی اعتراضات مردمی با زمان برگزاری جام جهانی کشتی قرار شد، فقط سه ماه با صحبتی که با تنی چند از اهالی شده بود در این منطقه تخلیه شود، اما اکنون حدود هفت سالی است که زباله در این منطقه تخلیه می‌شود.

تغییر اکوسیستم، افزایش حضور گرگ‌ها در منطقه، افزایش حضور کلاغ‌ها و فناشدن بیشتر پرندگان بومی ساکن منطقه نیز از آسیب‌های وارده ناشی از زباله بر پیکره طبیعت ناب و پاک «ارا» در منطقه چهاردانگه ساری است که هر روز این مشکلات در حال افزایش است.

تخلیه شیرابه زباله‌ها با نصب شیر تخلیه در کنار خودروهای زباله‌کش و خروج شیرابه از زمان حرکت در مسیر جاده ترانزیتی ساری- کیاسر و سمنان نیز از مواردی بود که قادری در صحبت‌هایش به آن اشاره کرد.

فقط 10 شب تا 7 صبح زباله تخلیه می‌شود

سیدرضا گرامیان، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری ساری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری، زمان قرارداد منعقد شده برای حمل زباله‌های شهر ساری به منطقه پشتکوه کیاسر را از سال 85 عنوان کرد و گفت: بیش از هفت سال است که زباله‌های شهر ساری به منطقه پشتکوه کیاسر حمل می‌شود.

وی اضافه کرد: ساعت‌های حمل زباله از سوی سازمان پسماند شهرداری ساری مدیریت شده است. از ساعت 10 شب تا هفت صبح را برای این منظور اختصاص دادیم.

البته این صحبت‌های مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری ساری در حالی عنوان می‌شود که اهالی می‌گویند، هر وقت در منطقه بیایید، حضور خودروهای زباله‌کش را می‌بینید.

این مسئول با اشاره به اینکه پلیس راه پهنه کلا به صورت ضابطه‌مند جلوی تردد کامیونت‌های حمل زباله را در ساعت غیرمشخص شده می‌گیرد، تصریح کرد: زباله‌هایی که غیر از زمان تعیین شده در این مسیر حرکت می‌کنند، متعلق به روستاهای اطراف است که از سوی دهیاری و بخشداری‌ها باید مدیریت شود.

گرامیان به کامیونت‌های مسقف شده حمل زباله شهری که از ساری به سمت پشتکوه می‌رود اشاره کرد و گفت:  بیشتر ماشین‌های حمل زباله سازمان پسماند شهرداری ساری مکانیزه هستند به جز دو مورد مسقف است.

تخلیه روزانه 270 تا 300 تن زباله

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری ساری با اشاره به اینکه بحث کارخانه زباله‌سوز از اقدامات خوب و مورد پیگیری شهرداری ساری بوده است، اظهار داشت: حجم زباله ساری روزانه 270 تا 300 تن است که این زباله‌ها تا 130 کیلومتر حمل می‌شود و هزینه آن برای شهرداری بسیار سنگین است.

وی در ادامه با اشاره به پیگیری‌های شهردار ساری در بحث زباله‌سوز گفت: با این کار دیگر نیازی نیست 130 کیلومتر زباله را به بیرون شهر ببریم و 70 درصد هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

گرامیان یک‌ ماه دیگر را زمان ورود تجهیزات کارخانه زباله‌سوز ساری اعلام کرد و بیان داشت: هم‌اکنون 70 درصد زباله ساری ‌تر و 30 درصد آن خشک است و به همین دلیل باید به سمت نوعی فرهنگ‌سازی حرکت کرد و از دانش‌های بومی نیز غافل نبود.

70 درصد هزینه شهرداری برای حمل زباله

گرامیان ادامه داد: 70 درصد هزینه‌های شهرداری ساری مربوط به هزینه حمل زباله است که بار سنگینی را بر شهرداری تحمیل می‌کند.

وی یادآور شد: مکان کارخانه زباله‌سوز در شهرک صنعتی شماره یک ساری در نظر گرفته شده و قرارداد با یک شرکت چینی منعقد شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری با بیان اینکه در مرحله خرید تجهیزات کارخانه زباله‌سوز در ساری هستیم، گفت: تا یک ماه آینده حدود 30 درصد تجهیزات خریداری شده و در حال تکمیل تجهیزات و نصب آن هستیم.

قرارداد با شرکت چینی

معاون عمرانی استاندار مازندران نیز در این باره آخرین اقدامات راه‌اندازی کارخانه زباله‌سوز ساری گفت: ظرفیت در نظر گرفته شده برای کارخانه زباله‌سوز ساری 450 تن است که قرارداد خرید و تهیه تجهیزات با یک شرکت چینی منعقد شده است.

عیسی هاشمی‌حیدری با بیان اینکه شیوه راه‌اندازی این کارخانه در دو بخش است، تصریح کرد: بخش ساخت و ساز فضای فیزیکی بر عهده سازمان عمران شهرداری ساری است که هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

تعلل سازمان عمران شهرداری ساری

وی با اشاره به اینکه بخش دیگر که مربوط به خرید تجهیزات از سوی پیمانکار چینی است، زمانی محقق می‌شود که ساختمان‌سازی صورت گرفته باشد، ادامه داد: نصب و تهیه تجهیزات با در اختیار گرفتن فضای فیزیکی توسط شرکت چینی نیز 1.5 سال طول می‌کشد.

هاشمی‌حیدری درباره روند طولانی شدن راه‌اندازی این پروژه با توجه به وعده‌های داده شد نیز گفت: طولانی شدن روند مربوط به تعلل سازمان عمران شهرداری ساری است که باید روند ساختمان‌سازی را در شهرک شماره صنعتی شماره دو ساری انجام دهند.

یداللهی، کارشناس مسئول پسماند محیط زیست استان مازندران نیز درباره آخرین وضعیت زیست محیطی محل دپوی زباله مرکز مازندران گفت: یک هفته‌ای است که این سمت به من محول شده است و اطلاعات کاملی در این باره ندارم و مسئول قبلی نیز به اتریش رفته است.

به گزارش فارس، چه 270 تن چه 300 تن، چه 100 کیلومتر و چه 130 کیلومتر، زباله هر روز از ساری به منطقه کوهستانی پشتکوه ساری حمل می‌شود، و در منطقه دپو، تخلیه و یا رها می‌شود...

قرار بود منطقه پشتکوه با راه‌اندازی پالایشگاه نفت رونق یابد که حدود هفت سالی در چرخه بررسی‌های محیط زیست، سرمایه‌گذار و هزاران حرف گفته و نگفته قرار گرفت و هفت سالی هم است که زباله در سکوت محیط زیست، تعیین سرمایه‌گذار برای کارخانه زباله‌سوز ساری و هزاران حرف گفته و نگفته می‌چرخد....

با سفر چهارم دولت به استان انتظار می‌رود وضعیت راه‌اندازی کارخانه زباله‌سوز ساری نیز تا حدودی مشخص شود............

=========================

گزارش: مهرانگیز عباسی و رقیه نعلبندانی

انتهای پیام/86003/ذ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول