اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم اردبیل در مجلس:

تربیت سیاسی نباید در مدارس مورد غفلت قرار گیرد

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: تربیت سیاسی نباید به خاطر برخی حد و مرزها و نگرش‌ها در مدارس مورد غفلت قرار گیرد چرا که در سند تحول به این امر تاکید شده است.

تربیت سیاسی نباید در مدارس مورد غفلت قرار گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مصطفی افضلی‌فرد صبح امروز در مراسم تجلیل از معلمان نمونه استان اردبیل در سالن ولایت این شهر اظهار داشت: برخی از دانش‌آموزان از پاسخگو نبودن معلمان به سئوالات و مباحث سیاسی گله‌مند هستند در حالی که باید این پاسخگویی منصفانه و به دور از نگرش‌های خاص حزبی، گروهی و جناحی صورت گیرد تا دانش‌آموز ما بتواند با مباحث سیاسی آشنا شود.

وی با تاکید بر این موضوع که نباید مدرسه جولانگاه گروه‌های سیاسی و حزبی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: اینکه بخواهیم به کلی مسائل سیاسی را از مباحث مدرسه حذف کنیم صحیح به نظر نمی‌رسد اما می‌توان کنترل شده در این بخش ورود پیدا کرد.

عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل با اشاره به سند تحول بنیادین و ابلاغ آن از سوی مقام معظم رهبری در هفت فصل با هدف تحقق اهداف در چشم‌انداز 1404 در سطح مدرسه و نظام تعلیم و تربیت گفت: ما باید بدانیم چگونه این سند را شکل اجرایی و عملیاتی بدهیم تا به اهداف مورد نظر در سال 1404 برسیم تا مدرسه و معلم و دانش‌آموز ما به آن جایگاه واقعی دست پیدا کنند.

افضلی‌فرد گفت: با وجود اینکه اعتقادی به فرهیختگی و مجرب بودن و توانمندی مدیران و معلمان دلسوز داریم اما باید به سمتی حرکت کنیم تا مدرسه تجلی‌بخش فرهنگ غنی اسلامی، روابط و مناسبات صحیح بین خالق، جهان خلقت، خود و دیگران باشد تا انسان تحول‌ یافته و تعالی پیدا کرده محصول مدارس ما باشد.

وی تکلیف‌گرایی را یکی از وظایف خطیر در امر تعلیم و تربیت یاد کرد و بیان داشت: علامت بارز یادگیری تغییر رفتار است و آموزشی که در آن تغییری محسوس به وجود نیاید آموزش به درد بخور نیست.

این نماینده مجلس مسئولیت‌پذیری و حفظ کرامت نفس را دیگر برجستگی سند تحول در نظام تعلیم و تربیت یاد کرد و افزود: باید حرمت جوان حفظ شود تا کرامت وی و در نتیجه عزت نفسش خدشه‌دار نشود.

افضلی‌فرد رعایت عدالت در مناسبات آموزشی را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: حضرت علی (ع) از عدالت به عنوان احیا کننده احکام یاد می‌کند و در این مناسبات بهتر است شیوه‌های نظام‌مند و سیستماتیک مدنظر باشد تا به تحول واقعی دست پیدا کنیم.

وی رعایت قانون را به عنوان فصل‌الخطاب در همه امور یادآور شد و تصریح کرد: اگر روح قانون و عمل به آن در مدرسه و بین دانش‌آموزان نهادینه شود بسیاری از نگرش‌های غلط حذف می‌شود.

تغییر مدیریت باید ناظر بر تعالی باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود موضوع دفاع از محرومان و مستضعفان را یادآور شد و ادامه داد: هر چند اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته اما اینکه معاون وزیر صنایع بیاید و از حذف ارز مرجع کالاهای اساسی سخن به میان بیاورد این التهاب ایجاد کرده و سبب گران شدن بسیاری از محصولات اساسی مردم شده است.

افضلی‌فرد تاکید کرد: این در حالی است که با یک شیوه درست و به تدریج می‌توانستیم زمینه خوداتکایی بهتر در این زمینه را فراهم کنیم تا مردم با مشکلات و گرفتاری‌های اقتصادی روبرو نشوند.

وی با یادآوری اینکه سخن معلم باید با حقیقت جامعه هم‌خوانی داشته باشد تا قدرت فهم و یادگیری بیشتر شود، ابراز داشت:‌ برقراری نظام کار‌آمد و اثربخش و مدیریت منابع انسانی در این زمینه بسیار مهم است.

عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل به جابجایی‌های مدیریتی در آموزش و پرورش اشاره کرد و یادآور شد: در این جابجایی صرف تغییر نباید ارزش تلقی شود بلکه تعالی در مدیریت ارزش واقعی است و هر تغییری نیز باید ناظر بر تحول و تعالی واقعی باشد.

افضلی‌فرد با انتقاد از برخی‌ جابجایی‌های نظام تعلیم و تربیت با نگاه سیاسی عنوان کرد: به دلیل آنکه در آموزش و پرورش انسان امانت معلم است جابجایی‌ها باید منجر به ترقی و تعالی شود وگرنه این اقدام خسرانی بیش نیست.

وی استقرار نظام مدیریتی پاسخگو، مسئولیت‌پذیر و کار‌آمد را مهم توصیف کرد و گفت: باید ضعف‌های خود را قبول کنیم و در برابر آن پاسخگو باشیم که البته در این باب باید از تجربه مدیران سابق نیز استفاده کرد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: در گزینش مدیران در سطح مدارس نیز باید شایسته‌ سالاری و تناسب مهارت علمی و توانمندی مهارتی مدنظر باشد که البته پشتیبانی مادی نیز در این امر بسیار مهم است.

افضلی‌فرد تصریح کرد: سه عامل و مهارت در مدیریت شامل ادراکی،‌ انسانی و پشتیبانی بسیار مهم به نظر می‌رسد که البته در سال‌های اخیر در تمام این حوزه‌ها به ویژه پشتیبانی اقدامات خوبی صورت گرفته ولی کافی نیست.

وی مشکل معاش معلمان و نامطلوب بودن بیمه طلایی را خاطرنشان کرد و گفت: با رفع دغدغه‌ها می‌توان ادعا کرد که خروجی تعلیم و تربیت باید متناسب با خروجی مورد نظر در چشم‌انداز باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود اذعان داشت: با همت مدیران استانی و نگاه نظام‌مند و تفکر استراتژیک می‌توان از ظرفیت‌ها استفاده کرده و زمینه تحول واقعی را در تعلیم و تربیت فراهم آورد.

انتهای پیام/62001/ط40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول